Alfa Romeo 156 Sportwagon 1,9 JTD

Krásná karoserie turbodieselové Alfy 156 Sportwagon z roku 2001 může skrývat snad ještě působivější interiér.

Alfa Romeo 156 byla představena v roce 1997 a mezi motoristickou veřejnost okamžitě vrazila jako uragán. Fascinující design s trojúhelníkovou maskou protaženou hluboko do předního nárazníku, ukryté kliky zadních dveří, osobitý interiér a celkový flair udělal z této novinky hvězdu první velikosti, což se projevilo i ziskem titulu Evropské Auto roku 1998. Jak bývá u Italů zvykem s příchodem prakticky každého významného modelu, padala silná prohlášení o útoku na BMW trojkové řady, ale tady bývá neúprosným soudcem čas. Alfa 156 byla každopádně trefou do černého, která nahradila hranatou 155 a pozvedla upadající značku směrem ke světlejší budoucnosti.

Alfa 156 nabídla dobré jízdní vlastnosti a výkonné motory v přitažlivém balení, které ale mělo v případě koupě nového auta svou (poměrně vysokou) cenu. S ubíhajícími léty se ovšem ukázalo, že na tom „stopadesátšestka“ není právě nejlépe po stránce spolehlivosti a zpracování, takže je dnes na trhu ojetin k mání poměrně velké množství exemplářů za velmi zajímavé ceny. Pokud člověk při výběru 156 postupuje pečlivě nebo má štěstí (v ideálním případě dojde k souběhu obojího), může si užívat pravého Cuore Sportivo s nestárnoucím atraktivním designem za přijatelné peníze.

Sedan nezůstal jediným modelem v nabídce. V roce 2000 přišel na trh kombík Sportwagon, který nebyl navržen s ohledem na schopnost přemístění co největšího objemu zavazadel, ale velmi lifestylově. Nakonec stačí nahlédnout do kufru a je hned jasné, že hlavním cílem designérů bylo zachování atraktivního vzhledu. Dokonce i kliky zadních dveří zůstaly na C-sloupku… Ke konci života 156 vyjela i zvýšená verze Sportwagonu s pohonem všech kol, nazvaná Crosswagon.

Motory

Silnou stránou Alfy 156 byla velmi široká nabídka motorů. Ta zahrnovala benzínové čtyřválce 1,6 (120 k), 1,8 (144 k, od roku 2000 140 k) a 2,0 (155 k, od roku 2001 150 k), který byl v roce 2002 nahrazen dvoulitrem JTS s přímým vstřikováním a výkonem 166 koní. V nabídce benzínových motorů tvrdil muziku šestiválec 2,5 (190 k), který přišel o své vrcholné postavení v roce 2002 s příchodem sportovní verze GTA, poháněné šestiválcem 3,2 litru o výkonu 250 koní. Turbodiesely zastupoval čtyřválec 1,9 JTD vybavený vstřikováním common-rail, který se v Alfě 156 vyskytoval ve výkonových verzích 105, 110, 115 a 140 koní, alternativou byl pětiválec 2,4 JTD s výkony 136, 140, 150 a od roku 2003 i 175 koní.

Zákazníci mohli volit také ze tří druhů převodovek. Nejlépe uděláte, pokud sáhnete po manuální 5- nebo 6-stupňové převodovce. V nabídce byl také bezespojkový manuál Selespeed s řazením tlačítky na volantu a čtyřstupňový automat Q-System.

Testovaná Alfa

V AAA AUTO nám zapůjčili černou Alfu Romeo 156 Sportwagon 1,9 JTD, vyrobenou v roce 2001, se 113 tisíci najetými km. I přes dlouhá léta, která uběhla od premiéry stopadesátšestky v roce 1997, působí tento model stále velmi svěže a svým vzhledem na silnici jednoznačně boduje. Atraktivní design karoserie podtrhují litá 15-palcová kola, ale 16-palcová autu sedí přece jen lépe. Testovaná Alfa navíc vynikala velmi přitažlivým interiérem s vynikajícími sedadly Momo, čalouněnými nepřehlédnutelnou béžovou kůží, dřevěným volantem a dřevěným dekorem obložení na středové konzoli. Rychloměr a otáčkoměr s bílými podklady a svislými ručičkami přímo vybízejí k akci, tubusy s „budíky“ a ukazatele na středové konzoli navíc egoisticky informují pouze řidiče a naznačují, na koho Alfa myslí především. Horší už je to s místem pro cestující na zadních sedadlech a při pohledu do kufru získává první polovina označení Sportwagon silně navrch nad zbytkem tohoto slova. Mé výhrady směřují k umístění tlačítek mlhovek a ovládání zrcátek mezi předními sedadly, což není právě nejšťastnější řešení, malým zrcátkům ztěžujícím přehled o dění kolem a k nefunkčnímu mechanismu navíjení rolety v kufru i síťky nad zadními sedadly.

Jízda

Na prvním místě se musím zmínit o pětistupňové manuální převodovce, jejíž snadné a přesné řazení mě doslova nadchlo. Charakteristické pro Alfu Romeo 156 je řízení s neobvykle strmým převodem a pouhými 2,2 otáčkami mezi krajními rejdy. To je příjemné zejména v zatáčkovitých úsecích, také poměrně ostré zatáčky na dálnici D1 vybíráte s prakticky neznatelným natočením volantu. Nevýhodou je naopak nutnost omezit nechtěné pohyby volantem, pokud se chcete udržet uprostřed pruhu.

Turbodiesel 1,9 JTD s výkonem 115 koní a točivým momentem 275 Nm není sportovec jako GTA, ale na běžnou jízdu a pohodlné cestování úplně stačí. Kvůli absenci palubního počítače (tlačítkem vlevo od volantu přepínáte pouze mezi denním počitadlem ujeté vzdálenosti a venkovní teplotou) a nepřesnému palivoměru nemohu sloužit hodnotou spotřeby v jednotlivých režimech, za celý test ale dosáhla vzhledem k převažující jízdě po dálnici přijatelné úrovně kolem 7 l/100 km. Dobře odhlučněný motor poskytuje nad hranicí 2000 otáček dostatečný zátah, jenže na úrovni nějakých 2900 otáček ztrácí dech a v dalším vytáčení pokračuje velmi neochotně. Na vině může být problém s váhou vzduchu, který bývá u těchto motorů poměrně častým jevem. Naopak pochválit musím podvozek, který umožňuje jízdu s minimálními náklony karoserie v zatáčkách, ale přesto nabízí dostatečný komfort.

Zkušenosti bazaru

„Alfa Romeo 156 se v prodejních žebříčcích pohybuje ve spodní polovině a je nejvíce žádaná jako čtyřdveřový sedan. Populární motorizací je naftová „jedna devítka“ (případně benzínový dvoulitr a 1.8i). Vůz si pořizují zejména mladí a sportovně založení lidé (respektive i mladé rodiny), tj. lidé vyznávající dynamickou až agresivní jízdu. Alfu trápí hlučné vršky motorů a jejich netěsnost, interiér je pak poněkud chatrnější. Tyto vozy celkově nepatří mezi úplné „držáky“: obecně platí, že je dobré najet s Alfou do 100 000 km a poté ji prodat. Mezi klady patří líbivý atraktivní design, dobré jízdní vlastnosti, výkonné benzínové motory, zajímavá cena jako ojetiny a neotřele řešený interiér. Naopak mezi zápory řadíme malou spolehlivost, hlučnost motorů (obzvláště benzínových) a malý vnitřní prostor,“ říká Tomáš Lachout, manažer výkupu AAA AUTO.

Závěr

Alfa Romeo 156 je auto, které dává na odiv své podmanivé italské charisma. Pokud mu odpustíte některé slabší stránky, na oplátku vám dokáže vlít do žil radost z jízdy v duchu tradic Alfy Romeo za docela příjemné peníze. Uvážíme-li, že testovaná Alfa stála jako nová kolem 800 tisíc korun…

Testovaný model: Alfa Romeo 156 1,9 JTD Progression, rok výroby 2001, najeto 113 tisíc km, cena 205 000 Kč

Výbava: 4 airbagy, ABS, klimatizace, kůže, litá kola, el. okna, el. zrcátka, centrál, mlhovky

Obvyklá cena Alfy Romeo 156 Sportwagon 1,9 JTD Progression (115 k) podle Eurotax:

2003: 355 000 Kč

2002: 286 000 Kč

2001: 239 000 Kč

Jan Cacek

1.6.2006 7:54

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist