Adrenalinový Autotýden Martina Plaštiaka

Střílení po kolemjdoucích a nebezpečná jízda, to jsou kratochvíle moderní mládeže. Starší a zkušení uplácí. Nebo závodí - napříč Amerikou, v Le Mans i v terénu.

Pokud sháníte adrenalinovou zábavu na páteční odpoledne, můžete se inspirovat u dvou mladých chlapců z města Quincy v americkém Massachusetts. Koupili si zbraně na pěnové šipky (NERF) a stříleli s nimi z jedoucího auta na kolemjdoucí. Není to zvlášť nebezpečná kratochvíle, ale otravná určitě ano. Rozhodně otrávila čtyři dělníky, kteří si právě dávali na obrubníku pauzu od demolice nedaleké budovy. Skočili do vlastního auta a začali výrostky pronásledovat. Měli výhodu: věděli, že ulice je slepá. Hledané auto brzy našli stát u kraje. Jeden z dělníků se vydal k němu, a přestože oba chlapci byli uvnitř, otevřel dveře a sebral jednu plastovou zbraň. V tu chvíli se bohužel vyděšený devatenáctiletý řidič rozhodl pro filmový únik, zařadil zpátečku, zatočil volantem a dělníkovi vážně poranil nohu. Pak se rozjel dopředu. Netušil zřejmě, že ulice nikam nevede, a tak po pár metrech spadl ze čtyřmetrové zídky. Auto je na odpis a mladík čeká v cele na soud za napadení nebezpečnou zbraní (autem).

Bez trestu vyvázne mladá řidička z Kanady. Ukradla rodičům klíče od pickupu, naložila do něj deset kamarádů a vydala se do ulic. Když se policie pokoušela mládežníky zpacifikovat, dívka začala ujíždět. Policisté auto nepronásledovali, aby nedošlo ke zbytečným zraněním, ale výtržnice stejně nabourala. Nikdo nebyl zraněn, přesto byla bouračka nepříjemná. Pickup totiž narazil do sloupu elektrického vedení a vyřadil dodávky proudu do celého městečka Pikangikum. Pointa? Výtržnici je dvanáct let. Vezla tři desetileté, tři třináctileté, tři čtrnáctileté a jednoho 21 let starého spolupachatele. A pak že se děti nezabaví samy.Adrenalin si na stará kolena užije mětrou vrchovatou také Bernie Ecclestone. Přestože v úspěšném podnikateli se jistě skrývá dobrodružná duše, nařčení z úplatkářství, navíc částkami v desítkách milionů eur, mu jistě spaní nevylepší. Ecclestone zatím nebyl oficiálně obviněn, prokuratura v Německu proti němu sbírá důkazy. Případ se točí kolem muže jménem Gerhard Gibkowski, který pracoval u CVC Capital Partners v době, kdy společnost kupovala komerční práva na Formuli 1. Gibkowski si uložil na účet v Rakousku asi třicet milionů eur, aby se vyhnul placení daní ve své vlasti. Čeká ho soud za daňové úniky, korupci a podvod. Němci se však snaží dopátrat i původu peněz a podle všeho se je chystají spojit právě s Berniem Ecclestonem, který je měl dát Gibkowskému jako úplatek.

Na obvinění čekají také dva policisté z Atlanty. Rozdávali pokuty motoristům, kteří špatně parkovali. Potud je vše v pořádku. Jenže policisté pak na jednom z čerstvě vyklizených míst sami zaparkovali, aby to neměli daleko do restaurace na oběd (skutečně). Jeden z pokutovaných řidičů se rozhodl bránit. Natočil proto počínání policistů mobilním telefonem a video poslal jejich nadřízeným. Oddělení počínání dvou svých zaměstnanců prověřuje.Volkswagen tento týden překonával rekordy. Přestože technicky vzato jde o rekord rychlostní, je spíš triumfem cílevědomé vytrvalosti než odvahy. Speciálně upravený Touareg s naftovým motorem zdolal téměř 26 tisíc kilometrů nejdelší dálnice světa v rekordním čase 11 dnů, 17 hodin a 22 minut. Předchozí rekord překonal tým pod vedením Reinera Zeitlowa o celé tři dny. Cesta napříč Amerikou z Argentiny na Aljašku provedla auto čtrnácti státy a jednou písečnou bouří.Nová pravidla pro vytrvalostní závody série Le Mans i samotnou čtyřiadvacetihodinovku lákají zástupy nových týmů. Jaguar slíbil návrat na špičku vytrvalostního závodění už před časem, ale nyní mluví o nejvyšší třídě LMP1. Audi a Peugeot nedávno doplnil Aston Martin, ale nová auta chystají také Porsche a Toyota. Návrat Jaguaru má údajně nadšenou podporu u vedení Tata Motors. Létající kočky mají v Le Mans bohatou historii a spolu s Porsche a Audi patří ke značkám s největším počtem vítězství. Naposledy však jel tovární Jaguar slavnou čtyřiadvacetihodinovku v roce 1991, rok poté, co si se speciály XJR-12 dojel pro sedmé celkové vítězství.Nové a nové předpisy chrlí také tvůrci pravidel pro Formuli 1. Poslední novinkou, kterou experti FIA zkoumají, je možnost vybavit monoposty uzavřeným kokpitem. Odkrytá hlava je totiž v současnosti zdaleka nejohroženější částí těla pilota. V samotné Formuli 1 uniklo v posledních letech několik jezdců vážným zraněním hlavy jen těsně a Felipe Massa tolik štěstí neměl. Poslední tragická nehoda potkala předloni Henryho Surteese, který zemřel při závodech britské Formule 2, když ho na okruhu Brands Hatch trefilo do hlavy utržené kolo. FIA testuje několik variant uzavřených kokpitů včetně řešení inspirovaných v Le Mans nebo na stíhacích letadlech.

Vážné problémy, i když ne tak smrtící, řeší také Ford. Jeho terénní monstrum pro amatérské závodníky, pickup F-150 SVT Raptor, má poddajný rám. Automobilka obdržela řadu stížností od zákazníků, jejichž rámy se při rychlé jízdě v terénu – na kterou je auto stavěné – ohýbají a kroutí. Hned deset z registrovaných případů se stalo na jediném místě při amatérském závodu v poušti. Modrý ovál se snaží situaci řešit, ale zákazníky opatrně upozorňuje, že chyba je na jejich straně. Jeli rychle po trati, kterou neznali, s autem inspirovaným v závodních speciálech Baja, ale přesto silničním. Ford doporučuje nejdřív projet trať pomalu a zanést potenciálně nebezpečná místa do rozpisu. Tak to ostatně dělají i závodníci. Ani samotná deformace rámu není chybou auta. SVT Raptor je zkonstruovaný tak, aby se v případě velkého rázu řízeně zdeformoval. Je to lepší, než kdyby se ulomil závěs, nebo kdyby zadní náprava vymrštila záď pickupu vzhůru a poslala auto do kotrmelců. Video natočené jednou z postižených posádek ukazuje, že Raptor kritický skok zvládl bez problémů a pokračoval nerušeně v jízdě, přestože měl zdeformovaný rám.

Martin Plaštiak

23.7.2011 10:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist