Jak AdBlue pomáhá plnit evropské emisní normy?

O tom, že výfukové plyny z motorů benzinových nebo naftových automobilů mají velký podíl na znečišťování ovzduší, není třeba polemizovat. Denně se po evropských silnicích pohybují miliony aut různých značek a stáří a objem škodlivin, které vypustí do ovzduší, je enormní. Je více než logické, že příslušné orgány se snaží tlačit na výrobce, aby zaváděly stále efektivnější řešení, která objem těchto škodlivin sníží.
titulka-28-1100x618.jpg Zdroj: archiv redakce

Kromě iniciativ na úrovni jednotlivých států existuje i evropská závazná norma s názvem Euro. Ta stanoví maximální přípustný objem škodlivin a každé její vydání je přísnější. Poslední, norma Euro 6, vyšla v roce 2014 a Euro 7 můžeme očekávat již v nejbližším období.

Evropské emisní normy ve zkratce

Celoevropské emisní normy nejsou žádným novým bruselským výstřelkem a rozhodně nespadají do kategorie (většinou vymyšlených nebo značně přehnaných) nařízení týkajících se zakřivení banánů nebo velikosti okurek. První emisní norma Euro 1 vstoupila v platnost již v roce 1992, dávno před tím, než se Česká a Slovenská republika staly součástí Evropské unie. Tyto emisní normy určují limity pro emise vylučované motory benzinových a naftových motorů (oba typy fungují odlišně, proto jsou na ně stanoveny i jiné normy). Evropské normy Euro stanovují limity pro oxid uhelnatý (CO), uhlovodíky (HC), oxidy dusíku (NOx) a pevné částice.

Zajímavá byla zejména norma Euro 5, která zavedla povinnost filtru pevných částic pro nové dieselové vozy, a Euro 6, která byla zaměřená na úspěšnější eliminování oxidů dusíku. A právě zde přichází na scénu AdBlue.

AdBlue? Co to je?

Možná jste se s tímto názvem již setkali, což je dost pravděpodobné zejména v případě, pokud jste majitelem nového naftového vozu s vyšším výkonem. Tlak Evropské unie prostřednictvím norem Euro na snižování emisí totiž není zcela v souladu se zájmem výrobců vyrábět a zájmem zákazníků vlastnit stále výkonnější vozidla. Jak vyřešit toto dilema? Na pomoc přišel AdBlue, na první pohled téměř zázračné chemické řešení.

Řidičům kamionů a nákladních vozidel, stejně jako majitelům přepravních a transportních firem, je AdBlue znám již delší dobu. Tato vozidla totiž vylučují mnohem větší množství exhalátů a k tomu, aby splnila přísné emisní limity, si potřebují pomoci chemií. Jak tedy AdBlue funguje?

Vcelku jednoduše. AdBlue je obchodní název pro jednoduchou sloučeninu – 32,5 % obsahu tvoří močovina a zbývajících 67,5 % demineralizovaná voda. Tato sloučenina se vstříkne do výfukového systému, kde nastane reakce, jejímž výsledkem je redukce zmíněných oxidů dusíku. AdBlue dokáže objem těchto oxidů snížit až o 95 %, z výfuku tak vychází pouze vodní pára a neškodný dusík. Tato technologie se nazývá selektivní katalytická redukce (SCR – Selective Catalystic Reduction). Zajímavé, že?

A kde AdBlue koupíte?

Na vybraných čerpacích stanicích a v servisech. Mezi největší výrobce a dodavatele kapaliny AdBlue patří společnost Total. Díky ní si můžete AdBlue na čerpacích stanicích koupit v 2, 5 nebo 10 litrových baleních. Ty se vám hodí, pokud potřebujete AdBlue pro soukromou potřebu, do osobního automobilu, který SCR využívá.

Takový způsob získávání AdBlue by však byl značně neefektivní, pokud vlastníte přepravní firmu a váš vozový park je plný nákladních vozidel. Spotřeba AdBlue je v tomto případě na zcela jiné úrovni. Ani to však není problém – Total dokáže distribuovat AdBlue v barelech, nebo, v případě potřeby, i v cisternách pro přečerpání do vlastního depa.

19.2.2017 12:01 | zdroj: Total

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist