6 inovací od Toyoty, které zlepšily komfort při cestování

Panely z laminované oceli tlumící vibrace karoserie

Tichý interiér je ukazatelem pohodlí. Čím méně decibelů, tím lépe. Komfortní vůz se vyznačuje rovněž účinným ztlumením všech otřesů a vibrací přenášených z kol a zavěšení na karoserii a do jejího interiéru. Je přirozeně nemožné zcela eliminovat otřesy a chvění, nicméně konstruktéři se předhánějí v řešeních, která tyto nepříjemné efekty sníží na minimum. V 80. letech se při práci na prototypu Toyoty Celsior, která je mimo Japonsko známá jako Lexus LS400, stala prioritou právě redukce hluku a vibrací uvnitř auta. Na pohodlí měla vliv řada faktorů: perfektně doladěné zavěšení, výborně zvolené tlumicí materiály, vhodná síla skel a úprava čalounických prvků v interiéru. Japonskému výrobci to ale nestačilo.

Montáž těžkých pancéřových skel nebo tvrzené oceli používané v pancéřových vozech nepřicházelo v úvahu, neboť by zbytečně zvýšily hmotnost auta. Opancéřované limuzíny tvoří ostatně samostatnou kapitolu automobilů. V Toyotě hledali sofistikovanější řešení. Tým inženýrů zkusil do různých bodů karoserie instalovat čidla zaznamenávající intenzitu vibrací za jízdy. Ukázalo se, že neuralgický bod představují ocelové prvky u příčky oddělující motor od interiéru v přední části vozu a v části oddělující kabinu od zavěšení zadní nápravy. Obrazně řečeno – ocelové díly před a za podlahou.

Jakmile inženýrský tým Toyoty zjistil příčinu, řešení bylo nasnadě. Místo prvků tradičně lisovaných z oceli použili panely sendvičového typu. Prostor mezi vrstvami vysoce kvalitní oceli vyplnili speciální umělou hmotou, která dokonale pohlcuje veškeré vibrace. Mezi ně ještě vložili indukční vložky z kovového prášku. Umožňovaly bezpečné sváření tlumicích materiálů počítačově řízenými svářecími roboty na výrobních linkách továrny Tahara.

Díky revolučnímu řešení byly vozy Toyota Celsior a Lexus LS400 v okamžiku svého debutu na trhu, tedy v říjnu 1989, nejlépe odhlučněnými sériově vyráběnými vozy na světě. Při rychlosti 100 km/h činila hladina hluku v interiéru jen 58 decibelů, což v praxi znamená pouze diskrétní šum. Špičkové

limuzíny německých výrobců v té době dosahovaly nejméně 62 decibelů, Toyota Carina pak 65 decibelů. Zvýšení hluku o pouhé dva decibely přitom vnímá lidské ucho jako dvojnásobné.

Ticho, absolutní pohodlí a nadprůměrná kvalita provedení modelů Celsior a LS400 způsobily, že prezident koncernu Daimler-Benz a značky Mercedes-Benz Werner Niefer, na konci roku 1989 přiznal: „Obavy ve mně nevzbuzuje BMW s dvanáctiválcovým motorem, nýbrž auta, jako je Lexus.”

13.12.2019 12:00| autor: Tomáš Malík | zdroj: Toyota

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist