5-duvodu-proc-koupit-silne-auto-s-velkym-motorem.jpg

5 důvodů, proč koupit silné auto s velkým motorem

poradna

Ačkoli mohou současné ceny paliva napovídat opak, výkonná auta mají pro uživatele mnoho výhod, zejména psychologických.

Diskuze

102 komentářů

    Alibab

    \“Z dlouhodobého hlediska tak nemusí nutně vyšší spotřeba znamenat automaticky vyšší provozní náklady.\“

    \“Bude sloužit navždy\“

    Pán asi jedl vtipnou kaši :oD

    Alibab

    Zdá se, že předčasně unikl článek psaný pro 1. dubna.

    apo

    Souhlasím s autorem, optimální je řadový šestiválcový třílitr od nejmenované bavorské motorárny. Ostatně i na Kubě vozový park s průměrným rokem výroby 1958 ukazuje, že velké motory vydrží déle

    Monty CZ

    S clankem souhlasim. Rozumnej clovek nektere obraty v clanku rozhodne nebere doslova.
    Sluzebni 1,4 byly po 150tis i pres pravidelny a ne zrovna levny servis po smrti. Clovek je musel na dalnici doslova tyrat a spotreba byla enormni. Kdezto stejna auta, ale se silnejsim motorem, jezdily nejen se stejnou nebo dokonce nizsi spotrebou, ale i dele vydrzely. Cestovani v nich bylo mnohem vice uvolnene.

    honzaR

    já s tím naopak souhlasím, přesedl jsem z třílitru na přeplňovanoý dvoulitr a náklady jsou někde jinde (spotřeba turba při zatížení je daleko vyšší než u atmosféry), co je horší je náročnost na servis… na R6 3,0l jsem 6 let nemusel šáhnout kromě oleje na 2,0T jsem měnil během 4 let a 250tkm 2x turbo, olejové čerpadlo, vstřik, cívky, těsnění pod hlavou… vždyť je to už dnes i obecně známá věc, že nové motory s výkony našlapanými do malého objemu nevydrží ani polovinu toho co výkonný objemný motor..

    pepa

    přesně tak, to co vydržely normální motory je neporovnatelné proti dnešním ekonesmyslům. taky jsem už vyléčený…octa II 2,0tdi mě vyléčila – turbo, vstřiky, čerpadlo a nakonec propálený píst. staré žravé audi 2,6 V6 co jsem měl předtím sice žralo o půlku i 2x tolik, ale provoz mě tolik nestál jako u úsporné octavie. je to sprosté oblbování lidí, když si koupíte na úvěr auto to splácíte a pak do něj cpete peníze jak do pokladničky

    LRR

    To všechno zní pěkně, ale spousta automobilek má vyhrazené silnější motory jen pro vyšší stupně výbavy. Takže vynechat \“zbytečnou\“ výbavu a koupit silný motor bývá v praxi trochu problém.

    růžovýpanter

    To máš určitě pravdu, ale autor má primárně na mysli ojetiny

    růžovýpanter

    To máš určitě pravdu, ale autor má primárně na mysli ojetiny

    růžovýpanter

    To máš určitě pravdu, ale autor má primárně na mysli ojetiny

    růžovýpanter

    To máš určitě pravdu, ale autor má primárně na mysli ojetiny

    růžovýpanter

    To máš určitě pravdu, ale autor má primárně na mysli ojetiny

    růžovýpanter

    To máš určitě pravdu, ale autor má primárně na mysli ojetiny

    Martin

    Ten článek má naprostou pravdu… Ty co tu nadávaj by si měli uvědomit, že ten člának zapadá do nějakýho kontextu a že autor určitě neříká, aby si všichni koupili velký motory. Každej motor se hodí pro jinej provoz a jinej nájezd km. Pokud jezdim málo ale naloženej, tak co jinýho než velkej benzín?

    Pan Peťan

    spousta lidí si myslí, že spotřeba je odvozena od objemu, přece čím větší objem tím tam naseru víc paliva ne??? Ne nezbytně, kor jak autor popisuje na dálnici. nízkoobjemová auta se hodí pouze do města, to je jediné místo kde krátké zpřevodování a malý výkon funguje. Maně vzpomínám na své první auto, nissan primera P10 2.0 GT, kamarád si koupil 1,3 felicii s tím že mě ten můj dvoulitr sežere. Ve výsledku jsem měl průměrnou spotřebu 9 litrů a to jsem ji nešetřil, on 8 litrů.Tudíž za to že jsem měl 3krát takový výkon co jeho 1,3 felicie a o litr větší spotřebu? Směšné že?

    Kuban

    Nemohu než souhlasit, už jsem čekal, že se Autoweb zaměří na demagogickou stránku věci, kterou osobně miluju. Ovšem nelze souhlasit s jedním bodem
    – POMER HMOTNOST KU VYKONU
    nevím, z jakého světa pocházíte, ale vaše kritérie nespňuje 90% vozidel brázdící \“SVĚTEM\“…. To je zvlášť bijící do očí, když se takovou věc dočtu na tak \“bulvárním portále, kde píše 80% autorů dost kontroversní názory a blogy\“.
    – Rád bych poukázal na fakt, že každý z Vás, tady při diskuzích o výkonu, zapomíná na tažnou sílu vozidla, o celkové síle motoru nepadla nikdy ani řádka a pak se zde dočtu, že poměr výkonu ku váze je to podstatné, zvlášť tvrzeno lidmi, kteří si neuvědomují, že výkon jako velicina, nic o schopnosti tahat náklad neříká!!! Nemluvě o tom, že jsem přesvědčen o faktu, že pojem zatížení motoru, je věc, co se na tomto portále zatím jenom bagatelizoval a nikdo z redakce vlastně ani neví, které otáčky v které sitaci jsou pro motor ty správné. (nerad bych se některých dotknul) ….. Vaše tvrzení o poměru hmotnost/výkon, je tvrzení nadnesené, nadnesené proto, protože nejste vlastně schopni řádně vysvětlit, kolik výkonu vlastně stačí pro to a ono… A jen se domníváte, že přeci tak výkoné vozidlo, musí všechno utáhnout atd atd atd….

    Kuban

    Třeba malej dízl… jen myslet hlavou.

    Kuban

    směšné je to, že ten svůj 3x větší výkon vůbec nevyužíváš. I ten výkon felicie využíváš naplno jen v určitých chvílích. Pro běžný provoz tudíž využíváte výkon stejný, a pro ten stejný výkon ty s větším motorem spotřebuješ víc energie….. Proč tady všichni popíráte fyzikální zákony, to je ta neznalost v ČR až tak tragická??? Až budeš po svém 3x vyšším voze chtít permanentně 3x vyšší výkon, tak to taky na té spotřebě enormně poznáš!!!!

    Větší motor prostě žere víc!!! Nehodlám řešit, kdy a jak a proč, protože to platí vždy jen za určitých okolností, neexistují zde přímé úměry. Existuje zde jen schopnost umět s vozidlem pracovat! tedy spíše neexistuje.

    Ale ten mi nevyjde levnějc na provoz. Vstřiky, turbo, čerpadlo, setrvačník…. to mi všechno u benzínu odpadá… Když najedu třeba 5000 km za rok tak kdyby byl rozdíl ve spotřebě 4 litry tak ušetřim 7000Kč. To sice nejsou malý peníze ale zase v opravě dieselu (kor když to je ojetina) a rozdílu v kupní ceně zaplatim o hodně víc!

    Mám ho malýho, a tak potřebuju masírku.

    traktorista

    Tak se predved. Mean effective pressure.
    Jizda po dalnici okolo 25 kW, ustalena 90 okolo 16kW.
    Tazna sila je sice fajn, ale kdyz uz se to rozjede tak co pak? Odpor vzduchu je porad stejny. A videl jsi uz graf spotreby motoru na provoznich otackach? Kdyby fobyje nemela ultrakratkou prevodovku, kde 5 = 4 u felicie tak by jela stejne jak felda. A zkus z fabie ve 100 vydolovat stejnou taznou silu jako z vectry B 2.5i V6 (i s jeji prevodovkou 1=60 2=105 3=150 …) A uz te vidim, jak budes dobrovolne trpet 4000 otacek pri 130 jenom abys dosahl s kryplmotorem stejne tazne sily jako s necim normalnim

    to je mi tě líto

    Házení hrachu na zeď

    S článkem do puntíku souhlasím 🙂

    Při voze pouze s řidičem mám 9,7 kg na koně a absolutně si na dynamiku nestěžuji. Stačí vědět o tom, že existuje i podřazování a že motor točí i víc než 3000 (což 90% řidičů netuší), a jsem i s takto \“malým\“ výkonem v sedmém nebi 🙂

    Jakmile, ale naložím \“na hrb\“ 500 kg, jsem na 12,1 a už se neděje, co bych si představoval 🙁

    Šestiválec by bodl … je to věc, která umí dennodenně člověku přinášet do života radost, a při jejich ojetinových cenách je ta radost ještě umocněná na druhou 🙂

    Jirka

    Ne každý v tomto státě si může dovolit koupit nový auto s výkonem 150koní a víc.(Leda, že by riskoval ojetinu.. ). Někteří čtenáři nejsou úspěšní podnikatelé, kterým jsou podobné članky směřovány.. Někteří nejsou dokonce ani z Prahy..

    Jirka

    Ne každý v tomto státě si může dovolit koupit nový auto s výkonem 150koní a víc.(Leda, že by riskoval ojetinu.. ). Někteří čtenáři nejsou úspěšní podnikatelé, kterým jsou podobné članky směřovány.. Někteří nejsou dokonce ani z Prahy..

    Jirka

    Ne každý v tomto státě si může dovolit koupit nový auto s výkonem 150koní a víc.(Leda, že by riskoval ojetinu.. ). Někteří čtenáři nejsou úspěšní podnikatelé, kterým jsou podobné članky směřovány.. Někteří nejsou dokonce ani z Prahy..

    Kuban

    Já nerozumět Vaša řeča a jak ta vaša řeča s mým komentář souvisela.

    Návíc já koukala, a našla, že slabá Fabia HTP má 5tý převod 4.19*0.74 a Felicia 1.3MPI má 4.118*0.754 …. Sílnější HTP má 5ku 0.81 stejně tak podobně i silnější 1.3MPI jen nevím kolik přesně jí měla…. Z toho plyne co? Že jste vedle jak ta jedle. Ve zbytku jinak vůbec nevím o čem mluvíte a ani to chápat raději nechci.

    Kuban

    Překlad pro ty kdo se v poměrech nevyznají:

    Fabia HTP má téměř totožnou převodovku jako měly Felicie. Tím že má HTP nižší maximální otáčky tím pádem jede pomaleji a má i reálnou nižší konstrukční rychlost, která se počítá do otáček nejvyššího výkonu a také se tak i navrhuje převodovka, aby toho byl vůz alespoň na papíře dosáhnout….. howg, o převodových poměrech už se bavit nehodlám. Když tak s někým, kdo o tom aspoň něco ví a né s nějakým traktoristou.

    chyba, výkonější motor při stejné zátěži žere méně než nízkoobjemový motor. Moje spotřeba byla větší proto, protože jsem s autem občas zajel na okruh, kde z toho najednou bylo 15-20 litrů/100km. občas jsem si vyjel po okreskách, kde jsem byl neustále nad 5 tisícema otáček za minutu, pak to žere. po městě za 9 litrů a na dálku se s dvoulitrem při 140 km/hod byl na 6,5 litrech na 100 kilometrů. A že výkon felicie nevyužíval naplno? tak to bych se hádal, protože ať tam byla jakákoliv rychlost měl pořád plnej knedlík, to já si u toho svého nemohl bezpečně dovolit:D dokázal jsem jet úsporněji než felicie a daleko rychleji. o zákonech fyziky nejspíš nemáš ani páru když tohle dokážeš popírat. Mrkni se na nějaké čtení o účinnosti, efektivnosti spalování a podobně. Protože větou že pro stejný výkon se svým vyšším objemem potřebuju spálit více energie než motor s nižším objemem je kravina a totálně ses s tím shodil. v praxi kde jaký dvoulitr jezdí úsporněji a spolehlivěji než nějaká 1,2. To co říkáš platilo před přímým vstřikování a variabilním časováním ventilů atakdále. Vozidlo s motorem o vyšším objemu, má vyspělejší pohonnou jednotku, která je efektivněji schopná využít směs. U svého současného auta jsem na 8 litrech průměrně po 12 tisíc ujetých kilometrech. 3,5 litr benzín. jenže lidi nikdy neposlouchají. A že nepoužívám celý výkon? Dvakrát do roka, kdy jedu do mostu na okruh tak používám auto za hranicema jeho možností, na palubním počitači vidím jaký výkon mám aktuálně k dispozici a můžu ti říct, že při manévrování na dálnici či na okreskách, či vypálení z křižovatky používám výkon všechen, protože vím podle grafu z brzdy v jakých otáčkách ten nejvyšší výkon mám k dispozici.nesuď podle sebe

    Kuban

    Jo pokud si kupuješ takové auto jen na ježdění do obchodu a zpátky tak rozhodně. Já už si iluze o lidech nedělám. Kupovat si silné motory a velká auta co tahají těžké náklady na 5K km ročně…. cokoliv…

    PS: setrvák je problematikou i u benzínu. Já jen že si mnozí lidé myslí, že u benzínu se opotřebit přece nemůže. A vstřiky? rozumím, že z toho mají lidé paniku, častěji jsou ale problémy se žhaviči je nejsou tak drahé, proto se to neřeší…. Jinak na častou preventivní výměnu svíček zase u benzínu lidé rádi zapomínají, ale jak jsem říkal, pokud jen 5tisíc km, máte zajisté pravdu 😉

    zásadní problém je v tom, že vyšší motor vám dává více volnosti a pohybu, proto si tu jízdu i užíváte a ne jen trpíte. občas si rádi vychutnáte to jak vás trakce zarve do sedačky i při zrychlování z dálničních rychlostí. prostě vám to nedá a občas to proženete, takže ve výsledku vlastní vůlí budete mít stejně větší spotřebu.

    Kuban

    Popiš mi to efektivnější využívání směsi 🙂 Pak se začnu bavit o zbytku 🙂

    To jen vstupní test, abych věděl zda se mám namáhat vůbec psát 🙂

    Jinak hezký víkend přeji

    tak ale to nesmíte kupovat nová auta. Kdejaké ojeté auto je za stejnou cenu lepší než nové, nesmíte koupit vrak.

    Patrick

    souhlasim s autorem. Ja si koupil rok stare auto s 6 valcem (benzin) japonske produkce, mam ho 12 let s pravidelnym servisem bez jedine zavady a i po tech letech mam dostatek vykonu v doprave a je s nim zabava. Dve veci ale musim rict – takovy motor se nehodi do velkych mest, protoze tam je spotreba porad dost vysoka, diesel s 6V je lepsi, ale ta radost neni takova jako s benzinem. Preplnovany motory je podle me nejvetsi omyl co si clovek muze koupit, zkracuje to zivotnost motoru a klade velkou zatez na dily, je to ekonomicky nesmysl automobilek jak usetrit a snizit cenu za vuz.

    Kuban

    Popiš mi to efektivnější využívání směsi 🙂 Pak se začnu bavit o zbytku 🙂

    To jen vstupní test, abych věděl zda se mám namáhat vůbec psát 🙂

    Jinak hezký víkend přeji

    Carlos

    Se článkem jasně souhlasím a je mi nanic z diskuzí chytráků jak je slabý motor užitečný a úsporný. Asi si chtějí nějak obhájit svou chybu že jezdí ve šlapacím autíčku. Nikdy jsem neměl jiný motor než V6 a nejmenší objem byl 2,5l. Mnohokrát jsem porovnával spotřeby s kamarády různých čtyřválců 1,4, 1,6, či tříválec ze škodné a vždy jsme byli na velmi podobné spotřebě. Ale rozdíl byl v tom že když jsem se chtěl rozjet tak to prostě jelo a vezl jsme se v pohodlném parníku. Oni bohužel jeli rychle jen z kopce a tísnili se v krpaté nižší střední třídě.

    Doporučil bych vám jednu učebnici, z které jsem čerpal před bakalářkou na technice o zvýšení účinnosti spalování v motorovém prostoru, porovnání z konstrukčních a materiálových hledisek, ale vesměs by se jen opakoval zdejší starší článek kdybych vám to sem měl rozepsat a ani na to nemám náladu. bude lepší když si to zkusíte sám v praxi, potom nevymyslíte už přímou uměru mezi spotřebou a objemem.

    Kuban

    Bylo by fajn rozlišovat dvě věci

    – Silný motor
    – Výkonný motor 🙂

    Pokud jsi myslel to druhé, pak s tebou souhlasím 🙂

    Kuban

    Já jsem se o přímé úměře nebavil 🙂 Škoda, chce to jen lépe číst Bakaláři.

    Mike

    Článek je pravdivý a to říkám jako člověk, který má relativně nevýkonné auto, Honda Civic 2002, 1.4 automat, 90 bhp. Jako začínající řidič jsem koupil méně výkonnou motorizaci a zejména na frekventovaných okreskách téměř nelze předjíždět a) kvůli nízkému výkonu b) kvůli kvalitě většiny silnic u nás, nemám prostě \“koule\“ na to, jet tam kde jsou výmoly, díry, struzky aj., byť jen chvíli cca. 120 – 130 km/h, což by tak nějak byla bezpečná rychlost na bezproblémové předjetí. Na dálnici je to samozřejmě jiné, tam je to v pohodě, tam není problém dosahovat i \“vysokých\“ rychlostí, (vyzkoušeno v Německu).

    Jinými slovy, předjíždím téměř výhradně na dálnicích, ať už u nás, či kdekoli jinde. Závěrem chci říci, že s autem jsem spokojený, jen už jsem byl v situacích, kdy by se nějaký ten koník navíc hodil. Další auto tak méně než 120 – 130 bhp mít nebude.

    To, že downsizing ke snížení spotřeby paliva nevede, už prokázalo mnoho testů, americké – \“objem ničím nenahradíš\“, platí v této době honby za ekonesmysly dvojnásob. Přeplňování vede akorát tak k vyšším servisním nákladům, ničemu jinému. U malých turbobenzinů to platí dvojnásob. Takže za mně atmosféra, (pokud jde o benzin) a výkonnější.

    Jonatán

    Jako majitel felicie 1,3lxi musím bohužel potvrdit. Dá se jet za 5,5. Normálně jezdím za 7l. Ale pokud se jí šlape na krk , tak je to tragédie ve spotřebě – 10l a jednou při krátkém pomatení mysli jsem dosáhl 13l. Na veterána feldu nedám dopustit — ale chce to jezdit normálně.

    Jenyk

    Provozní náklady jsou tvořeny rozdílem prodejní a nákupní ceny (obvykle největší položka), servisem, gumami, pojistkami a palivem. Spočítejte si to, rozdíl provozních nákladů způsobený větší spotřebou je srandovní proti ostatním položkám. Zejména je u downsizovaných motorů katastrofální životnost, servisy z toho začínají mít vývar ale také strach kolik toho je a co to způsobí reputaci značek.

    Jenyk

    Provozní náklady jsou tvořeny rozdílem prodejní a nákupní ceny (obvykle největší položka), servisem, gumami, pojistkami a palivem. Spočítejte si to, rozdíl provozních nákladů způsobený větší spotřebou je srandovní proti ostatním položkám. Zejména je u downsizovaných motorů katastrofální životnost, servisy z toho začínají mít vývar ale také strach kolik toho je a co to způsobí reputaci značek.

    MaJkl

    Naprostý souhlas s článkem. Sám jsem v nedávné době řešil co koupit a nakonec jsem skončil u 3,5 l atmosféry a to za:
    a. Nemá se moc co pokazit
    b. Dostatek síly vždy a všude
    c. Neskutečný zvuk
    d. Cena nové fábie bez výbavy

    a spotřeba? O kousíček větší než na podobném autě se slabšími diesly a menší než se slabšími turbo benzíny.

    A je to přesně tak jak se píše výše, člověk u nás skoro ten výkon nevyužije, ale když ho potřebuješ, tak tam je – a na našich cestách je to docela často, např. Předjetyi více aut co se v 90 plouží 60, rychlé vyjetí z křižovatky apod.. A to je k nezaplacení. Zvlášt když auto půjčuju sem tam ženě.

    Jel jsem v opravdu velkém množství aut s různými motory a pokud to půjde, nic menšího než 6 válec nebudu chtít.

    MinO

    Asi viacerí poznáte toto notoricky známe video: http://www.youtube.com/watch?v=JmxUsGiGp3w Dajte hlavne cas od cca 4:10. Tam sa dá krásne pochopiť, o čom je ten skrytý potenciál, výkonová rezerva a spotreba.

    MinO

    Asi viacerí poznáte toto notoricky známe video: http://www.youtube.com/watch?v=JmxUsGiGp3w Dajte hlavne cas od cca 4:10. Tam sa dá krásne pochopiť, o čom je ten skrytý potenciál, výkonová rezerva a spotreba.

    mecatz

    Mam k dispozici 3 auta.
    2.0T kombik 185ps/1450kg, 1.5 Atmosferu 115ps/1100kg a sportaka na vikend/souteze

    Bohuzel rozdil mezi 2.0T a 1.5n/a je 3 litry/100km coz je tedy cca 100kc. Pri rocnim najezdu 30tis km je to uz razem 30 000tis kc, coz bohuzel neni zanedbatelna castka a odsunulo to \“silnejsi turbo\“ auto na mimimum vyuziti.

    Takze s clankem mirne nesouhlasim…

    mecatz

    ano zname…ale udelej ten samy test na studeny start a dojezd 10km do prace a zpet…proste auto se musi vybirat dle vyuziti…

    ctenar

    ..mé oblíbené video. Můj názor na věc – objem motoru 1,2 – max. rychlost 120 km; 1,4 – 140km/h ..2,0 – 200 km/h. Tím mám na mysli max.rychlost do které je vhodné dané vozidlo (osobní automobil) provozovat. Samozřejmě je nutné přihlédnout i na fakt jak budu daný vůz provozovat (V12 asi ne ve městě a 3R na dálnici asi taky ne…). Bohužel někdo \“nahoře\“ prohlásil CO2 za smrtící plyn – tj. už dnes se začíná výběr omezovat a jen se děsím doby motorů 0.6 Turbo do 1,4 t vozu. Je to úplně stejné jako s klasickými žárovkami – proč nemohu provést konečný výběr já jako zákazník? PROČ?

    BJ

    V zásadě souhlas, jen poměr váha a výkon není vše, upřímně jde spíše o točivý moment, než výkon. Zejména pak u naloženého auta. Pružné zrychlení jasně mluví pro přeplňované motory, bohužel často i pro naftové. Osobně mám 2,5l atmosférický benziňák a na pružné zrychlení mi prohání i 2.0 TDI 🙁

    Těch 5000km byl zrovna muj případ. V 5 lidech jsme jezdili do Prahy do školy… každej tejden a střídali jsme se… takže jsem s autem jel jednou za 5 týdnů 250km. Ale vždy plně obsazen s plným kufrem.
    PS: Velké benzíny po většinou dvouhmotový setrvačník nepotřebují… A když už je mají, tak vydrží víc než u dieselů. Ze vstřikovačů nemám paniku… jenom to je položka tak za 15 000,- s kterou je potřeba počítat.

    Já proti dieselum nic nemám… Jenom si je potřeba spočítat všechny náklady a ne jenom 6 litrů vs 9 litrů

    traktorista

    my z jzd, tam je akorat marena z prasecaku, my se moc vyjadrovat neumime.
    Felicia 1.3 MPI 50 kW DIF – 4,118 I – 3,462 II – 1,957 III – 1,31 IV – 0,975 V – 0,756, Fabia 1,2 HTP 50 kW DIF – 4,188 I – 3,77 II – 2,1 III – 1,39 IV – 1,03 V – 0,85 a tedy v=(n 2 pi r)/ic predpokladam, ze si to umis nakreslit, pe=(4 pi Mk)/Vz tady mas to tvoje silny/vykonny motor z cehoz plyne, ze uz z te hodnoty co dostanes se maly musi zakonite driv rozsypat. Jinak fakt miluju tyhlety novopeceny študáky techniky. A povez mi kdy htp dostane casovani ventilu, zmenu vacky, zmenu saciho potrubi, tecne kanaly na vireni, rolny na vahadla a jiny zbytecnosti, ktery jsou v motoru asi k nicemu, kdyz ne k te ucinnosti spalovani. A s tim 3x vic vykonu = 3x vic paliva, s tim bych byl taky opatrnejsi

    Ondrej

    Ježiš mudrci sa tu ozývajú nekonečné debaty dohromady oničom, lebo 99% ľudí odtiaľto motory a vozidlá neštudovalo odborne……Nech si každý jazdí na svojom 🙂 Keď si nedá povedať, jeho vec….Ja osobne raz skončím s 330i/xi s manuálom a bude mať bombu na LPG 🙂

    acALIEN

    Od kdy je ,,dvoulitr\“ velkej silnej motor 😎 ????

    Ondrej

    Velmi pekny clanok, moc na autowebe necitam a ked uz tak iba trochu, ale toto som si precital cele a som rad. Som opat mudrejsi 🙂 Super clanok

    Honza

    Mám podobnou špatnou zkušenost s Volvem 2,4 D a D5. Ale závěr z toho je trochu jiný, než ten v článku – radši méně výkonný atmosférický motor, než výkon nahnaný turbem a přímými vstřiky (dnes, bohužel, v nabídce automobilek vrcholné motory už nejsou atmosférické).

    Honza

    Na druhé straně – jednou za 5 týdnů se 250 kilometrů dá přetrpět i se slabým motorem. Tak holt nebudu předjíždět a bude mi to trvat o 30 minut déle …

    Honza

    Pokud jste tedy opravdu studoval na technice, překvapuje mne, že jste se nic nenaučil o aerodynamických a jízdních odporech.
    Souhlasím, že spotřeba neroste přímo úměrně objemu motoru a že existují i situace, kdy menší motor může brát více (díky zpřevodování a častějšímu provozování v hraničním režimu, kdy účinnost je obětována dosažení maximálního výkonu), ale v normálních provozních podmínkách musí nutně větší a težší auto mít větší spotřebu díky většímu aerodynamickému odporu a valivému odporu.
    Předpokládám samozřejmě stejnou aerodynamickoui kvalitu karoserie a stejně kvalitní motor. Navíc od určitého objemu válce účinnost klesá (matně si vybavuji, že je to zhruba 400 kubíků na válec, ale nezkoušejte mne z toho, toto jsem opravdu nestudoval) a u víceválců se zase zvyšují třecí ztráty.
    U té Felicie nejspíš největší roli hrálo to že její motor je, přes všechna vylepšení, asi o tři generace a třicet let koncepčně starší, než u té Primery. Namátkou zmíním 8 vs. 16 ventilů, OHV vs. OHC, netroufám si hádat, zda v té Primeře máte také proměnné časování ventilů.
    Tím nezpochybňuji to, že se i s velkým motorem dá jezdit s relativně malou spotřebou. Na 8 litrů se ale musíte hodně hlídat.

    Honza

    Namáhejte, namáhejte – je nás tady víc, co si to rádi přečteme.
    Neberte to jen jako diskusi vás dvou, já u článků čtu hlavně diskuse, tam se mnohem víc pobavím, a mnohdy i víc dozvím, než z vlastního článku. Tak mne nezklamte!

    Honza

    Poučte mne, prosím – jaký je rozdíl mezi silným a výkonným motorem?

    A nezkoušejte to, prosím, s \“krouťákem\“. Ze středoškolské fyziky si ještě pamatuji, že výkon je točivý moment krát úhlová rychlost (otáčky).

    Honza

    Pokud jezdíš sám, pak máš asi pravdu, v článku se ale mluví i o ježdění s naloženým vozem.
    Proti tomu výkonnému motoru ale, kromě toho, co uvádíš, mluví vyšší potenciální náklady na údržbu.

    Honza

    Ježíšmarjá – zaklínadlo krouťáku a pružného zrychlení – já mít 2,5 l atmo benzíňák, tak o dva stupně podřadím a ukážu mu parohy.

    Pružné zrychlení je pro paničky. Teď bohužel taky jezdím s dieselem a řidičské návyky odcházejí, ale až budu v důchodu jezdit jen na chatu, tak si asi nějaký šestiválcový benzín koupím.

    Honza

    Tak proč to tedy čteš?

    Kirk

    Pro ty, co neprivatizovali MUS a nejsou napojeni na státní zakázky to vcelku silnej motor je …

    Martin

    To určitě dá… Já jsem tam původně chtěl focuse 1,6. Ale byl dražší než mondeo Mk III. 2,0 a pak jsem narazil na mondeo 2,5 V6. Kromě kůže v max výbavě, serviska, a levnější než focus. Ono silnější motor nejni většinou dražší… spíš naopak. Ono to je jenom o tom, na co to auto chci. Najedu málo km a chci pohodlí, dobrou výbavu… tak si koupim velkej motor, kterýho se maj lidi problém zbavit a bude levnej.
    Chci cokoliv na pár 10km do práce…. tak si vezmu felicii 1,3. Je to jenom o tom kolik km najedu,kde to najedu, jak obsaznej, jakou výbavu chci a jak dlouhu si chci auto nechat. Spočítat si to a případně si říct že tohle mít nemusim ale chci si za to připlatit.

    Kuban

    Hele ty parohu, o dva stupně podřadíš, dostaneš se na 6k otáček, zbývá ti tisíc do dalšího přeřazení přičemž dízl má k dispozici 1500, co vyjdou na dráhu x stejně jako tvoje tisícovka…. Stejně výkonný dízl se stejně výkonným benzínem zkrátka bojuje velmi vyrovnaně. Takže se straň keců jak někomu natrhneš ju? 🙂

    to že na dálnici předejedeš naftáka neznamená že jel na doraz 😀

    Atmo nemá takové pružné zrychlení… A pružné zrychlení je klíčové k předjíždění, nikoliv ke komplexnímu zavodění kde jde především o výkon 🙂 A dosáhnout konstrukčně vyššího výkonu u nafťáka je prostě problém.

    Kuban

    To je docela ostuda to takto paušalizovat. Koncová myšlenka dobrá, výsledek špatný. Neb i já jezdil s 2.0i o 191Koních při váze 1200Kg a jízda 200Km rychlostí byla nejen nehospodárná, tak i nepříjemná. I přes fakt, že konstrukční rychlost byla do 225 a reálná 240

    Kuban

    Nejde tu jen o odpory, ty musí překonávat i vůz s menším motorem, klíčový faktor je snadnější plynulá rychlost se silnějším motorem.
    1) silnější motor lze snadněji provozovat v nižších otáčkách (kde se dlouhodobě při konstatní rychlosti blíží spotřebě nízkobjemového motoru) – záměrně píšu blíží, protože tady asi nikdo palubní počítače neřeší že?
    2) silnější motor rychleji akceleruje (i na úkor vyšší aktuální spotřeby) a mnohdy jen s částečným zatížením, což znamená, že dříve může přejít do plynulého režimu.

    == Stále platí fakt, že žádný motor, který se nebude používat v hospodárných oblastech a režimech nebude prostě hospodárný. A řidič, který s tímto faktem umí pracovat, bude jezdit s maloobjemem s nižší spotřebou než s vysokoobjemem.

    == Stavět fakt, na jedné vyjímce ze sta a na srovnání nejmodernějších technologii proti Felicii 1.3MPI nebo Fab HTP je na pěst.

    Stačí se kouknout do techničáku, ty spotřeby udávané výrobcem prostě +- platí… Neplatí pouze v případě, že někdo neumí jezdit.

    PS: Jinak v částečném zatížení je spotřeba opravdu téměř přimoúměrná výši otáček. Bohužel. Mapy moderních ŘJ mluví dost jasně. Palubní počítače taktéž.

    Kuban

    Ach jo…. To sem čekal, že si vyhledáš ty převodové poměry které se ti budou hodit.

    Jsem rád, že jsi poukázal na rozmanitost převodovek. Bohužel, s převodovým poměrem HTP cos uvedl, jsem se nikdy nesetkal.

    což mne, narozdíl od tebe, nechává při kritice vozidel s motorem HTP střídmějším a opatrnějším, v negativním tvrzení.

    PS: HTP to nedostane nikdy, neb se jedná o lowcost…. A jsme zase u toho, chtít po něčem víc, než to na co to bylo navrženo.

    PS2: 1.4MPI jsou jako co? Taky vrchol moderny? ehm…

    Kuban

    No a sám sis odpověděl 🙂 Sám sis podal vysvětlení, jen škoda že ho evidentně nechápeš 😀

    Kuban

    Pomůžu ti:

    výkonný motor může být i motor který není silný. (tedy vysokootáčkový motor)

    Typicé příklady jsou Wankly, které se maximálně nehodí do těžkých vozidel, ale hlavně že mají VÝKON…. sem úplně nemocný z těch rádoby chytrých pouček autorů.

    Kuban

    Nový vůz se silnějším a větším motorem je vždy dražší.
    Ojetý se odvíjí od veřejného zájmu, neb jsou to motory s vyšší minimální spotřebou, mnohdy s těžko dostupným servisem a mnohdy enormně nalítanými kilometry. O takové je menší zájem, proto ta příznivější cena. To ssebou může nést vysoké budoucí vícenáklady nebo jen prostě užitek…. Né každý touží po svižném a pružném ježdění, těm co jej chtějí může sloužit dobře, to neznamená, že to národu bude někdo násilně cpát.

    Kuban

    Co třeba felicie 1.9D? Se 47kw? 🙂 To je taky \“téměř\“ dvoulitr. 😀

    Honza

    Opravdu doporučuji si zopakovat středoškolskou fyziku (Peťan, Kuban i ten nepodepsaný). A taky si přečíst znovu celé vlákno, pokud paměť už neslouží (Kuban).
    1) Fyzika:
    – aerodynamický odpor je součin čelní plochy, aerodynamického součinitele a čtverce rychlosti (ještě tam nějakou roli hraje hustota vzduchu).
    – valivý odpor je přímo úměrný hmotnosti (váze) vozidla
    – práce vykonaná při zrychlení z rychlosti x na rychlost y je (mimo jiné) přímo úměrná hmotnosti vozu
    Tudíž – větší a těžší auto má při srovnatelné kvalitě aerodynamického součinitele a srovnatelné kvalitě pneumatik logicky větší odpor a musí mít větší spotřebu. Pokud to tak není, je nutné se podívat na účinnost motoru, zpřevodování a řidiče – s tím, budete se divit, souhlasím.

    2) Poznámka k Felicii – reagoval jsem na to, že se pan Peťan vytahoval, jak on jezdí s Primerou za málo a soused s Feldou za hodně. I tady hraje roli jízdní styl, ale v principu je Feldy hendikepovaná zastaralým motorem.

    3) spotřeby udávané výrobcem +/- platí, pokud jezdíte po silnici 80, po dálnici 120 a po městě zdržujete pomalými rozjezdy od křižovatek.

    traktorista

    jiste.
    Moje pouziti auta je primarne z duvodu zabavy. Do prace mi jede bus. Z toho se odviji moje pozadavky na auto. Ale dojizdet tam, tak sezenu srot za 20kKc na naftu/lpg a neresim nic. Konec diskuze.
    Ty se za ukol rozvinuti sve osobnosti svez alespon v octavii rs.

    Honza

    Tak mi ještě vyprávěj, chytráku, kolik jsi toho ve wankelu najel. Nebo jsi ještě nevydýchal, jak si s tebou MX8 vytřela zadek?

    Honza

    Nikde nebyla řeč o stejně výkonném dieselu – diskuse byla o srovnání 2,5 benzínu a 2.0 dieselu. A moje poznámka byla o tom, že benzín není určen k soutěži v pružném zrychlení a musí se s ním umět jezdit.
    A o tvé inteligenci si každý čtenář udělá úsudek sám.

    Kuban

    Ano, byla řeč o 2.0Tdi vs 2.5i ….
    Takže 2.0Tdi 125kw vs. 2.5i 125kw …. Dva nejmenované automobily. Díky DSG 2.0Tdi jasně navrch v celkovém zrychlení. To je prostě osud.

    Atmosferické motory jsou tak schovívavé a naprosto přímoúměrné v jeho vlastnostech a chování, že tam není co se učit. Je to základní profil, typická motorizace pro autoškolu. Jestli podle tebe je jízda v atmosféře mnohem složitější než s naftovým přeplňovaným, tak začínám mít z tvých řidičských schopností strach…. snad někoho nezabiješ, až si do toho TéDéÍčka sedneš. Pak si popovídáme o inteligenci.

    Kuban

    1) Tak si pane fyziku spočítej, jak moc velký odpor vytváří aerodynamika, protože valivý odpor se dá pro zjednodušení volit jako konstatní, neb tam figurují empirické koeficienty a pneumatika obecně a ani zdaleka se neblíží velikosti odporu vzduchu. Váha figuruje jen ve zrychlení, to jen tak na okraj. K tvému tudíž tedy mohu řict jediné, řeč byla o +- stejných vozech s odlišnými motory.
    3) Takhle jezdím, když chci konkurovat ECO-Rally výsledkům. Což je jen tak na okraj v mém případě 3.4l/100 namísto papírových 5.3l/100km – což je o 37% nižší spotřeba než výrobcem deklarovaná, na 120km dlouhém úseku + 120km zpátky. S benzínovou 1.4i 55kw stejným režimem místo 7.1l/100km 5l/100km…. Víte, fakt mě baví řeči o tom jak něco nejde. Nebo že to není možné. Zvlášť když průměrná rychlost neklesá pod 55/kmh… Takže o nějakém brždění provozu řeč není, narozdíl od mnohých, já umím i rychlejší auta pouštět a dávat jim znamení že mohou předjíždět.

    Kuban

    ooo děkuji za tvůj podnět, ale já vozidlům koncernu VW moc nehovím. Starší RS sem s francouzem běžně porážel na sprintech, s novou bohužel zkušenost nemám, každopádně je to Octavia, prostě nic moc pro FUN factor.

    Kuban

    Tvá neznalost mne zaráží a fascinuje zároveň. Nemohu ti zde vložit link průběhu kroutícího momentu, ale když si ho najdeš sám zjistíš, že Wankel, je do 3000 otáček naprosto mrtvý motor kterému schází jakákoliv síla a výkon. Od toho se odvíjí použitelnost, komfort. Vzhledem k faktu, že na plný plyn se jezdí jen v 10% případů je dost podstatné, aby měl vůz pokud možno téměř konstatní sílu v širokém spektru otáček. To Wanklu chybí. Režim na plný plyn je sice krásný, zvláště zvuk motoru, ovšem na plný plyn ti taky ukáže plnou spotřebu. Proto se taky pro závodní účely u RX-8 doplňuje Turbo, které zásadním způsobem vyplňuje díru…. A to zase odbíháme…. Takže ti doporučím dohnat základy. Pak se bav něco o natrhávání prdelí. Bohužel sprint proti sériové RX-8 sem nikdy nejel, v těch dobách se nevědělo kam jí zařadit a ani je řidiči moc nekupovali. Výkonem se mi jinak rovnala.

    HitmanPB

    On nejedol \“vtipnou kaši\“, to iba ty nevieš absolútne, čo tým chcel autor povedať a nevieš o čom je tento článok…

    pepe

    Idiote,proč to sem píšeš 10x?

    Kuban

    nemohu nepoukázat na TEST Golf 1.4TSI a jiné podobné články, kde vychvalujete dynamiku, přitom tyto stroje těžce propadají ve vašem měřítku výkonu ku hmotnosti.

    docela veselé.

    Jarek

    Mam starou E46 328i 142 kW a spotreba zalezi jen na me noze a kvalite paliva..Pri skutecne dobrem BA 95 mesto okolo 9 l a mimo 7,5 l…ale pri bezne v nas prodavanem palivu jdu plus dva.Nemalou castkou zatezujici majitele je vysoke pojisteni…Jinak pohoda,jistota..Ale jen pro rozumne.V opacnem pripade se stava vrazednou zbrani…

    Kuban

    Hlavně je nevýhodou RWD náhon… Pro běžné ježdění. Sám vím jaké to je jezdit třeba s E36 2.8i benzínem, zábava a já nevím co, ale zvlášť v zimě si řidič musí dávat 3x větší pozor. Jinak 7.5 je dost solidníˇ;-)

    A TO JE TĚŽKÁ BLBOST, primerou jsem sice nejezdil ale fabií 1,2htp a felicií 1,3 ano, obojí průměrná spotřeba 8 litrů při normální jízdě na dálníci 150km/h (takže ne na plno) spotřeba 11-13l/100km, hyundai sonata 2,0l měl ve stejných režimech spotřebu 9l a pozdější bmw 325i s 200k motorem mi jezdilo tak od 8 do 12l…

    to že má motor objem větší nic neznamená…

    můj současnej passat 2,0tdi sice jezdí za 7 ale už jsem měnil 2 vstřiky, setrvačník a dpf a brzy přijde asi i turbo…

    vašek

    AHOJ já jsem na tom s BMW 528i stejně! naprosto nechápu…když jsem to kupoval všichni mi nadávali že mě to sežere, dlouhodobej průměr mám 9,4l/100km a to jezdím dost rychle, když šetřím umí to i za 7,5…stejně jako za 13,ale je to velký těžký auto, ale ten motor pružný zrychlení dieselu nezajímá je to pila. nechápu doteď předtím octa 1,6i…spotřeba stejná

    No na sprintech se jezdi rovne. Zatacky uz jste zkousel taky?

    A nekteri pochopili, ze neni zasadni, zda je auto nove, ale zda je auto dobre. Nove auto je fajn na machrovani pred sousedy. Dobre auto na vsechno ostatni. To plati i na venkove, neni to zadna specialita Prahy.

    Kuban

    \“Normální jízda 150kmh\“…
    Pro nenormálního člověka je s HTP nebo felicií taková rychlost zajisté normální…. Ty jedná těžká blbosti.

    Honza

    Když jezdíš krokem, tak aerodynamický odpor je opravdu zanedbatelný (pokud nefouká moc silný protivítr) a když si zkusíš tlačit Fiata 500 a MB S, tak poznáš, že valivý odpor na váze skutečně závisí.

    Honza

    Atmosférické motory nejsou shovívavé (ne schovívavé) k dieselovým blbcům, co se nikdy nenaučili řadit. Když špatně zařadíš, tak prostě nejedou.

    Kuban

    bohužel zase špatně. S velikostí a váhou vozu se mění šířka vozu, tím i valivé odpory ;-)…. Znovu říkám, není to lineární záležitost, ovšem pro vypovídající kalkulaci se dá považovat za konstantu 🙂

    Kuban

    Nějak si nejsem jist, zda jsme doma. Evidentně máte jízdní vlastnosti mezi benzínem a dízlem docela dost poplantané. Nebylo by na škodu občas do nafty sednout 🙂 Pak si o něčem jako \“špatně zařadit a nejet\“ popovídáme 🙂

    O technice předjíždění s naftou se raději nezmiňuji, aneb situace kdy se řidiči dostávají do výkonových děr, kdy sice z 90ti na 95 to zrychlilo jako prase ale dál už nic. Takovou nepříjemnou školu u benzinu nezažijete a jak vás tak poslouchám, ani vám přesedlání do nafty moc nedoporučuju. Pořád lepší zjistit fakt že to nejede před předjížděním s benzínem, než s naftou uprostřed manévru 😉

    Kuban

    Nemluvě o faktu, že při rychlostech kde aerodynamický odpor ještě podřimuje, jede vůz na nižší převody (do pomala), které vyvíjí zase nepřiměřeně vyšší tažnou sílu, kde se valivý odpor poměrně snadno ztratí, klíčový je jen pro pomalé rozjezdy a i tam bych byl klidný :-)…

    Pro představu, tažná síla u tuctového dízlového vozu střední třídy se v místech nejvyššího kroutícího momentu na trojku cca 50-60kmh pohybuje od 3000-5000N, u benzínu na dvojku a vyšších otáček. V těchto rychlostech standartně obutých vozů působí valivé odpory asi jen 180-250N…. To jen pro představu.

    Kuban

    oprava: šířka pneu sry

    Honza

    Pokusím se být slušný, i když se musím přemáhat.
    Asi byste si měl zkusit i jiný diesel, než 1,9 TDI, tam opravdu sebevražda špatným zařazením hrozí – spíš špatným odhadem toho, co motor dovolí.
    Kulturní diesely (třeba BMW 525 D) táhnou v celém rozsahu otáček vcelku lineárně. Takže, pokud je nepodtáčíte až k volnoběhu, tak se plynule rozjedou a to s dostatečnou agilitou, skoro na jakoukoli rychlost.
    Pokud budete při předjíždění z 1500 otáček rozjíždět benzín (menší než třílitr) pak si tu hubu určitě nabijete – takže recipročně – když benzín, tak jedině s automatem, protože ten tomu řazení rozumí 10x líp, než vy.

    NL

    chci poradit..za rok najezdim cca 10000-15000tkm ,chci luxus pohodli a relativne cenove dostupnou udrzbu. . co si vybrat? octavia II combi facelift Rs Bmw 330d coupe tdi nebo audi A5 coupe 2,7 tdi. .dekuji za kazdou logickou odpověď. .

    chewie

    No na tenhle nájezd si hlavně rozhodně nekupuj dýzla rači benzín a atmosféru tý budou dělat krátký trasy rozhodně míň špatně než tomu Tdi

    Karel

    Ale on nepíše, že bude jezdit krátké trasy. On uvádí roční kilometrový nájezd. Já dřív najel ročně třeba 6500 km a přitom jsem jezdil dlouhé trasy. Používal jsem auto stylem 2x 43 km denně a toto jsem jel 2x týdně. Občas o víkendu někam dál. Ne každý musí nutně používat auto denně.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist