180 koní: Seat Ibiza Cupra

Pravá benzínová alternativa k Fabii RS plní typově všechna přání, ale stačí jí to na první příčku v její třídě?

To první, co vás možná při letmém pohledu na technické údaje Ibizy Cupry napadne, je to, že samotná existence takového auta dokazuje, že kdyby škodovka alespoň trochu chtěla (nebo mohla?), byla by Fabia RS benzínová a všichni by si kolem ní mohli ušetřit několik let vysvětlování. Jde totiž o příbuzná auta a to jediné, co se od Škody jako omluva za příklon k naftě stále ozývá, když zrovna klepnete na někoho, kdo to vidí z druhé strany, je fakt, že Fabia vybavená tímto motorem by měla bez dodatečných konstrukčních, rozumějte drahých, zásahů problém s chlazením. Před časem jsme tu měli Fiestu ST, o které jsme také psali jako o konkurentovi Fabie, nebo přesněji jako o autu, kterým mohla Fabia klidně být, pokud by se nevydala komfortnější a praktičtější cestou. Ibiza Cupra tuto myšlenku přetavila do skutečnosti a pokud trváte na malém a rychlém hatchbacku s přeplňovaným a hlavně benzínovým motorem, skupina VW vám nabízí právě ji.

Seat Ibiza fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Seat Ibiza fotogalerie

Tmavý interiér není i přes použití tvrdých plastů k zahození a od nižších verzí Ibizy se odlišuje jak zrnitým povrchem části palubové desky a výplní dveří, tak bílými ciferníky přístrojů, koženým volantem a řadicí pákou, anatomickými sedačkami a hliníkovými pedály. Ten výčet je už klasikou tohoto žánru, i když v detailech tyto položky pojímá každá značka přeci jen trochu jinak, od kamenné tvrdosti Civiku Type-R až po luxusní tlumenost Golfu GTI. Mírně záludnou zvláštností u Cupry je opačně fungující ručička paliva. Pohybuje se zleva do prava a když do Ibizy nasednete z jiného auta a mrknete na stav paliva s ručičkou vychýlenou vpravo, neznamená to, že máte plnou nádrž, nýbrž že jedete na rezervu.

Zprvu vás překvapí tvrdost rázů od pneumatik na každém zlomu na silnici a možná vás i donutí vyjít ven z auta a podívat se na číslo bočního profilu pneumatiky, protože ze začátku máte dojem, že jedete přímo po ráfku. Rozměr 205/40 na sedmnáctipalcových kolech je zcela standardní a po několika hodinách vás už tento jev nijak nezaskočí. Řízení má elektrický posilovač, což je řešení, které se dnes rozmáhá tak rychle, že za chvilku budou stejně vybavená i jízdní kola. Ten v Ibize funguje celkem obstojně, ale stále má daleko k přirozenosti chování klasického hydraulického systému.

Jednou z vad na kráse nejrychlejší Ibizy je nervózní chování plynového pedálu, nebo přesněji občasné sporadické reakce motoru na něj. Nemělo by to vyznít v tom smyslu, že se nic neděje, když přidáte plyn. 180 koní a zdravý točivý moment přeplňovaného motoru si s necelými dvanácti sty kilogramy rozumí dobře. Spíše jde o to, že pokaždé, kdy přidáte plyn, se nemůžete ubránit dojmu, že celková reakce auta se od předchozího sešlápnutí plynu liší. Při běžné klidné jízdě se s tímto jevem nesetkáte, ale jakmile zrychlíte na zábavnou rychlost, při každém dalším přidání plynu reaguje motor s odlišným tahem, což je patrné hlavně při průjezdu táhlých a rychlých zatáček na vytočenou trojku nebo čtyřku. Je fakt, že si od toho pomůžete tím, když vypnete klimatizaci nebo ještě lépe, pokud natankujete místo pětadevadesátky urozenější benzín. Ani tak se ale nezbavíte zcela dojmu, že motor nereaguje na stejné přidání plynu pravidelným a neměnným způsobem. V konečném důsledku jde sice o detail a v řadě situací na otevřených silnicích stejně pojedete s plynem až na podlaze, takže vám bude jedno, nakolik je pedál citlivý.   

Převodovka končí pětkou a ne šestkou, jak možná očekáváte, ale není to příliš na škodu. Živé zrychlení vám zajistí dvojka i trojka už pod třemi tisíci otáčkami a když podržíte plyn až u podlahy a necháte motor vytáčet nad šest tisíc, dokáže se Ibiza po chvilce váhání rozjet na pěknou rychlost. Jestli ale máte možnost srovnání například se současnou Octavií RS, se kterou Cupra sdílí motor, zároveň vás u toho napadne, že rozdíl mezi nimi není tak velký, jak by se mohlo zdát s ohledem na tak výrazný váhový rozdíl. Ibiza je o 150 kilogramů lehčí a má dokonce o 10 Nm vyšší točivý moment, ale tah motoru a rychlost na silnici tomu tak docela neodpovídá.

To ale neznamená, že si s ní neužijete rychlou jízdu. Podvozek je nastavený do bezpečna na obligátní mírnou nedotáčivost, kterou si s vypnutým ESP v rychlých zatáčkách jen pustíte naplno. Samozřejmě si tím také otevřete možnost korigovat pohyb zádě případným brzděním nebo ubráním plynu, ale hned zjistíte, že zadní kola na to nereagují s takovou ochotou jako například srovnatelná auta od Fordu či Alfy Romeo. Ibiza se chová velmi neutrálně a v případě testovaného auta s velkými příplatkovými brzdami i velice ochotně brzdí, i když nástup brzd nemá tak ostrou náhlost, jakou byste mohli očekávat při pohledu na masivní čtyřpístkové třmeny na předních kolech. Je však jisté, že na silniční použití jsou tyto brzdy více než dostačující.

Na okreskách i na dálnici vám dá hlučnost motoru a výfuku silně prožít i poměrně skromné rychlosti, což v těch správných okamžicích jen znásobuje zážitek z jízdy. To, zda jedete opravdu rychle, ale budete muset hodnotit například podle bočního přetížení. S vytočeným motorem je tohle auto hlučné pořád, což zároveň znamená, že mnohdy nejedete tak rychle, jak vám uši říkají. Existuje řada aut, ve kterých vám bude i stošedesátikilometrová rychlost připadat stále opatrná. V takové rychlosti budete mít na okreskách v Cupře dojem, že se začínáte dotýkat jejích limitů. S vytočenou čtyřkou v mírném stoupání a dvoučlenným obsazením to také bude pravda.  

Cena s příplatky se u testované verze dostala na necelých 660 tisíc korun, i když to jediné, co stojí za úvahu, jsou zvetšené brzdy. Elektronické ovládání klimatizace a další podružnosti můžete s lehkým svědomím oželet.

Pokud jde o sportovní svezení, jako hlavní konkurent Cupry se nabízí Mini Cooper S, kterému se i přes nižší objem a výkon daří vykouzlit na silnici přesvědčivější a silnější zážitky. Do Cupry se toho sice vejde doslova dvakrát tolik (lidí i zavazadel), ale o to v téhle kategorii zrovna moc nejde. Jsou jistě situace, kdy to oceníte, ale to samé vám dá i benzínová čtrnáctistovka. Nepíše se to snadno, protože každé opravdové sportovní auto by mělo mít zásadně jen benzínový motor. Když vás ale úplně nestrhne na svou stranu, musíte hledat další přednosti nebo i slabiny, které vám pomůžou ke kvalitnímu výběru, čímž se vracíme zpět k Fabii RS. Její test v mírně faceliftované podobě na sebe nenechá dlouho čekat.

Marek Nastoupil

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotySeat Ibiza Cupra
0-100 km/h (s)7,2
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, 1781 cm3, turbodmychadlo
Zdvihový objem (cm3)1781
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)180 koní (132 kW) při 5800 Nm
Točivý moment (Nm)245 Nm při 2000 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)229
Spotřeba paliva (l/100 km)10,9/6,1/7,9 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1177
Ceny
Základní cena modeluod 583 900 Kč
5.9.2005 6:46

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist