160 km/h na dálnici, řidiči povinně v reflexních vestách a osoba blízká už zase v ohrožení?

V Poslanecké sněmovně leží další novela zákona o silničním provozu obsahující tolik diskutované změny.

Je až s podivem, jak se někdy vyvíjí cesty legislativního procesu v České republice. Jistě všichni vzpomínáme, jak Ministerstvo dopravy zřídilo komisi expertů, kteří měli připravit návrhy k velké novele zákona o silničním provozu. V médiích se jednotlivé návrhy hodně diskutovaly a před nedávnem ministerstvo informovalo, že návrh půjde do vlády a do Parlamentu.

 

Jaké překvapení ale přišlo, když původně velký návrh do Sněmovny vůbec nepřišel. Na druhou stranu pod sněmovním tiskem č. 679 je možno vidět jiný návrh. Při zběžném pohledu zarazí dvě věci, a to malý rozsah (z velkých změn zbylo jen torzo) a podivná to věc, že navrhovatelem je skupina poslanců společně s ministrem dopravy. No není to zvláštní, když expertní komise připraví změny a nakonec je ve Sněmovně jen malá novela podaná poslanci společně s ministrem dopravy? A kam zmizel ten vládní návrh?

 

No nic, podívejme se, co poslanci navrhují:

 

1) Řidiči v reflexních vestách. Nově se navrhuje zavést povinnost „mít na sobě oděvní doplňky s označením z retroreflexního materiálu stanovené prováděcím právním předpisem podle § 56 odst. 8, nachází-li se mimo vozidlo na pozemní komunikaci mimo obec v souvislosti s nouzovým stáním; to neplatí pro řidiče motocyklu a mopedu.

 

2) Osoba blízká. Znovu se poslanci snaží prosadit do zákona povinnost sdělit identitu řidiče vozidla s tím, že se nesmí provozovatel vozidla vymluvit na osobu blízkou. Zajímavé, jak se to vrací jako bumerang. To samé ustanovení se navrhovalo už před dvěma a půl lety, ale ústavně-právní výbor poslancům jasně naznačil, že dokud takové právo bude v Listině, tak taková zákonná úprava nemá smysl.

 

Provozovatel vozidla nebo jiná osoba, které provozovatel vozidla nebo jiná osoba svěřila vozidlo, s výjimkou, kdy provozovatelem vozidla je zpravodajská služba, jsou povinni na výzvu policie, obecního úřadu obce s rozšířenou působností, krajského úřadu nebo Ministerstva dopravy sdělit skutečnosti potřebné k určení totožnosti řidiče vozidla podezřelého z porušení ustanovení tohoto zákona; na sdělení těchto skutečností se nevztahuje právo odepřít vysvětlení nebo odepřít výpověď podle jiného právního předpisu. Policie nebo příslušný správní orgán jsou povinny učinit výzvu nejpozději do 1 měsíce ode dne, kdy k porušení zákona došlo. Povinnost sdělit skutečnosti potřebné k určení totožnosti řidiče vozidla neplatí, jestliže vozidlo bylo před jednáním, kterým byla porušena ustanovení tohoto zákona, odcizeno a jeho odcizení nahlášeno policii.

 

Ta lhůta 1 měsíc vypadá zajímavě, ale bude asi jen pořádková, takže s ní nebudou spojeny žádné právní účinky. Ale ještě uvidíme.

 

3) Na dálnici rychleji. Novela chce zavést oprávnění zvednout značkou rychlost na dálnici, a to až o 30 km/h. Na dálnici, tam kde taková značka bude, by bylo možno jet až 160 km/h.

 

4) Policie zase skoro ke všem nehodám? Jen bude od 1. ledna platit, že policie bude jezdit k méně nehodám (limit 100 000 Kč bude platit i na firemní a leasingová auta, což dosud nebylo), poslanci to už zas chtěji zrušit.

 

5) Informace o měření rychlosti. To jsem zvědav, jak to do pěti dnů chtějí stíhat (viz dole). Ovšem MP je z toho vyloučena, takže je to zase jen polovičaté řešení.

 

Příslušný orgán Policie, který měřil rychlost vozidla technickými prostředky používanými při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a zaznamenal elektronicky jednání, které podléhá bodovému hodnocení oznámí neprodleně, nejpozději do 5 dnů od pořízení záznamu, tuto skutečnost provozovateli vozidla.

 

6) Systematika přestupků. Někoho asi napadlo, že §22 v zákoně o přestupcích (tj. dopravní přestupky) už není dostatečně přehledný (přitom přehledný je) a rozhodl se dát všechny sankce do zákona o silničním provozu. To bude zase chaos, když ten dosavadní systém fungoval spolehlivě a byl přehledný.

 

7) Změny v bodech. Jednobodové přestupky úplně z návrhu zmizely. Dva body se navrhují za neblikání, naopak za nesvícení se nenavrhuje nic. U překračování rychlosti nebude bodově hodnoceno překročení v obci o méně než 5 km/h a mimo obec o méně než 10 km/h.

 

No, uvidíme, co z toho projde a od kdy to začne platit.

JUDr. Tomáš Beran

30.12.2008 5:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist