Ztělesněná rychlost: Bloodhound SSC

Překonají Britové vlastní pozemní rychlostní rekord?. Bloodhound SSC se po třech letech vývoje poprvé představil v životní velikosti. Má už i motor.

Tým okolo Richarda Nobla chce překonat pozemní rychlostní rekord, a to nemalým rozdílem. Po třech letech práce Britové dokončili ladění aerodynamiky a posavili první model svého Bloodhoundu SSC v měřítku 1:1, který ukázali návštěvníkům aerosalonu v anglickém Farnsborough. Úspěšně také otestovali pronajatý proudový motor EJ200. Co je možná nejdůležitější, Richard Noble už sehnal peníze na pokrytí poloviny plánovaného rozpočtu.

Na návrhu aerodynamicky tvarovaného stroje pracovali na univerzitě ve velšském Swansea, a to ve spolupráci se softwarovými odborníky MathWorks či vládní agenturou EPSRC. Tým vedl aerodynamik Ron Ayers. Ten navrhoval už současného rekordmana, Thurst SSC, a také rekordní dieselový stroj JCB Dieselmax. Model Bloodhoundu je vydobený ze tří velkých bloků polystyrenu, pokrytých sklolaminátem. Na délku měří 12,8 metru.Bloodhound SSC (Supersonic car) by měl jet více než tisíc mil v hodině, neboli 1609,344 km/h. K tomu bude potřebovat pořádný tah. Jeho část poskytne proudová jednotka EJ200 z Eurofighteru Typhoon, která si odsloužila své při testech letadla a nyní ji má v nájmu Richard Noble. Motor minulý týden dokončil sérii statických testů, při nichž na plný výkon dosáhnul tahu 90 kilonewtonů.

Stanoveným cílům však žádná proudová jednotka nestačí, tým proto pracuje na raketovém motoru. Jeho přesné specifikace prozatím neznáme. Oba motory společně dosáhnou tahu 212 kN a udělí Bloodhoundu rychlost 1000 mil v hodině za 42 sekund. Mělo se tak stát už příští rok, ale nyní se zdá že Bloodhound bude potřebovat přinejmenším o rok více. Překonání rekordu se však blíží.Richard Noble se v oboru motá už dlouho. Stál jako hlavní postava za projektem Thurst SSC, s nímž Pilot RAF Andy Green v roce 1997 převálcoval své předchůdce, aby jako první člověk dosáhl nadzvukové rychlosti s koly na zemi. Průměr dvou jeho jízd činil 1227,986 km/h. Vůz, který musí Bloodhound porazit, poháněla dvojice motorů Rolls-Royce Spey z britské verze Phantomu II (McDonnell F-4). S tahem 223 kN byly dokonce silnější než kombinace v zádech Bloodhoundu, jenže Thurst měl také nezanedbatelně větší čelní plochu. Svou sílu si nechaly motory zaplatit osmnácti litry paliva za sekundu – přepočteno na ujetou vzdálenost přibližně 5500 litry na sto kilometrů.

Oficiálním cílem projektu Bloodhound SSC je „inspirovat v mladých lidech zájem o vědu tím nejvíce vzrušujícím způsobem“. Nesmíme ovšem zapomínat, že Richard Noble má blíže k rychlosti než ke vzdělávání. Před tím než dohlížel na stavbu speciálu Thurst SSC, osobně držel rychlostní rekord mezi lety 1983 a 1997. Se strojem Thurst2 konstruktéra Johna Ackroyda jel na poušti Black Rock v Nevadě 1019,468 kilometrů v hodině. Svůj stín tak Noble překračuje poněkolikáté v řadě. Skutečně chce někoho vzdělávat? Spíš jen rád jezdí opravdu, opravdu rychle.

autoweb.cz

19.7.2010 9:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist