Závodní technologie v obyčejných autech: Co má společného Škodovka s okruhovým Porsche?

Závodní technologie v obyčejných autech: Co má společného Škodovka s okruhovým Porsche?

RoadTube | vydáno 11. 8. 2017

Velikost textu: a a a

Dnes je běžné, že se nová technologie nejprve uplatní v motorsportu než se dostane do sériové výroby. Může se tak klidně stát, že novinka původně určená k tomu, aby vyhrávala závody, se objeví v docela obyčejném rodinném autě.

Mnoho výrobců testuje svoje nejnovější technologie v automobilových závodech. To jim dává šanci žhavou novinku dokonale vyladit v těch nejnáročnějších podmínkách a opravdu se přesvědčit o přínosu nové technologie. Výjimkou samozřejmě není ani Porsche, jehož výtvory se později klidně objeví třeba i ve Škodovkách. Za tyhle novinky ve vašem Rapidu, Octavii nebo Superbu poděkujte automobilce Porsche a jejímu dlouholetému vývoji závodních vozů.

Polymer vyztužený uhlíkovým vláknem

Lehkost je u závodního auta důležitá. S výkonným motorem možná budete rychlí na rovinkách, s lehkým autem ovšem budete rychlí všude. Porsche poprvé využilo technologii CFRP (Carbon Fibre Reinforced Polymer) na závodní 911 GT1 z roku 1995 pro. Auto vážilo pouhých 950 kg, i díky použití uhlíkových vláken. A jak to souvisí s vaší běžnou Škodovkou? Je to hudba budoucnosti, ale až technologie zlevní natolik, že se zaplatí i u mainstreamových modelů, budou i docela obyčejná auta vyrobená z tohoto materiálu.

Volba jízdních režimů

Dnes si nejen sportovní, ale i docela obyčejné rodinné auto nedokážeme představit bez možnosti volit jízdní režimy. Jsme totiž nároční a od auta očekáváme univerzální schopnosti. V každodenním provozu musí být tiché a komfortní, na závodním okruhu zase hlasité a ostře reagující na povely ovládacích prvků. Věc, kterou dnes běžně najdete třeba ve Škodě Octavia RS a mnoha dalších běžných autech.

Keramické brzdy

Rychlé auto je potřeba také nějak efektivně zastavit, a k tomu nejlépe slouží keramické brzdy poprvé představené na závodním Porsche 962. Výhody jsou nesporné - větší a nevadnoucí brzdný účinek spolu s delší celkovou životností. Pro běžné použití bývaly keramické brzdy nevhodné - potřebovaly zahřát a neměly stabilní účinek při pomalé jízdě, to se však dávno změnilo. Navíc jsou velmi drahé, a třeba i proto je na Škodovku (zatím) nedostanete.

Přeplňování turbodmychadlem

Více vzduchu znamená více paliva, se kterým jej můžete smíchat, a tudíž vyšší výkon. Princip fungování turbodmychadla není nic nového pod sluncem, v modelu 917/10 se však turbo motor stal legendou. V pozdější evoluci dosahoval z objemu 5,4 litru výkonu 1580 koní! Další ze závodních technologií, která je dnes naprosto běžná, samozřejmě i u Škodovky - od litrových tříválců až po dvoulitrové turbodiesely.

Hybridní technologie

Máme tendenci vnímat hybridní technologie jako výsledek pomatené zelené lobby, Porsche však původně ekologickou myšlenku použilo k tomu, aby vyhrávalo závody. Hlavní myšlenkou hybridního závoďáku není jen úspora paliva, ale především dodatečný výkonový potenciál získaný z jinak ztrátové činnosti - brzdění. Výsledky je možné pozorovat v závodní 919 Hybrid nebo silniční 918 Spyder. A Škodovka? Ta se netají tím, že chystá svůj první hybrid. A kdo ví, třeba jednou přijde i sportovně laděné auto na základech Volkswagenu Golf GTE...

Bonus: Dvouspojková převodovka

Ve videu se tím Porsche přímo nechlubí, přitom stuttgartská značka byla jedním z hlavních průkopníků dvouspojkových převodovek. Svoje uplatnění našly nejprve v závodních vozech Porsche 956 a 962, dnes je najdeme téměř v každém autě minimálně jako příplatkovou položku. Hlavní výhodou je rychlejší řazení a relativně levná konstrukce. Dvouspojkové převodovky si můžete užívat už ve Škodě Rapid.

Komentáře ke článku

Tento článek nikdo nekomentoval, buďte první.

Tagy: Porsche

Splní si Škoda konečně svůj americký sen?

O vstupu domácí automobilky na americký trh se mluví již dlouho. Dočká se konečně?

Splní si Škoda konečně svůj americký sen?
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den. Nedávno jsem tady četl několik dotazů o nezastavení policii a výši san... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Chtěli byste se projet?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist