Žák: Elektronické asistenty z nás dělají horší řidiče

Všemožné výmysly, ESP počínaje a automatickým parkováním konče, dělají z řidičů jen tupce.

Také máte někdy pocit, že nás mají automobilky (a Evropská unie) za hloupé stádo oveček, které se neumí (a hlavně nesmí) svobodně rozhodnout, jinak bude zle a dojde ke zhroucení celé civilizace? Možná právě proto jsou dnes všechna auta přecpaná elektronickými nesmysly, kvůli kterým jsou řidiči horší. Fakt, dneska už nikdo řídit neumí, protože to prostě nepotřebuje. Volantem může kroutit kdejaká polovycvičená opice.

Dneska by si průměrný člověk o auto, ve kterém není ESP, EBD, ABS, EDC, ETC, DST, SDT, VCD, ASR či STB neopřel ani kolo. Ale potřebujeme vůbec tyhle elektronické „vymoženosti“? Domnívám se totiž, že právě kvůli nim lidé jezdí za hranou vlastních limitů – rychleji a především neopatrněji, nepředvídatelněji a nebezpečněji. Prostě si říkají, že „to za ně ESP kdyžtak pořeší“.

Proto pak potkáte v prudkém lijáku na dálnici hovado, které to valí „audynou fkvádrupyčo dvěkiladokopce“, abyste ho za pár minut dojeli rozvěšeného o svodidla a protější svah. Jak se to mohlo stát? Vždyť měl kolem sebe víc počítačů než posádka Apolla 11?Člověk, který se příliš spoléhá na elektronické asistenty, je předem odsouzen k záhubě – nebo aspoň k telefonátu svému pojišťovacímu agentovi. Jakmile na vás totiž během jízdy zabliká jedna kontrolka značící aktivaci jakéhokoli z těchto systémů, vlastně je to signalizace Boha, že vás ještě neposílá do pekla a že vám dává další šanci. Jenže vy příště pojedete ještě rychleji, nebo (lépe řečeno) ještě hůře. To, že se některý z těchto systémů aktivuje, svědčí o tom, že děláte něco špatně – že zkrátka neumíte řídit.

Dokáži pochopit systém ABS, který se skutečně může hodit i v momentě, kdy jste něco špatně neudělali vy, ale někdo jiný. Ostatně, to je jeho úkol – udržet auto řiditelné i v momentě, kdy tvrdě tlačíte pedál brzdy do podlahy, abyste se ale zároveň mohli vyhnout překážce. Například někomu, kdo si vás z vedlejší nevšiml a vjel z autem do křížovatky. Ale i tak je to jen oblbovák, který přestal klást vyšší nároky na řidiče.

Všechny ostatní „asistenti“ jsou v autě ale jenom proto, abyste byli horší řidič. Kontrola trakce? Proč? Kontrola stability vozu? K čemu, když ve dvou třetinách aut není kalibrována správně a spíše vás akorát pošle tam, kam nechcete. Systém pro udržení v jízdním pruhu? Vy snad za volantem chrápete nebo píšete esemesku? Adaptivní tempomat? To je takový problém koukat před sebe a umět svou rychlost přizpůsobit provozu?Vlezte si do moderního auta, stiskněte tlačítko a nedělejte nic. Ono se to samo rozjede, samo to zabrzdí a vlastně to i samo zatočí. Pak si ale vlezte za volant starého auta a garantuji vám, že zemřete v první zatáčce.

Vůbec, dříve měli řidiči z aut větší respekt. Více se snažili vnímat, co jim auto říká, četli silnici a byli pozornější. Zkrátka, byli lepšími řidiči. Dneska už ne, dneska dokáže jet rychle kdekdo, kdo si koupil řidičák (autoškoly nejsou školy řízení, ale prodejny řidičáků). Vlastně tak už není v autech potřeba zpětná vazba a je třeba jedno, že nové Porsche 911 není tak zábavné a komunikativní – není to potřeba.

Čím více elektronických „asistentů“ v autech bude, tím horší budeme řidiči. Všichni. Prostě jsme si na tyhle nesmysly zvykli a už bez nich nedokážeme žít. Vlastně už jsou v autech i přikázané, takže dneska bez ABS nebo ESP auto nekoupíte. Kdyby to ale šlo aspoň vypnout. Nebo jinak – ať to je v základu vypnuté a ať si to zapne jen ten, kdo se ještě nenaučil řídit.

11.4.2012 3:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist