autoweb.cz > Jaguar > Za volantem Jaguaru XKR-S Convertible
Za volantem Jaguaru XKR-S Convertible
Jako jedni z mála jsme se svezli s Jaguarem XKR-S Convertible. Místem našeho seznámení s vozem se stalo zasněžené Finsko, kde dostala věta „Nejlepší jízda na ledu“ zcela nový rozměr.
Stejně jako kupé i kabriolet si řidiče okamžitě získá famózním zvukem. Ten zde díky sundavací střeše vnímáte ještě lépe. Výsledkem je zrychlený tep a významný nárůst hladiny adrenalinu v krevním oběhu řidiče.
Jízda na sněhu a ledu ale vyžaduje opravdu velkou dávku citu při práci s plynovým pedálem. Brutální výkon a pohon zadních kol dělají své. Po krátkém seznámení se ale i za těchto podmínek dá šelma disponující výkonem 405 kW (550 koní) zkrotit.Elektricky ovládaná střecha zmizí přibližně za 20 sekund, výhřev sedadel pracuje precizně i v teplotách hluboko pod nulou, a tak nic nebrání krátké projížďce „nahoře bez.“
Zpětná vazba řízení se nekoná, sníh pod koly udělá své. Práci s plynem komplikuje speciálně pro zdejší podmínky zvolená zimní obuv s vysokou izolační podrážkou, ale o to je krocení jaguaru větší výzvou.
Pětilitový osmiválec dokáže automobil za normálních podmínek katapultovat z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy a udělit mu maximální rychlost 300 kilometrů za hodinu. Těchto čísel na sněhu a ledu sice dosáhnou nejde, přesto si lze jízdu se zadokolkou dokonale užít.Sníh a led jsou ideální pro driftování a nabroušený Jaguar XKR-S Convertible k tomu doslova vyzívá. Na druhou stranu při ovládání 1795 kg za těchto podmínek se člověk řádně zapotí. Ocenit musíme rychlé řazení šestistupňové samočinné převodovky ovládané pádly pod volantem. I díky její pracovitosti se auto daří zdárně krotit.
Pohon zadních kol ale není jedinou devizou sportovního kabria. Za zmínku stojí i volba materiálů v interiéru, perfektní audio hodné této třídy (přesto dá normální člověk přednost úchvatnému zvuku linoucímu se z výfuků) a samozřejmě špičková sedadla poskytující tělu výraznou oporu v zatáčkách.
Automobil je sice koncipován jako 2+2, tedy dvě plnohodnotná a dvě nouzová sedadla, dle našeho soudu jsou zadní sedačky spíš zbytečné. To ale budoucím majitelům určitě vadit nebude. Po stránce jízdních výkonů si rozhodně není na co naříkat.
Milan Jirouš