Vyzkoušeli jsme: Brýle pro řidiče TagHeuer Night Vision

Asi to znáte také. Jedete v noci, vlastně jste za volantem hodinu, dvě, a i když si to ani neuvědomujete, oči vám začínají padat únavou. Jsou speciální brýle řešením?

Na začátku bylo velké očekávání. Brýle pro řidiče, které používají profesionální závodní jezdci při vytrvalostních závodech? Podle všeho by měli zásadním způsobem zlepšovat vidění při řízení a během noční jízdy.

Jak fungují? Vidí s nimi řidič opravdu ve tmě lépe než bez nich? Možná už jste o nich slyšeli, ona to není až taková novinka, ale nám se do ruky dostaly až teď. Pokud jste zatím neměli tu čest, tak krátká zmínka, o co že vlastně jde.

Tag Heuer vyrábí nejenom hodinky, ale také brýle, které jsou podle všeho špičkové stejně jako strojky na měření času. Zmiňme se třeba o materiálech, které jsou (jak) z vesmírného programu nebo z F1. Karbon, optika výkonná jak na Hubblově teleskopu, prostě špička, pokud ji můžeme laicky posoudit třeba tím, že nám brýle spadly na zem a jeden nejmenovaný kolega je při pokusu zvednout přišlápl. Nestalo se jim nic, jen se lehce ohnuly stranice, které jsem zase mírným tlakem uvedly do původního tvaru. To ty, co jsem koupil na stojanu u pumpy, nevydržely ani měsíc běžného nošení, a to jsem se o ně staral jako o oko v hlavě.Každopádně kvalita a materiál je jedna věc, o tom asi nemá cenu spekulovat, ale funkce, respektive naplnění podstaty, je věc druhá. Night Vision mají základní úkol a to zlepšit vidění ve tmě. Jedete v noci, před vámi je třeba delší cesta na dovolenou, jedete navečer abyste se vyhnuli denní špičce a je pravděpodobnost, že na kávě a energeťácích dlouho nevydržíte. Oči nutně začnou být unavené, i když si dáte před tím slušnou porci spánku.

Bylo by na místě asi pohovořit o tom, na jakém principu Night Vision fungují. Základem jsou nažloutlé čočky s vysokou propustností světla, které přidají obrazu kontrast a lepší barvy. Právě žlutá barva zvyšuje kontrast tmavě modré a zelené barvy bez změny vnímání barev. Tyto zvláštní oční čočky mají anti-reflexní efekt, který snižuje odlesky a poskytuje přesnější pohled.


Nečekejte pohled Terminátora. Změna vidění s brýlemi není tak razantní.

Výrobce říká, že i když noční řízení tvoří jen přibližně deset procent celkového silničního provozu, stává se v tuto dobu téměř polovina všech smrtelných dopravních nehod. Teď zacitujeme dovozce brýlí Tag Heuer, společnost Highligh Optic, protože my bychom dohromady sofistikované prohlášení nedali: „Jednou z příčin zhoršeného vidění v noci i fakt, že každé oko trpí tzv. noční myopií – řidič se tak během nočního řízení stává krátkozrakým. Proto vývojáři Tag Heuer Avant – Garde Eyewear navrhli speciální korekční čočku Night Vision, která tento všeobecný zrakový handicap (korekcí mínus 0,25 dioptrie) koriguje. To výrazně zlepšuje kvalitu jízdy za tmy, snižuje únavu očí a hlavně zvyšuje bezpečnost.“

Aha?! Kouzlo tedy je nejen v barvě, ale i ve „čtvrtkové dioptrii.“ Dalšími faktory, které k přispívají, jsou oboustranná antireflexní úprava čoček, která snižuje nepříjemné oslnění světly protijedoucích aut, specifický bledě žlutý odstín čočky, který v kontrastu s tmavými barvami okolí zachovává nezkreslené vnímání barev a speciální úprava zamezující usazování nečistot.Zpět ale k očekávání, které jsem zmínil na začátku článku. Nevěděl jsem, do čeho a jdu a tak jsem (jak se později ukázalo, tak naivně) předpokládal, že s brýlemi vyjedu do tmy a budu mít zrak asi jako když bych zkombinoval vidění dravého ptáka, infra-dalekohledu a zraku filmového Predátora. Ehm, ne. To co jsem viděl, když jsem si dal brýle na nos, bylo v podstatě to samé, co bez brýlí, ovšem žluté. Navíc jsem si musel zvykat na mírné zvětšení, zejména při periferním pohledu do stran, kdy jsem viděl realitu mírně zkresleně.



Na první pohled vypadají brýle možná křehce, ale je to jinak. Jsou velmi odolné.

Na krátké cesty se mi brýle neosvědčily, až když jsem je nechal na nose déle, desítky minut, pochopil jsem rozdíl. Při krátkodobém střídání, a tím myslím nějakých deset, patnáct minut noční jízdy mezi domovem a prací, jsem si nedokázal zvyknout na změnu a nedočkal jsem se pozitivního dopadu.

Naopak při delší jízdě si oči zvykly, přestal jsem vnímat mírné zkreslení na stranách, zvykl jsem si na žlutý odstín, a s odstupem času mohu říct, že, zcela subjektivně, nebyla únava zraku taková, jako obvykle když jsem jezdil ve tmě. Dvě hodiny za volantem v noci a stále jsem vnímal přesně kontury, „nemžoural“ jsem do tmy, oči nebolely. Abych pak doplnil zkušenost, tak když jsem dorazil do cíle, potřeboval jsem pár minut na to, abych si zase přivykl na běžné vidění.

DOPORUČUJEME: Vyzkoušeli jsme pneumatiky MaxSportPneu RB5-F3

Zmínka patří titulní fotce. Ne, to nejsem já, ale bývalý závodník F1 Sébastien Bourdais, brýle využili v minulosti závodníci při 24 hodin Le Mans. A z tuzemských závodníků na tenhle typ vsadil třeba také rally závodník Roman Kresta.

Abych uzavřel svou zkušenost s řidičskými brýlemi do tmy, tak na krátké vzdálenosti v řádech minut jsem je nepoužíval, bylo to spíše horší než lepší, ale na delší cestu se mi osvědčily, naučil jsem se nasadit si je pár minut před tím, než jsem začal řídit – to proto, aby si oči na změnu přivykly, a počítal jsem i s odpočinkem zraku na konci cesty.

Filip Rakovan

17.4.2013 3:02| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist