Volvo XC90 D5: Oáza klidu

První jízda | vydáno 17. 8. 2017

Velikost textu: a a a

Celkové hodnocení:

  • Dynamika:
  • Chování na silnici:
  • Provozní náklady:
  • Praktičnost:
  • X-Factor:
  • Celkové hodnocení:

Aut, která vám dokážou rozproudit krev v žilách, je spousta. Ale těch, která vás dokážou uvolnit, je jen velmi málo. Patří mezi ně Volvo XC90.

Radosti

  • Atmosféra na palubě
  • Špičkový interiér
  • Praktičnost
  • Bezpečnostní a asistenční systémy

Starosti

  • Komfort podvozku
  • Hlučnější motor

Nic není nastálo, zpívá se v jedné známé písničce. V případě Volva to rozhodně platí, protože Švédi své modely inovují prakticky neustále. Kromě toho, že vám při pravidelné návštěvě servisu zpřístupní nové funkce nebo kupříkladu zvýší rozsah adaptivního tempomatu, pracují také na technice. Příkladem za všechny budiž poslední generace Volva XC90, které navenek vypadá pořád stejně, ale pod povrchem došlo s novým modelovým rokem k několika změnám.

Interiér

Vezměte do ruky bytelně působící kliku, otevřete masivní dveře a vklouzněte do pohodlné sedačky. Jakmile za sebou zabouchnete, ocitnete se ve vlastním světě. Ve světě, kde neexistují žádné starosti. Nebo alespoň tak na mě vnitřek Volva XC90 působí - minimalistický design, přírodní dřevo a kov, všechno je poctivé a nádherně vyrobené.

Multimediální systém Sensus je dotykový a ovládáte přes něj prakticky všechny funkce auta, ale ovládání je tak intuitivní, že si zvyknete během pár minut. Na levé obrazovce máte všechna rychlá nastavení od seřízení Head-up displeje až po vypnutí funkce Start-Stop, hlavní obrazovka sdružuje navigaci, multimédia, telefon a rychlý přehled o spotřebě auta, každou pak můžete snadno rozbalit pro podrobnější informace. A vpravo máte přístup do aplikací a nastavení multimédií. Jednoduché jak facka. Vždy se přitom můžete snadno vrátit na domovskou obrazovku stiskem tlačítka pod displejem. Ty nejdůležitější informace se vám však nezobrazují na 12palcovém displeji, kde byste je při jízdě mohli snadno přehlédnout, ale přímo před vámi na digitálním přístrojovém štítu, případně také rovnou na čelním skle.

Mluvit o praktičnosti v souvislost s XC90 by bylo jako nosit dříví do (švédského) lesa. Neodpustím si ale zmínku o skutečně štědrém prostoru na zadních sedadlech a obřím zavazadelníku, který po sklopení druhé řady sedadel naroste až na hodnotu 1868 litrů. Na nedostatek místa si tady pravděpodobně stěžovat nebudete.

Pohon a spotřeba

Jedna ze zásadních změn, které se Volvo XC90 dočkalo až v průběhu svého života, je systém PowerPulse, kterým je standardně vybaven vznětový čtyřválec s označením D5. V principu se jedná o vzduchový zásobník, který v případě sešlápnutí plynového pedálu pomáhá roztočit turbodmychadlo, takže auto mnohem ochotněji akceleruje i v nízkých otáčkách.

Jestli jsem měl v minulosti k výkonu motoru nějaké výhrady, teď už je díky PowerPulsu nemám. Parametry 235 koní a především 480 Nm už od 1750 otáček jsou dostatečné a především důstojné pro auto takových rozměrů a kategorie. Slušně je na tom XC90 také v otázce spotřeby, můj dlouhodobý průměr byl okolo 10 litrů, ale přiznám se, že příliš ekonomicky jsem nejezdil. S lehkou nohou se mimo město dá jezdit okolo sedmi litrů, na dálnici počítejte se zhruba 9 l/100 km.

Jestli mi na motoru něco vadilo, tak to byl jeho zvuk, který byl nejzřetelnější na volnoběh a v nízkých rychlostech. Zvuk motoru paradoxně vynikl kvůli vynikajícímu odhlučnění zbytku auta, takže při popojíždění po rušné ulici neslyšíte nic z okolního rámusu a jediné, co do interiéru prostupuje, je klapot motoru. Uklidňující atmosféra na palubě je tím narušena, což je škoda. 

Ovladatelnost

V případě Volva XC90 platí přímá úměra - čím rychleji pojedete, tím lépe se auto chová. Ve městě se kvůli dvacetipalcovým ráfkům (standard vrcholné verze Inscription) trochu trápí. Propadlý kanál vyloudí nepěknou ránu, drobnější výmoly zase rozvibrují karoserií. O palec menší disky by si s městskými silnicemi rozuměly rozhodně lépe.

Jakmile ale vyjedete za město, nebo ještě lépe - na dálnici, funguje XC90 výborně. Podvozek svým pohupováním posádku příjemně konejší a i dlouhá cesta rychle uteče. Tady musím znovu vyzdvihnout skvělé odhlučnění, díky kterému můžete bez problémů udržovat vysoké dálniční tempo bez obav z migrény, protože je uvnitř úžasné ticho.

Díky vyšší světlé výšce, kterou můžete v případě vzduchového podvozku zvýšit o další čtyři centimetry, zvládne Volvo ledacos i v terénu. Na offroadové hrátky samozřejmě zapomeňte, polní cestu k chatě zvládne levou zadní i když bude pár dní vytrvale pršet. Jistota pohonu všech kol je znát i při běžné jízdě, zadní kola se například automaticky zapojují do hry při každém rozjezdu.  

Speciální odstavec si jistě zaslouží bezpečnost, na kterou automobilka klade velký důraz. Ostatně, určitě jste slyšeli o vizi 2020, která slibuje, že od daného roku v nových vozech Volvo nikdo nezemře ani nebude vážně zraněn. To je skutečně ambiciózní plán, od jehož naplnění nás dělí necelé tři roky. Už dnes ale mají všechny modely maximální možnou bezpečnostní výbavu, která zahrnuje například systém City Safety.

Ten identifikuje chodce, cyklisty či velká zvířata a dokáže zabránit případné srážce, nebo alespoň zmírnit jeho dopad. Volvo nezapomíná ani na semi-autonomní řízení Pilot Assist II, který dokáže udržovat rychlost, vzdálenost i udržovat auto v pruhu. To se hodí třeba ve chvíli, kdy se za volantem potřebujete napít nebo se na moment ohlédnout za dítětem na zadním sedadle.

Verdikt

Od mého posledního dostaveníčka se švédským kolosem už uplynulo hodně vody, je ale příjemné vidět, že se auto neustále posouvá kupředu, vyvíjí a zlepšuje. Lépe fungují bezpečnostní a asistenční systémy, multimediální systém Sensus pracuje ještě o chlup intuitivněji a velký krok kupředu udělal také vznětový motor. Všechno s jedním jediným cílem - ušetřit vás starostí a tím pádem i usnadnit vám každodenní život za volantem. A přesně to Volvo XC90 zvládá nadmíru dobře. 

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevznětový čtyřválec
Palivomotorová nafta
Plněnípřeplňování dvěma turbodmychadly
Zdvihový objem (cm3)1969 cm3
Vrtání x zdvih (mm)82 mm x 93.2 mm
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Pneumatiky vpředu275/45 R20
Pneumatiky vzadu275/45 R20
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)173 kW (235 k) v 4000
Točivý moment (Nm)480 Nm v 1750 - 2250
0-100 km/h (s)7,8
Nejvyšší rychlost (km/h)220
Spotřeba paliva (l/100 km)5,7
Objem nádrže (l)71
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4950
Šířka (mm)2008
Výška (mm)1776
Rozvor náprav (mm)2984
Provozní hmotnost (kg)1997 kg
Celková hmotnost (kg)2630 kg
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2700 kg
Zavazadlový prostor (l)1868 l
Ceny
Základní cena modelu1 514 900 Kč (D4 Momentum)
Základní cena test. verze1 743 900 Kč (D5 Inscription)

Komentáře ke článku

  • atmosféra na palubě ? Zobrazit
    17. 8. 2017, IVO
  • Volvo Zobrazit
    18. 8. 2017, Ef
  • odhlučnenie Zobrazit
    18. 8. 2017, xc90d5

Tagy: Volvo XC90, Volvo

Vybržděné stojící auto a zezadu náraz vozu, jehož řidič nedokázal zastavit aneb Co neubrzdíš, to ukecáš!?

Aktuálně sledovaná dopravní nehoda, při které zahynulo malé dítě. Právní expert JUDr. Beran rozebírá skutečnost, zda "zabíjel" řidič auta, které přijelo na místo jako poslední.

Vybržděné stojící auto a zezadu náraz vozu, jehož řidič nedokázal zastavit aneb Co neubrzdíš, to ukecáš!?
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, zajímá mě následující věc: "pasivní", tj. "malované" dopravní značky... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Chtěli byste se projet?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist