Volvo XC70 D5 Volvo Ocean Race

Nejlepší Volvo na každý den, do libovolného počasí a do jakéhokoli terénu se nejmenuje XC90.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Nemusíte si kupovat rovnou Volvo XC90, když chcete opravdu poctivé Volvo se slušnými schopnostmi i jinde než na hladké silnici první třídy. Netoužíte-li po SUV, máte ještě jinou možnost – Volvo XC70, allroad verzi populárního a klasického kombíku Volvo V70. Ačkoli mám svým způsobem Volvo XC90 docela rád, osobně bych dal jeho menšímu bráškovi přednost. Je ještě více nenápadné a přitom si zachovává několik výhod vozů s výše položeným sedadlem. Příznivci SUV sice rádi argumentují lepším výhledem ven přes střechy ostatních aut, ale já jsem ještě neměl v žádném normálním autě pocit, že bych nebyl situaci okolo sebe schopen vyhodnotit stejně dobře jako za volantem SUV. Osobně si myslím, že dobře seřízená zrcátka zastanou lepší službu než vyvýšený výhled.

Do kolonky „lepší než velkej brácha“ si může Volvo XC70 připsat i další plusové body. Sem patří zejména manévrovatelnost. Ačkoli je Volvo XC70 dokonce delší než SUV XC90 a jen o pár centimetrů užší, měl jsem dojem, že se mi s ním ve stísněných místech parkuje lépe. Z velkých SUV se totiž mnohem hůře odhaduje, kde máte rohy auta. Každopádně je ale v obou případech nutností připlatit si za parkovací senzory, pokud tyto nejsou v základní výbavě.

S ovladatelností to máte stejné. Ne že by zrovna Volvo XC70 ve srovnání se svými rivaly excelovalo v disciplínách slalom, losí test a brždění v nájezdu do zatáčky, ale proti svému urostlejšímu sourozenci je ve všem lepší. A to stále odveze i po nezpevněné cestě pět cestujících a obrovské množství zavazadel, stejně jako XC90. Můžete sice argumentovat, že do Volva XC90 si můžete přikoupit třetí řadu sedadel, ale to pak přijdete o obří kufr, který nabízí. Řekl bych ale, že zavazadlový prostor modelu XC70 je na tom ještě lépe.

Bezpečnost a pohodlí především

Po několika dnech za volantem Volva XC70 jsem mu vážně přišel na chuť. Pětiválcový diesel D5 o objemu 2,4 l a výkonu 185 koní mě nepřestával bavit svým poměrně charakterním dunivým projevem, který rozhodně ničím nepřipomíná typické dieselové chrochtání čtyřválcových soupeřů. I když jsem měl jisté výhrady k ochotě jeho automatické převodovky řadit pod zátěží intuitivně, celé pohonné ústrojí funguje v běžném provozu dobře. Vyšší apetit motoru po naftě také přejdete mávnutím rukou, vždyť ono vlastně osm devět litrů v téhle kategorii vůbec nic neznamená.

Samostatnou kapitolou je interiér, ze kterého byl nadšen každý, kdo auto viděl. Málo kdo a málo co se může Volvu XC70 (a příbuzným modelům V70 a S80) v celkovém pojetí interiéru rovnat. Nejsem fanouškem světlé kůže, ale v kombinaci s námořnickou modrou metalízou to nějakým záhadným způsobem funguje. Palubní deska je ještě doplněna celkem přesvědčivým matným hliníkovým dekorem. Celý interiér je velmi dobře zpracován, kvalita zvolených materiálů je příkladná a tvary palubní desky a jednotlivých detailů vypadají jako vyjmuté z konceptu nějaké luxusní limuzíny. Uvnitř se tak cítíte opravdu dobře a já pochybuji, že byste na delší trase, která povede převážně po dálnici, seděli raději někde jinde. V BMW řady 5? V Audi A6? Neblázněte… Volvo XC70 je jedno z nejpohodlnějších aut, se kterými jsem kdy jezdil.

Jistě, drobné nedostatky objevíte i v něm. Pozice za volantem není úplně dokonalá, ale to bych nesměl být zmlsaný z BMW. Ergonomie některých přepínačů chce zvyk a navolit cílovou destinaci v navigaci pomocí přiloženého dálkového ovladače vyžaduje nouzové odstavení vozidla na krajnici. Jenže tohle všechno se za pár týdnů soužití naučíte a nemá cenu za to Volvo kritizovat. Je to prostě součást charakteru.

Ačkoli vás nevtáhne do děje takovým způsobem, jakým to dokáží němečtí soupeři, řídit XC70 vás přesto bavit bude, ale trochu jinak. Zatímco v BMW 525d budete neustále hnáni touhou vymetat z apexů to, co tam zima zanechala, ve Volvu se budete bavit úplně jiným způsobem.

V našem autě byla spousta elektronických „hraček“, jako je například aktivní tempomat, který udržuje automaticky vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla. Funguje to velmi dobře, a tak se můžete na okresce bavit tím, kolik jste urazili kilometrů, aniž jste se dotkli některého z pedálů. Rychlost jízdy lze jednoduše přidávat nebo ubírat tlačítky na volantu; když uberete hodně, začne auto samo brzdit. Je to zajímavá technika, která vás dokáže na dlouhých cestách zabavit, i když úplně nenahradí nekomunikativní volant veliký jako kormidlo (odtud zřejmě název VOR), který vás vůbec neinformuje o tom, co se děje s předními koly. Nemohu si ale vzpomenout, kdy jsem za celý týden ve společnosti XC70 nutně potřeboval něco takového vědět. V menu palubního počítače si sice můžete snížit účinnost posilovače, ale problém s nulovou zpětnou vazbu tím nevyřešíte. K dalším hračkám patří i skvěle fungující systém hlídání mrtvého úhlu BLIS, který objeví i zákeřně schovaného massengera na kole, a ještě velmi účinná ochrana proti nechtěnému opuštění jízdního pruhu. Pokud to přeženu, s tímhle autem snad ani nejde nabourat.

Verdikt

Při přímém srovnání s německou konkurencí vám sice neunikne, že Volvo nedokáže ze svého motoru vydolovat stejné výkony nebo že kultivovanost a spotřeba pohonné jednotky by mohly být lepší. Jenže v tomto případě o to tolik nejde. Volvo XC70 je pro úplně jiné zákazníky, pro lidi, kteří si nechtějí připadat jako kohouti v ringu. Straní se debat nad desetinnými čísly v tabulkách technických údajů a nehádají se o velikost zavazadlového prostoru. Je velmi sympatické, jak si Volvo XC70 Ocean Race nehraje na sportovní auto. S ledovým klidem pluje po silnici a může mu být úplně ukradené, že němečtí soupeři dorazí do tisíc kilometrů vzdáleného cíle o minutu a dvacet sedm sekund rychleji se spotřebou o dvě desetiny litru nižší.

Dalibor Žák, foto Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyVolvo XC70 D5 Volvo Ocean Race
0-100 km/h (s)9,9
Motor
Konstrukceřadový pětiválec
Palivonafta
RozvodDOHC
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)2401
Vrtání x zdvih (mm)81 x 93,2
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)136 kW/ 185 koní při 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)400 Nm při 2000 - 2750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)102,7
Nejvyšší rychlost (km/h)205
Spotřeba paliva (l/100 km)10,5 / 7,0 / 8,3 l/100 km
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4838
Šířka (mm)1861
Výška (mm)1604
Rozvor náprav (mm)2815
Provozní hmotnost (kg)1801
Celková hmotnost (kg)2390
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Zavazadlový prostor (l)555
Ceny
Základní cena modelu1 320 000 Kč
12.2.2009 12:45| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist