autoweb.cz > Volvo > Volvo XC60 > Volvo XC60 D5 Volvo Ocean Race
Volvo XC60 D5 Volvo Ocean Race
Dynamika 7
Chování na silnici 7
Provozní náklady 7
Praktičnost 7
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7
RADOSTI Bezpečnost, pěkný interiér
STAROSTI Cena, zbytečně tvrdý podvozek
Mít kvalitní produkt nestačí. Vaše image musí odpovídat představám zákazníků. Fanoušci automobilky Volvo se jistě v posledních letech radují, jenže co my ostatní? Problém XC60 D5 Volvo Ocean Race si říká stejně jako problém všech ostatních modelů Volva: úhel pohledu. Jako spoupeř Hondy CR-V nebo Volkswagenu Tiguan je zatraceně drahé, přestože o pořádný kus větší. V lepší společnosti se cenovka XC60 obhajuje snáz, ale zapadá sem auto vůbec? Přesně o tom mám pochybnosti.Ekonomické úvahy
Navzdory povaze limitované edice je výbava Volvo Ocean Race rozumně postavená. S nejsilnějším dieselem o výkonu 215 koní, pohonem všech kol a automatem stojí 1 194 500 korun – o šedesát tisíc víc než nejlevnější specifikace Kinetic, čímž se kvalifikuje na pozici druhé nejlevnější výbavy v ceníku. Přesto si veze na palubě vše potřebné včetně plného kontingentu bezpečnostní elektroniky.
Nevím, jestli máte stejnou zkušenost jako já, ale výbava auta ve skutečnosti není to nejdůležitější. Normální člověk rád a spokojeně vystačí s rádiem a klimatizací (v XC60 najde i hromadu zajímavějších hraček). Mnohem důležitější je, jak auto působí. A Volvo Ocean Race už v základu vypadá luxusně. Dvoubarevný interiér, kožená sedadla a hliníkové dekorace spolehlivě uspokojí vaši touhu po luxusu. Kvalita není neprůstřelná zejména co se materiálů týče a některé přepínače pamatují mnohem starší modely, jenže mě se v interiérech od Volva vždycky líbilo a tenhle patří k nejlepším.
Překvapivě – a bohužel – si auto nevede tak dobře v disciplíně „rozum“. XC60 vznikla pro zákazníky, kteří chtějí něco menšího a úspornějšího než sedmisedadlové XC90. Je dítětem panevropské filozofie downsizingu. Přesto váží víc než osmnáct set kilo a měří přes 4,6 metru. A má jen pět sedadel. Rozvorem 2774 milimetrů se XC60 kvalifikuje mezi menší prémiová SUV. Patří tu k velkým, ale třeba na Audi Q5 nemá v žádném snadno měřitelném ohledu.
Kdyby XC60 stálo výrazně méně než trojice přímých soupeřů z Německa, nebylo by o čem mluvit. Jenže nestojí. O málo dráž můžete mít BMW X3 s šestiválcem 30d a verze 20d, která je papírově stejně rychlá jako XC60 D5, stojí o sto sedmdesát tisíc méně než modré Volvo. Mercedes-Benz GLK 250 CDI bude za milion sto třináct tisíc o kus rychlejší. Audi Q5 diesel v okolí dvou set koní nemá, ale 2.0 TDI se 170 koni dostanete za 1 077 600 korun českých. Bude trochu pomalé a šestiválec s 240 koni vyjde o dvě stě tisíc dráž. Všechno to jsou pochopitelně teoretické počty – na rozdíl od jmenovaných aut nemusíte u Volva za nic připlácet.
Pokud berete hru na rozumné vážně, pořídíte stejnou užitnou hodnotu v řadě obyčejných SUV. Dotáhneme-li úvahu ad absurdum, můžete si koupit sedmisedadlový Chevrolet Captiva. S motorem 2.2D, 184 koni a automatem kope dynamicky o ligu níž, ale subjektivně to není takový rozdíl. Captiva stojí i v nejvyšší výbavě pod osm set tisíc. Nebudu vám ji samozřejmě nutit místo Volva, chtěl jsem jen ukázat, jak nízko se pohybují podobně pohodlná a stejně rozumná auta bez luxusní příchuti.Za volantem
Pětiválec pod kapotou XC60 je prověřený motor. Možná až moc, pod plynem se projevuje trochu hrubě. Není ale pravda, že by byl hlučný – pokud zrovna netáhne naplno, není slyšet. Má dokonce zajímavý zvuk a jeho papírové výkony jsou úctyhodné. 215 koní a 440 newtonmetrů je víc, než nabízí plebejská konkurence. Šestistupňový automat řadí hladce a efektivně.
Stovka za 8,3 sekundy při spotřebě pod devět litrů na sto kilometrů, to jsou slušné počty. Když už levnější konkurence řadí sama, zpravidla nejezdí tak rychle a žere víc. Jenže o BMW, Mercedesech ani Audi to neplatí. Němcům zpravidla stačí čtyři válce, aby byli rychlejší než Volvo, a do jednoho méně žerou. Volvo XC60 je přiměřeně rychlé, a pokud se nenecháte zmást titulem nejsilnějšího dieselu v nabídce, jímž se D5 honosí, bude vám jeho síla na každodenní provoz bohatě stačit. Není tak rychlé, jak slibuje na papíře, ale u rodinného vozu ze Švédska to nemůže vadit. Na předjíždění má XC60 výkonu dost, stejně jako na pohyb po dálnici.
Podvozky Volva se v posledních letech posunuly směrem k dynamickému talentu, bez něhož německá konkurence nedá ani ránu. Je to chyba. Švédům sportovní auta nejdou a k SUV by se nemoderně měkký podvozek výborně hodil. XC60 není nepohodlné, jen… není pohodlné. Nepohybuje se plavně. Přestože svou posádku nadměrně nenatřásá, dává jí vědět o větších nerovnostech. Volvo, navíc s přídomkem Ocean Race, by mohlo být pohodlnější. Na dynamické frontě automobilka uspěla – na to, jaká je XC60 stodola, jezdí obratně a ve vyšších rychlostech oplývá jistotou.Rozbor
Nejprve si řekněme, že pokud chcete Volvo XC60, je výbava Volvo Ocean Race tou pravou a jednoznačně nejlepší volbou. Řadit ve velkém milionovém SUV manuálně by asi bylo divné, takže potřebujete automat. Jenže ten nebude správně fungovat bez velkého silného motoru. Tím se dostáváme k testovanému pětiválci D5, případně k šestiválcové benzínové jednotce. Mezi nimi vybírejte.
Je však XC60 lepší než podobně drazí, hůř vybavení soupeří od našich západních sousedů? Některé z nich překonává vnitřním prostorem. Pokud vám právě na tomhle záleží, máte buď tři děti – pak si pořiďte něco jiného než pětimístné SUV – nebo patříte k fanouškům Volva. Ve druhém případě bych vám XC60 nechtěl rozmlouvat. Je dobré, zvlášť když vás auta, řízení a rychlost zajímají mnohem méně než prostor nebo subjektivní vnímání bezpečnosti. Hlavně v tom druhém Volvo XC60 exceluje. Jakmile si do něj sednete, budete si okamžitě připadat bezpečněji.
Jenže nekorunovaný král dieselů Volvo hýbe s XC60 sotva tak dobře jako střed pole z Německa. A víc u toho žere. Na jeho straně stojí jen neoposlouchaný zvuk a ve srovnání se čtyřválci možná něco kultivovanosti navíc. Podvozek vyměnil trochu komfortu za spousty jistoty a dávku obratnosti. Kuriózním faktem bohužel je, že pokud vás tohle všechno zajímá, asi nebudete chtít SUV, natož od Volva. Pokud hledáte jen praktičnost a pohodlí, pořídíte dobře klidně o čtyři sta tisíc levněji a nebude to za cenu velkých dynamických ústupků. „Prémiovost“ pak jde lépe jiným automobilkám. XC60 je podařeným, ale drahým kompromisem. Naneštěstí kompromisy tíhnou k průměrnosti, které se Volvo snaží uniknout. Zbývá jen ta bezpečnost. Kolik jste ochotni za ni připlatit?
Verdikt
Jsem rozpolcený. Pokud vám nevadí dát milion a dvě stě tisíc za auto od výrobce, jehož image leží na úrovni Volkswagenu, přičtěte si k hodnocení půlhvězdičku a vyražte na testovací jízdu. Cena nikdy nebyla lepší. Já bych si ale stále představoval něco mnohem blíž milionu. Pak by byl interiér auta kvalitní, motor silný, podvozek schopný a výbava skvělá. Takhle je to prostě průměr. XC60 D5 Volvo Ocean Race je dobré auto, jen o sto padesát tisíc předražené.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový pětiválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 2400 |
Vrtání x zdvih (mm) | 81 x 93,15 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 158/215 ve 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 440 v 1500-3000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 118 |
0-100 km/h (s) | 8,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 210 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,8 |
Objem nádrže (l) | 70 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4627 |
Šířka (mm) | 1891 |
Výška (mm) | 1713 |
Rozvor náprav (mm) | 2774 |
Provozní hmotnost (kg) | 1815 |
Celková hmotnost (kg) | 2505 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2000 |
Zavazadlový prostor (l) | 495 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 939 000 Kč |
Základní cena test. verze | 1 134 500 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 194 500 Kč |