autoweb.cz > Volvo > Volvo S80 > Volvo S80 D5
Volvo S80 D5
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Volvo S80 to má těžké, protože velká část potenciální zákazníků hodnotí auta hlavně podle tabulkových hodnot. Na papíře jsou tak rivalové jako Audi A6, BMW řady 5 či Mercedes-Benz třídy E mnohem atraktivnější. Jenže v reálném světě desetinky rozdílu ve zrychlení sotva někdo pozná a normovaná spotřeba paliva je údaj, který také nic neznamená. Ale to už všem těm, kteří chtějí Audi proto, že je v čtyřkolce a v tédéíčku, těm, kteří chtějí BMW, protože je sportovní, a těm, kteří chtějí Mercedes, protože ostatní Mercedes nejsou, prostě nevysvětlíte.
Volvo S80 je zkrátka pro úplně jiné zákazníky. Pro ty, kterým jsou tabulkové údaje šumák a které nechává hospodská diskuse ohledně spotřeby při jízdě stošedesátkou do kopce chladnými. Přesto se Volvo odhodlalo trochu zamotat hlavu i skupině právě těch, kteří porovnávají auta kalkulačkou.
Co je nového
V rámci faceliftu, který sotva na první pohled poznáte, totiž Volvo S80 dostalo dieselový pětiválec o objemu 2,4 l s dvojicí turbodmychadel. Jedná se o propracovanou evoluci předchozí jedním turbem přeplňované jednotky, která má vyšší výkon, vyšší točivý moment a lepší údaje zrychlení a maximální rychlosti.
Starý motor se stejným označením D5 měl výkon 185 koní a točivý moment 400 Nm, byl rád, že se dostal na stovku za 9 sekund, přes 225 km/h se mu nechtělo a když spotřeboval pod 7,3 litru na 100 km, byl to zázrak (nebo výsledek soustředěné práce jeho řidiče).
Nový motor naproti tomu poskytuje již uspokojivější výkon 205 koní a točivý moment 420 Nm, který je k dispozici od 1500 do 3250 ot./min. S automatem dosáhne stovky za 8,5 sekundy a maximální rychlost leží u 230 km/h. I kombinovaná spotřeba 6,2 l/100 km je nižší než v případě odcházejícího motoru.
V tomto ohledu tak již Audi A6 2,7 TDI, BMW 525d či Mercedes-Benz E 250 CDI nepřekonávají Volvo rozdílem kategorie. Vlastně jsou si hodnoty rivalů velmi podobné. Ostatně, to můžete porovnat v následující tabulce.
výkon
toč. m.
0-100 km/h
rychlost
spotřeba
cena
Audi A6 2.7 TDI
190 k
380 Nm
7,9 s
227 km/h
6,4 l/100 km
1 182 000 Kč
BMW 525d
197 k
400 Nm
7,6 s
224 km/h
6,2 l/100 km
1 151 800 Kč
Mercedes E 250 CDI
204 k
500 Nm
7,4 s
239 km/h
6,2 l/100 km
1 150 730 Kč
Volvo S80 D5
205 k
420 Nm
8,5 s
230 km/h
6,7 l/100 km
1 089 000 Kč
Samozřejmě se nejedná o stejné motory a koncepce (Mercedes má dvakrát přeplňovaný čtyřválec, BMW a Audi šestiválec), nicméně cenou a výkony jsou si tyto typy nejblíže. Ale to teď ponechme stranou a pojďme se věnovat hlavně tomu, jak Volvo S80 D5 jezdí.
Na silnici se chová prakticky stejně jako model před faceliftem s tím rozdílem, že motor má s autem o poznání méně práce. Na dálnici, kde se budete pohybovat nejraději, si dokáže v levém pruhu zachovat svou důstojnost a nestáhne tak ocas před přečipovanými octaviemi, jako tomu bylo dříve. To ale není styl jízdy, který by Volvu seděl. Ono vlastně k ničemu takovému vůbec nevybízí a podporuje vás spíše v rozvážném a plynulém způsobu jízdy. A to není rozhodně špatně. Necháte se tak jen vézt, palubní počítač ukazuje spotřebu kolem 8 litrů na 100 km (starý motor se pod 9 prakticky nedostal) a necháte problikávače v levém pruhu dálnice dál nahánět nebohá hátépéčka.
Upravená automatická převodovka sice řadí rychleji a plynuleji, ale soupeři to stále dovedou lépe. No, aspoň si s novým motorem celkem rozumí a dělá zpravidla to, co zrovna potřebujete. Na okresce se velké Volvo S80 necítí zrovna jako ve svém přirozeném prostředí, ale i tak se dá vést zatáčkami celkem jistě, jen si musíte dávat pozor na nájezdovou rychlost. Řízení je přesné, ale postrádá cit a to je možná trošku škoda, protože podvozek, ač byl komfortně nastaven, by si klidně nechal líbit nějaký ten rychlejší průjezd zatáčkou.
Jako v obýváku
Interiér je silnou stránkou Volva S80. Nejsou zde žádná sportovní tlačítka, sportovní volanty, sportovní přístroje, sportovní držáky nápojů či sportovní voliče automatických převodovek. To ponechává Volvo vozům Audi A6 a BMW řady 5 a soustředí se spíš na to, abyste se zde cítili příjemně. Vnitřek Volva S80 se dá přirovnat k prostornému a vkusně zařízenému prosvětlenému obývacímu pokoji, zatímco interiéry Audi, BMW či Mercedesu jsou spíše pracovnou s dobře organizovaným nepořádkem. Vyznáte se v tom, ale cit pro uhlazenost vám v nich chybí…
Jedinou pihou na kráse interiéru Volva tak může být trochu nešikovně umístěný displej navigace, který sice stylově vyjíždí z horní části palubky, ale je špatně nakloněn a hůř se čte. A k jeho ovládání potřebujete dálkový ovladač, který pak nešikovně v autě nemáte kam položit. Kdyby měl aspoň své vyhrazené místo…
Vyloženě štvát vás tak bude jen až příliš horlivě brzdící aktivní tempomat, který často neví, co dělá, a systém monitorování mrtvého úhlu BLIS, který nefunguje zrovna dokonale a občas vás i vyděsí. Jinak je vše v pořádku a trávit zde dlouhé vzdálenosti vám bude činit potěšení. A to samé mohou tvrdit i ostatní cestující, zejména pak ti vzadu, neboť mají k dispozici zábavní systém s DVD. Volvo totiž po silnici pluje takový způsobem, že se mu vyrovná jen Mercedes. A Audi a BMW se svými rádoby sportovními podvozky mohou jen tiše závidět.
Verdikt
Volvo zůstalo dobře postaveným, uvolněným a svým způsobem zajímavým autem. Pokud nehledáte řidičské zážitky a chcete jen pohodlné a nenápadné auto, které vás důstojně dostane na druhý konec Evropy, právě se na něj díváte. Vlastně ani nevadí, že ve volantu necítíte zpětnou vazbu a že podvozek v zatáčkách podlehne zákonům fyziky dříve než soupeři. Na dálnicích vám to bude jedno a těch pár kilometrů po okresce už to přežijete.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 8,5 s |
Motor | |
Konstrukce | řadový pětiválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňovaní dvojicí turbodmychadel |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 2400 |
Vrtání x zdvih (mm) | 81,0 x 93,15 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 151 kW / 205 k při 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 420 Nm od 1500 do 3250 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 124,4 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 230 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,0 / 5,0 / 6,7 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 70 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4851 |
Šířka (mm) | 1861 |
Výška (mm) | 1493 |
Rozvor náprav (mm) | 2835 |
Provozní hmotnost (kg) | 1647 |
Celková hmotnost (kg) | 2200 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Zavazadlový prostor (l) | 480 l |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 089 000 Kč |