Volvo S80 D5

Nový dvakrát přeplňovaný diesel a facelift jsou pádnými argumenty, abychom se s Volvem S80 chtěli svézt znovu.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Volvo S80 to má těžké, protože velká část potenciální zákazníků hodnotí auta hlavně podle tabulkových hodnot. Na papíře jsou tak rivalové jako Audi A6, BMW řady 5 či Mercedes-Benz třídy E mnohem atraktivnější. Jenže v reálném světě desetinky rozdílu ve zrychlení sotva někdo pozná a normovaná spotřeba paliva je údaj, který také nic neznamená. Ale to už všem těm, kteří chtějí Audi proto, že je v čtyřkolce a v tédéíčku, těm, kteří chtějí BMW, protože je sportovní, a těm, kteří chtějí Mercedes, protože ostatní Mercedes nejsou, prostě nevysvětlíte.

Volvo S80 je zkrátka pro úplně jiné zákazníky. Pro ty, kterým jsou tabulkové údaje šumák a které nechává hospodská diskuse ohledně spotřeby při jízdě stošedesátkou do kopce chladnými. Přesto se Volvo odhodlalo trochu zamotat hlavu i skupině právě těch, kteří porovnávají auta kalkulačkou.

Co je nového

V rámci faceliftu, který sotva na první pohled poznáte, totiž Volvo S80 dostalo dieselový pětiválec o objemu 2,4 l s dvojicí turbodmychadel. Jedná se o propracovanou evoluci předchozí jedním turbem přeplňované jednotky, která má vyšší výkon, vyšší točivý moment a lepší údaje zrychlení a maximální rychlosti.

Starý motor se stejným označením D5 měl výkon 185 koní a točivý moment 400 Nm, byl rád, že se dostal na stovku za 9 sekund, přes 225 km/h se mu nechtělo a když spotřeboval pod 7,3 litru na 100 km, byl to zázrak (nebo výsledek soustředěné práce jeho řidiče).

Nový motor naproti tomu poskytuje již uspokojivější výkon 205 koní a točivý moment 420 Nm, který je k dispozici od 1500 do 3250 ot./min. S automatem dosáhne stovky za 8,5 sekundy a maximální rychlost leží u 230 km/h. I kombinovaná spotřeba 6,2 l/100 km je nižší než v případě odcházejícího motoru.

V tomto ohledu tak již Audi A6 2,7 TDI, BMW 525d či Mercedes-Benz E 250 CDI nepřekonávají Volvo rozdílem kategorie. Vlastně jsou si hodnoty rivalů velmi podobné. Ostatně, to můžete porovnat v následující tabulce.

výkon

toč. m.

0-100 km/h

rychlost

spotřeba

cena

Audi A6 2.7 TDI

190 k

380 Nm

7,9 s

227 km/h

6,4 l/100 km

1 182 000 Kč

BMW 525d

197 k

400 Nm

7,6 s

224 km/h

6,2 l/100 km

1 151 800 Kč

Mercedes E 250 CDI

204 k

500 Nm

7,4 s

239 km/h

6,2 l/100 km

1 150 730 Kč

Volvo S80 D5

205 k

420 Nm

8,5 s

230 km/h

6,7 l/100 km

1 089 000 Kč

Samozřejmě se nejedná o stejné motory a koncepce (Mercedes má dvakrát přeplňovaný čtyřválec, BMW a Audi šestiválec), nicméně cenou a výkony jsou si tyto typy nejblíže. Ale to teď ponechme stranou a pojďme se věnovat hlavně tomu, jak Volvo S80 D5 jezdí.

Na silnici se chová prakticky stejně jako model před faceliftem s tím rozdílem, že motor má s autem o poznání méně práce. Na dálnici, kde se budete pohybovat nejraději, si dokáže v levém pruhu zachovat svou důstojnost a nestáhne tak ocas před přečipovanými octaviemi, jako tomu bylo dříve. To ale není styl jízdy, který by Volvu seděl. Ono vlastně k ničemu takovému vůbec nevybízí a podporuje vás spíše v rozvážném a plynulém způsobu jízdy. A to není rozhodně špatně. Necháte se tak jen vézt, palubní počítač ukazuje spotřebu kolem 8 litrů na 100 km (starý motor se pod 9 prakticky nedostal) a necháte problikávače v levém pruhu dálnice dál nahánět nebohá hátépéčka.

Upravená automatická převodovka sice řadí rychleji a plynuleji, ale soupeři to stále dovedou lépe. No, aspoň si s novým motorem celkem rozumí a dělá zpravidla to, co zrovna potřebujete. Na okresce se velké Volvo S80 necítí zrovna jako ve svém přirozeném prostředí, ale i tak se dá vést zatáčkami celkem jistě, jen si musíte dávat pozor na nájezdovou rychlost. Řízení je přesné, ale postrádá cit a to je možná trošku škoda, protože podvozek, ač byl komfortně nastaven, by si klidně nechal líbit nějaký ten rychlejší průjezd zatáčkou.

Jako v obýváku

Interiér je silnou stránkou Volva S80. Nejsou zde žádná sportovní tlačítka, sportovní volanty, sportovní přístroje, sportovní držáky nápojů či sportovní voliče automatických převodovek. To ponechává Volvo vozům Audi A6BMW řady 5 a soustředí se spíš na to, abyste se zde cítili příjemně. Vnitřek Volva S80 se dá přirovnat k prostornému a vkusně zařízenému prosvětlenému obývacímu pokoji, zatímco interiéry Audi, BMW či Mercedesu jsou spíše pracovnou s dobře organizovaným nepořádkem. Vyznáte se v tom, ale cit pro uhlazenost vám v nich chybí…

Jedinou pihou na kráse interiéru Volva tak může být trochu nešikovně umístěný displej navigace, který sice stylově vyjíždí z horní části palubky, ale je špatně nakloněn a hůř se čte. A k jeho ovládání potřebujete dálkový ovladač, který pak nešikovně v autě nemáte kam položit. Kdyby měl aspoň své vyhrazené místo…

Vyloženě štvát vás tak bude jen až příliš horlivě brzdící aktivní tempomat, který často neví, co dělá, a systém monitorování mrtvého úhlu BLIS, který nefunguje zrovna dokonale a občas vás i vyděsí. Jinak je vše v pořádku a trávit zde dlouhé vzdálenosti vám bude činit potěšení. A to samé mohou tvrdit i ostatní cestující, zejména pak ti vzadu, neboť mají k dispozici zábavní systém s DVD. Volvo totiž po silnici pluje takový způsobem, že se mu vyrovná jen Mercedes. A Audi a BMW se svými rádoby sportovními podvozky mohou jen tiše závidět.

Verdikt

Volvo zůstalo dobře postaveným, uvolněným a svým způsobem zajímavým autem. Pokud nehledáte řidičské zážitky a chcete jen pohodlné a nenápadné auto, které vás důstojně dostane na druhý konec Evropy, právě se na něj díváte. Vlastně ani nevadí, že ve volantu necítíte zpětnou vazbu a že podvozek v zatáčkách podlehne zákonům fyziky dříve než soupeři. Na dálnicích vám to bude jedno a těch pár kilometrů po okresce už to přežijete.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)8,5 s
Motor
Konstrukceřadový pětiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňovaní dvojicí turbodmychadel
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)2400
Vrtání x zdvih (mm)81,0 x 93,15
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)151 kW / 205 k při 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)420 Nm od 1500 do 3250 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)124,4 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)230 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)9,0 / 5,0 / 6,7 l/100 km
Objem nádrže (l)70 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4851
Šířka (mm)1861
Výška (mm)1493
Rozvor náprav (mm)2835
Provozní hmotnost (kg)1647
Celková hmotnost (kg)2200
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Zavazadlový prostor (l)480 l
Ceny
Základní cena modelu1 089 000 Kč
2.11.2009 11:40| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist