Volvo S40/V40 (1995 – 2004)

Volvo si motoristé vybírají především z důvodu bezpečnosti. V tomto směru není volba modelové řady S40/V40 špatnou cestou. Zájemci o diesel by však měli být ostražití.

Švédská automobilka Volvo nasadila do prodeje sedan S40 a kombi V40 v roce 1995. Z počátku se automobil nabízel s dvojicí zážehových a jedním vznětovým motorem, který stejně jako později uvedené dieselové jednotky pochází od francouzského Renaultu.

Automobil se vyráběl v nizozemském závodě spolu s Mitsubishi Carisma. Právě podvozek tohoto vozu posloužil jako základ pro volvo. Prošel ale úpravou.

V průběhu výroby se několikrát měnila nabídka agregátů. Jedna z významných změn se udála i v roce 1998, kdy se pod kapotu vozu nastěhoval motor s přímým vstřikem paliva 1.8 GDI od japonského Mitsubishi. Do ČR se nedovážel. To však neplatí pro turbodiesel 1.9 dTi, jež nahradil doposud nabízený předkomůrkový diesel.

Rok 2000 se nesl ve znamení faceliftu, změna se dotkla i interiéru, kde našly místo lepší materiály. Karoserie automobilu byla ještě více vyztužena a opět proběhly některé změny v nabídce motorů. Nejdůležitější z nich představuje nahrazení dosud používaného turbodieselu moderním motorem 1.9 dCi se vstřikováním common rail.

Volvo V40 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volvo v40 fotogalerie

O dva roky později prošla modelová řada S40/V40 drobným faceliftem. Druhá generace postavená na platformě Fordu Focus byla představena v roce 2003, první řadu nahradila ale až v roce 2004.

Bariérovým testem Euro NCAP prošlo Volvo S40 v roce 1997. Na tehdejší dobu si odneslo opravdu dobré vysvědčení v podobě čtyř hvězdiček z maximálních pěti možných za ochranu posádky při nárazu. Ohleduplnost při střetu s chodcem byla hodnocena dvojicí hvězd. Maximum představují čtyři.

Za volantem

Kdo by čekal příjemné pocity z vozu prémiové značky, bude za volantem „es“ či „vé-čtyřicítky“ zklamaný. Materiály použité v interiéru vozidel vyrobených před rokem 2000 jsou hodně podprůměrné, u novějších aut sice nastalo zlepšení, ale do ideálu to má stále ještě daleko. Plasty zkrátka působí dost lacině.

Pochvalu však zaslouží velmi pohodlná sedadla. Místa pro cestující na zadních sedadel není nejvíce, ale některé vozy jsou na tom ještě hůř. Zavazadelník sedanu převeze náklad o objemu 470 litrů, kombi zvládne o 60 litrů méně.

Měkčí odpružení stojí za dobrým cestovním komfortem. Jízdními vlastnostmi se modelová řada S40/V40 řadí k průměru. Na špičku ani v tomto směru nestačí.

Zážehové pohonné jednotky platí na rozdíl od vznětových za spolehlivé, výjimku představuje pouze agregát 1.8 GDI. Ten mohou potkat potíže, za nimiž stojí karbonové úsady zkracující jeho životnost (jde o následek používání nekvalitních paliv). U přeplňovaných motorů doporučujeme věnovat zvýšenou pozornost turbu, většinou s ním ale nejsou potíže.

Motory o objemu 1,6 litru nemusí všem motoristům vyhovovat po výkonové stránce, proto doporučujeme vybírat spíše mezi silnějšími agregáty začínajícími klasickou šestnáctiventilovou osmnáctistovkou.

Vznětové pohonné jednotky se někdy potýkají s vadným turbem a nezřídka také s únikem motorového oleje. Zpočátku se do vozu montoval předkomůrkový turbodiesel o výkonu 66 kW. Ten nepatří mezi nejkultivovanější motory, navíc je choulostivější na zacházení. Pokud budete výrazně šlapat na plyn dříve, než se agregát pořádně zahřeje, v lepším případě vás ztrestá prasklým těsněním pod hlavou. Horší variantu představuje poškození samotné hlavy.

Následně uvedená pohonná jednotka 1.9 dTi/70 kW se zapsala do povědomí motoristů praskáním rozvodového řemene. Odborníci proto doporučují zkrátit interval výměny. Od roku 2000 se však montují dva turbodiesely 1.9 dCi se vstřikováním common rail. K jejich častým potížím patří závady vstřikovačů. U automobilů s vyšším počtem ujetých kilometrů ale mohou nastat i komplikace s palivovým čerpadlem.

Časté závady

Mnoho vozidel má vůle na přední nápravě, objevují se opotřebená ložiska kol i poruchy palivového čerpadla. Do roku 2001 se lze častěji setkat se zatékáním do parabol světlometů.

K dalším potížím patří poruchy imobilizéru, nesouměrný brzdný účinek nebo potíže se zámkem volantu. Vyskytují se poruchy alternátoru a klimatizace.

Motorizace

Zážehové motory: 1.6 16V/77 a 80 kW, 1.8 16V/85 a 90 kW, 1.8 GDI/92 kW, 2.0 16V/100 a 103 kW, 2.0 T/118 a 121 kW, 1.9 T4/147 kW, 2.0 T4/147 kW.
Vznětové motory: 1.9 TD/66 kW, 1.9 dTi/70 kW, 1.9 dCi/75 a 85 kW.

KLADY
komfort odpružení
vysoká bezpečnost
pohodlná sedadla
dobrá antikorozní ochrana

ZÁPORY
podprůměrná spolehlivost
zpočátku slabší dílenské zpracování
menší odolnost zavěšení předních kol
laciný vzhled interiérových plastů

Milan Jirouš

6.3.2010 5:32| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist