Volvo Drive-E: downsizingový extrém má 2,0 litru, dvě turba, elektrický kompresor a 450 koní

(+ video) Likvidaci pěti, šesti a osmiválců myslelo Volvo smrtelně vážně, teď ukazuje, co nastoupí na jejich místo v špičkových modelech R a zřejmě i variantách Polestar.

Audi nedávno oznámilo záměr nasadit do svých vozů nový diesel přeplňovaný dvojicí klasických turbodmychadel, které doplňuje elektricky poháněný kompresor. Jejich upravený vidlicový šestiválec byl schopen vyprodukovat při objemu 3,0 litru až 385 koní a 750 newtonmetrů a teď se zdá, že tato technologie trojitého přeplňování nezůstane dlouho osamocena.

Prakticky na stejném principu funguje rovněž dvoulitrový čtyřválec švédsko-čínské automobilky Volvo, v tomto případě se však jedná o radikálněji downsizingový zážehový motor, který je součásti záměru vyloučit z nabídky pěti a víceválcové agregáty.

Prototyp pohonné jednotky nese označení Drive-E a při svém skromném objemu vyprodukuje až 450 koňských sil, zatímco zkušební motor 2.0 TSI (EA888) od Volkswagenu byl naladěn na poněkud skromnějších 400 koní, v případě studie Audi TT Quattro Sport na 420 koní a produkční 2.0 Turbo (M133) od Mercedesu má „jen“ 360 koní.

Kromě toho, že je švédský čtyřválec schopen dodávat až 225 koní z litru objemu a že jeho dvě turba spolupracující v zápřahu s elektrickým kompresorem umí tlačit vzduch do válců pod tlakem až 250 barů, o něm mnoho zatím nevíme. Volvo naznačuje, že jejich nová chlouba umí v nízkých otáčkách motoru dramaticky zredukovat turbo-díru a při vývoji jeho lidem pomáhaly společnosti Denso, AVL a Polestar. Ve kterých modelech se chystaný čtyřválec objeví, Švédové zatím mlčí, snad ale nebudeme mimo, když řekneme, že ostré verze XC90 a S80 v provedení Polestar jsou prakticky sázkou na jistotu.

8.10.2014 1:05| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist