autoweb.cz > Volkswagen > Volkswagen Up > Volkswagen up! 1.0 TSI: Mini warm-hatch
Volkswagen up! 1.0 TSI: Mini warm-hatch
Dynamika 8
Chování na silnici 9
Provozní náklady 10
Praktičnost 8
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8.8
Radosti
- Výkon navíc, který autu vždy chyběl
- Pořád skvělá spotřeba paliva i s přeplňováním
- Zábavná ovladatelnost a dospělé chování
- Bytelná, jednoduchá a veselá kabina
- Příplatek za turbo slušných 19 tisíc
Starosti
- Cena atakující o třídu větší auta
- Kratší převody a šestý stupeň by dynamice prospěly
- Stabilizace nejde ani omezit, natož úplně vypnout
- Absence krytů kosmetických zrcátek ve slunečních clonách
- Chybějící automatické stahování oken
Volkswagen up! vždy patřil mezi naše oblíbená auta. Miniaturní půdorys, živý motůrek, zábavné a dospělé chování podvozku a účelný interiér. Zkrátka tohle auto vždy krásně ukazovalo, že méně je někdy více a zdaleka největší zábava je řídit rychle pomalé auto. Nejenže nemáte šanci přijít o řidičák, ono je vůbec těžké dostat nějakou pokutu. A přitom se křeníte od ucha k uchu. VW up! vždy fungoval skvěle, pokaždé ale přišlo mírné zklamání nad chybějícím výkonem. Atmosférický litrový tříválec sice má chuť do života, ale moc toho ze sebe nevydá. Nyní je tu konečně výkonová vzpruha v podobě turbodmychadla a příslib ještě větší zábavy.
Interiér
Vnitřek doznal po faceliftu drobných změn. Veselejší barvy palubní desky i čalounění vás víc zahřejí na duši a rádio dostalo modernější grafiku. Už také najdete ovládání obou oken u řidiče, pokud ovšem čekáte, že se okna budou stahovat automaticky, zapomeňte na to. Otravné jsou i chybějící kryty kosmetických zrcátek ve slunečních clonách – to je detail hodný Dacie za 170 tisíc, nikoli Volkswagenu přes tři sta. A loketní opěrka by se také víc než hodila. Tímto však veškeré moje stížnosti končí. Za volantem si najdete nejen pohodlnou, ale i správnou řidičskou pozici, dozadu se také na nějakou tu kratší cestu vejdete a hluboký kufr (pokud odejmete jinak mělké falešné dno) pobere týdenní nákup i bagáž pro dva na menší výlet.
Pohon
Výkonový šťouchanec je hlavním lákadlem nového motoru 1.0 TSI. Stovka za necelých deset sekund a 20 koní navíc nezní jako velký zázrak, je to však dodatečných 65 Nm ve středním spektru otáček, které dělají tohle auto mnohem svižnější oproti atmosférickým sourozencům. Už se nemusíte donekonečna hnát až k omezovači, abyste se pohnuli z místa, kdykoliv přidáte plyn i na vyšší stupně, dočkáte se příjemného zatlačení do ledvin a okamžité akce. Motor si přitom zachoval příjemně lineární podání výkonu, nemá ale cenu příliš motor vytáčet, jelikož kolem šesti tisíc otáček jeho chuť do života povadne. Dočkáte však čiperného tříválcového soundtracku. Přesné řazení se špetkou mechanického propojení vás také vtáhne do děje, škoda jen, že jsou kvalty tak dlouhé. Šestý stupeň a rozmělnění těch ostatních by dynamice ještě více prospělo.
Spotřeba
Atmosférický motor vždycky trpěl jistou formou poruchy příjmu potravy, jak se ale projeví jeho apetit, když do něj násilím natlačíte další vzduch a potažmo palivo? Naštěstí nikterak dramaticky. Ani při okreskovém dovádění či pokusu o maximální rychlost si motor nevzal víc než 12 litrů. Jako demonstrace skromných stravovacích návyků 1.0 TSI to myslím postačí. V reálných městských podmínkách budete jezdit kolem 6,5 l/100 km, s trochou snahy i za šest litrů, konstantní stovkou na tempomat pak s přehledem do 4,5 litru. Zvážíme-li, kolik dynamiky navíc dostanete, je to opravdu jen minimální rozdíl oproti ještě střídmějšímu 1.0 MPI.
Ovladatelnost
Po stránce ovladatelnosti není VW up! příliš co vytýkat. Dospělé, stabilní a předvídatelné chování je podvozku vlastní, stejně jako obdivuhodná schopnost filtrovat nerovnosti a náruživost při krájení zatáček. Vždyť také auto váží rovnou tunu, takže se „Upík“ všude hezky protáhne. Škoda jen až příliš neutrálního vyvážení a poměrně paranoidní stabilizace, kterou ani neomezíte. Každé ostřejší nahození do zatáčky tak skončí chroupnutím stabilizace a následné zašlápnutí plynu na výjezdu vede akorát k poklesu výkonu, než se protiprokluz ujistí, že nehrozí žádné nebezpečí. Musíte jezdit spíš hodně přesně a čistě, aby vám stabilizace dala alespoň na chvíli pokoj. Škoda, přitom kombinace mrzkého výkonu a stabilního podvozku je vyloženě blbuvzdorná.
Verdikt
Pokud chcete prostě jenom solidní malé auto do města či na popojíždění v okolí, vlastně si vystačíte i s atmosférickou verzí motoru. Jestli vás navíc opravdu baví řídit, pak je turbo vyloženě nutností. VW up! konečně získal tolik chybějící svižnost, zároveň si však zachovává všechny původní kvality. Musíte jen ospravedlnit vyšší pořizovací cenu, která atakuje o třídu větší auta. Příplatek pouhých 19 tisíc se ovšem za opravdu výraznou výkonovou vzpruhu jeví jako pakatel. A jaké teprve bude chystané GTI? Dělat předběžné odhady nebývá moudré, v tomto případě se však nezdráhám prohlásit, že to bude vážně pecka!
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | benzin |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 999 |
Kompresní poměr | neuvedeno |
Vrtání x zdvih (mm) | neuvedeno |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 185/50 R16 Continental WinterContact TS 850 |
Pneumatiky vzadu | 185/50 R16 Continental WinterContact TS 850 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 66 / 90 v 5000 - 5500 |
Točivý moment (Nm) | 160 v 1500 - 3500 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 90 |
0-100 km/h (s) | 9,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 185 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,5 / 3,8 / 4,4 |
Objem nádrže (l) | 35 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3600 |
Šířka (mm) | 1645 |
Výška (mm) | 1504 |
Rozvor náprav (mm) | 2407 |
Provozní hmotnost (kg) | 1002 |
Celková hmotnost (kg) | 1360 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | - |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | - |
Zavazadlový prostor (l) | 251 / 959 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 219 900,- (1.0 MPI 60 k take) |
Základní cena test. verze | 302 900,- (1.0 TSI 90 k high) |