Volkswagen Transporter 2.0 TDI

Velká, ryze užitková dodávka, na kterou ovšem stačí "klasický" řidičský průkaz. Jak se změní kvalita jízdy, když prostorovou nedostatečnost kombi vyměníme za skříň?

  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.2

Radosti

Praktičnost, užitná hodnota, spotřeba

Starosti

Drnčení plechových dílů, málo odolné plasty dveřních pantů

To, že je Volkswagen Transporter, který jsme měli v testu, focený na závodním okruhu neznamená, jak bych rád hned v úvodu předeslal, že jsme s tímto ryze užitkovým vozem na dráze jezdili. Tedy jezdili nad rámec „servisního zázemí.“ Naše redakce vyrazila na okruhový den, tedy přesněji řečeno na amatérské závody na závodní okruh v jihočeském Písku, a tato výprava byla důvodem, proč jsme si Transporter půjčili.


Bylo jasné, že pojedeme ve více lidech, ale dominantní části transportu budou zavazadla, vybavení pro natáčení, focení, a tak podobně. Na VW Transporter není potřeba jiného řidičského oprávnění než klasického „B“ a tak se spojení možnosti využít velkého zavazadlového prostoru a testu užitkové dodávky spojila v jeden záměr.

Pojďme tedy k tomu, co umí Transporter skvěle, a to je převoz čehokoli. A to doslova, protože „naše“ verze byla skříňová dodávka s dlouhým rozvorem, a tak za kabinou řidiče čekal transportní prostor s kapacitou až 6700 litrů. V klidu jsme naložili velké skládací stany, nějaké stoly, židle, náhradní sadu pneumatik i s disky. Absolutně vše, co jsme potřebovali a to bez ladu a skladu, tolik místa jsem měli k dispozici. Možná bych dodal, že by se hodila nějaká soustava oček v kabině, pro upevnění gumových lan pro zajištění nákladu, protože zajištěná zavazadla by po holé, plechové kabině za jízdy necestovala.

Nicméně co do schopnosti převozu – Transporter má jedničku s hvězdičkou. S jízdou pro posádku to nebylo tak pozitivní a to v několika ohledech. V kabině je sedačka pro řidiče a jeden dvousedák, čili v maximu lze jet ve třech, ale to si můžete připadat trochu jako sardinky. Sestava řidič a závozník je lepší a pak je v kabině místa dostatek. Stejně jako je tam dost míst na láhve s pitím, telefon a tak podobně, zejména ve dveřích. Ty jsou jednak široké že pojmou spoustu takových drobností, a zároveň na hraně u okna vytvářejí příjemnou odpočinkovou plochu pro loket. Paráda…

Sezení se ale na dlouhé trase ukázalo jako méně pohodlné, já jsem cítil kilometry v zádech, a spolujezdec v oblasti mezi zády a nohama. Sedačka šla nastavovat, včetně sklopení opěradla, ale pohodlná prostě nebyla, ne na dlouho cestu.

Fotogalerie BMW 525d xDrive 2013

Zobrazit všechny fotografie

Jezdit s Transporterem po městě jako pekař a nasedat a vysedat po krátkých „štacích,“ asi na to nepřijdu, ale při cestě Praha – Zlín – Praha – Písek – Praha bylo nepohodlí znát. Co na tak dlouhé trase ale považuji za vynikající, je spotřeba, osmdesátilitrová nádrž nafty mi vystačila na 700 km, což je rychlým přepočtem nějakých 11,5 litru na sto kilometrů. To není zlé a musím podotknout, že s tím souvisí další zjištění a to že maximálka 157 km/h je opravdu teoretická a Transporter umí jet rychleji.

Horší je to se zrychlením z nuly na stokilometrovou rychlost a pružným zrychlením, tam potřebuje auto víc času. A na dálnici zpomalit, to znamená pak pozvolna opětovně nabírat tempo, ale obecně jsem neměl pocit, že bych byl s autem pomalý. Zpět ke spotřebě – určitě by mohla být ještě nižší, ale v autě je pětistupňový manuál a velmi často jsem sahal po řadící páce v naději, jestli tam skutečně není schovaná šestka, od stodesetikilometrové rychlosti jsme cítil potřebu odřadit. A také jsem neměl plně naložené auto, řekl byl třetina cesty s prázdným vozem, třetina s nákladem cca 100 kg a třetina plně naložená skříň.

Dvoulitrový čtyřválec naladěný na 102 koní a 250 Nm stačil. Pro mé potřeby, neumím si představit, jak by auto bylo agilní s touto pohonnou jednotkou například pokud bych namísto karbonových dílů vozil cihly, ale to už se asi musím vrátit zpět na začátek, tedy k volbě specifikace a pohonné jednotky v rámci toho, na co bych auto potřeboval. Volkswagen samozřejmě nabízí i další, mnohem silnější agregáty.

Výbava? Tak například 12V zásuvka v kabině řidiče, ocelová kola, airbag řidiče a spolujezdce, automatický spínač denního svícení, body pro uchycení střešního nosiče, centrální zamykání, ESP, asistent pro rozjezd do kopce, ABS, EDS, ASR, MSR. Posuvné dveře v nákladovém prostoru (ano, i to je záležitost výbavy, „posuvky“ byly vpravo za spolujezdcem a bez nich by byla praktičnost auta pouze se zadními křídlovými dveřmi nižší). A pak třeba příprava pro rádio, k tomu anténa integrovaná ve vnějším zpětném zrcátku a dva reproduktory. Ano, Transporter neměl rádio a mě chybělo. Už jen kvůli tomu, že bych se hudbou pokusil přehlušit neustálé drnčení plechové přepážky mezi kabinou řidiče a nákladovým prostorem.

Jak Transporter jezdil? No, jako dodávka, i když musím říct, že lépe než jiné užitkové vozy srovnatelné kategorie od konkurence. Většinou platí, že prázdné auto je tvrdé, odskakuje a podvozek je naladěný na ideální jízdu při plné zátěži, ale VW se povedlo nastavit vůz pro pohodlnou jízdu i bez nákladu. Za to dávám pomyslný palec nahoru. V zatáčkách je jasné, že náklony budou znát, také každý poryv větru do boku byl cítit a auto se snažil destabilizovat. Do zatáček bylo třeba si najíždět, ale s krátkou přídi se dalo poměrně slušně vytočit.

Co víc k jízdě s dodávkou asi říct? Na délku má Transporter přes pět metrů a s tím je třeba počítat, při předjíždění, skládaní se do zatáčky a podobně, a zejména při couvání a parkování. Z auta je obtížnější výhled, ale to není samozřejmě chyba, ale vlastnost, stejně jako absence zpětného zrcátka, přes které by nebylo díky plechové přepážce nic vidět. Ale hranatý tvar karoserie pomáhá při výhledu dozadu vnějšími zrcátky, tam kde končí hran končí i auta, žádné převisy, a couvání není tak bezradné, jak by se mohlo zdát. Konec auta lze poměrně dobře vytušit.

Verdikt

Jako užitkové auto, ryzí dodávka, fungoval Transporter dobře. Protože jsem jezdil s lehčími zavazadly a nákladem, dvoulitrový turbodiesel s výkonem 102 koní stačil, jakkoli šestirychlostní převodovka by určitě (zvedla cenu a) snížila spotřebu. U auta s nájezdem několika tisíc kilometrů jsem nečekal drnčení plechových dílů a odpadávání plastových komponent zámků a dveřních pantů, a určitě bych na delší cesty uvítal rádio (ale to je otázkou osobní preference a prvotní objednávky). V rámci „civilního“ automobilismu už je Transporter za hranicí akceptovatelnosti, Multivan je tím autem, kterým byste chtěli v rámci „toho nejlepšího MPV na trhu“ jezdit, ale pro rozvoz potravinářského zboží po městě, distribuci malých zásilek a la PPL nebo třeba jako servisní auto pro prodejce jízdních kol je VW Transporter tak, jak jsme ho testovali my, výtečný.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1968
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu205/65 R16
Pneumatiky vzadu205/65 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)75/102 v 3500
Točivý moment (Nm)250 v 1500 - 2500
0-100 km/h (s)15,3
Nejvyšší rychlost (km/h)157
Spotřeba paliva (l/100 km)7,7
Objem nádrže (l)80
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5292
Šířka (mm)1904
Výška (mm)1990
Rozvor náprav (mm)3400
Provozní hmotnost (kg)1 762 – 2 178
Zavazadlový prostor (l)6700
Ceny
Základní cena modelu645 326 Kč
Základní cena test. verze738 701 Kc
28.9.2013 1:57| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist