Volkswagen Touareg (2002 – 2010)

Luxusní SUV za zlomek ceny je opravdovým lákadlem. Každý by si ale měl uvědomit, že ojeté auto může žádat další investice a ty nemusejí být nejnižší.

RADOSTI
Vzhledem k původním pořizovacím cenám příznivé ceny ojetin, komfort, prostornost, schopnosti v terénu.

STAROSTI
Riziko vysokých servisních nákladů, nezřídka pazvuky v interiéru, zájem zlodějů o vůz, automatická převodovka citelně tlumící výkon motoru.

Velké luxusní SUV Volkswagen Touareg může svou cenou budit dojem, že je z něj auto pro každého. Pokles cen u ojetin je obrovský, a tak můžete potkat vozy s cenou už pod 250 000 korun!

To je opravdu zajímavá částka, pokud ji máte dát za takto velký a schopný automobil. Jenže velice snadno to může být cena za něco, co stojí a nejezdí, protože nemáte na servis. Údržba tohoto vozu zkrátka není pro každého.

A jestli si myslíte, že s bratrancem Porsche Cayenne budete jezdit za osm, tak na to také zapomeňte. Diesel se bude při rozumné jízdě spotřebou blížit desetilitrové hranici. Nakonec Touareg není žádná lehká váha, třeba s motorem 3.0 TDI má tenhle kulturista hmotnost okolo 2300 kilogramů.Žádný drobeček to tedy není, což ocení posádka. Interiér místem nešetří, na trhu je řada bohatě vybavených vozů s koženým čalouněním a cestující si mohou užívat opravdu velkého komfortu. Zejména u vozidel disponujících vzduchovým pérováním.


Špatná není situace ani pokud potřebujete přepravit více zavazadel. Nákladový prostor nabízí objem 555 litrů v základním uspořádání (v konfiguraci pro pět cestujících), sklopením zadních sedadel jej lze rozšířit na 1570 litrů.

Ocenit musíme pohodlí, jež nabízejí sedadla, řidiči si budou pochvalovat výhled z vozu, což je přirozeně výsledek vyššího posezu. K dobrému pocitu z jízdy přispívá i robustní karoserie vyvolávající dojem vysokého bezpečí.A nejde jen o dojem. V bariérovém testu Euro NCAP získal vůz v roce 2004 pět hvězdiček z pěti možných za ochranu posádky a čtyři z pěti za ochranu dětí cestujících v autosedačkách. Ohleduplnost při střetu s chodcem byla hodnocena jednou hvězdou z maximálního počtu čtyř.

Vzhledem k rozměrům se automobil opravdu příjemně ovládá. Jde o SUV, takže jeho hřištěm je především silnice, a zde jízdními vlastnostmi vyniká. A co víc, velice dobře si vede i v terénu. Přesto se časté vyjížďky mimo zpevněné komunikace nedoporučují.


Automobil přirozeně těží z pohonu všech kol, ve výhodě jsou modely se vzduchovým odpružením, které si může řidič přizpůsobit dle aktuální potřeby (nastavení tuhosti a světlé výšky vozu). Kromě toho můžete využít uzávěrky mezinápravového diferenciálu a případně redukci. Pak se Touareg začne šplhat terénem s neuvěřitelným odhodláním.Jenže vyjížďky mimo silnice s sebou nesou nejen zajímavé příjemné zážitky, ale mnohdy i nepříjemnosti. Občas se uvolní plastový podběh, interiér postupem času začne vrzat a pocit luxusního SUV se pomalu vytrácí.

Pokud sáhnete po verzi se zážehovým motorem, jste pravděpodobně dobře situovaný šejk vlastnící ropný vrt nebo za vámi možná stojí daňový úřad České republiky profitující z neuvěřitelně vysokého daňového zatížení pohonných hmot. Benzinový Touareg kvůli spotřebě opravdu není pro každého.

Nepřekvapí tedy, že na trhu značně převažují vozy s turbodiesely. Jejich schopnosti ale v řadě případů citelně krotí automatická převodovka. Ta výkon pohonné jednotky tlumí opravdu dokonale.

Nejlepší volbou bude určitě šestiválec 3.0 TDI, který kombinuje rozumnou spotřebu s dobrou spolehlivostí. Nejčastěji se vyskytující pětiválec 2.5 TDI tak dobrou pověst nemá a pro desetiválec 5.0 TDI, který vznikl spojením dvou pětiválců, to platí dvojnásob.


„Pětiválec a desetiválec může majitele potrápit zejména selhávající vodní pumpou, což je závada, která může mít pro motor fatální následky“ vysvětluje Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO. Tyto motorizace se také někdy potýkají s praskajícími výfukovými svody, problémy s filtry pevných částic a objevit se mohou i další závady.

„Pokud je důkladná prohlídka s diagnostikou v odborném servisu před koupí jakéhokoli Touaregu považována za dobrý nápad, pak v případě desetiválce by měla být naprostou samozřejmostí. Náklady na případné nečekané opravy totiž klidně zruinují i rozpočet dobře situovaného majitele“, varuje zástupce AAA AUTO.

Zážehové šestiválce mohou potrápit vadné zapalovací cívky, osmiválce zase úniky chladící směsi. Pozor si dejte také na různé závady elektroniky, objevují se například poruchy světlometů, vznikají potíže kvůli oxidaci kabeláže. Na další riziko poruch upozorňuje Jindřich Topol: „Při prohlídce vozu by měla být samozřejmostí i kontrola funkčnosti vzduchového podvozku, je-li jím vůz vybaven. Určitě prověřte všechny režimy nastavení.“


Ve zpětném zrcátku
2002 – uvedení Volkswagenu Touareg se zážehovými motory 3.2 V6/162 kW, 4.2 V8/228 kW a desetiválcovým turbodieselem 5.0 V10 TDI/230 kW.
2003 – nově pětiválcové turbodiesely 2.5 TDI/120 a 128 kW.
2004 – motor 3.2 V6 upraven, nově o výkonu 177 kW, nově šestiválcový turbodiesel 3.0 V6 TDI/165 kW.
2005 – zavedení nejsilnějšího motoru, zážehového dvanáctiválce 6.0 W12/331 kW.
2006 – nově benzinový agregáty 3.6 V6 FSI/206 kW, který nahrazuje základní pohonnou jednotku 3.2 V6, nově také 4.2 V8 FSI/257 kW na místo původního agregátu 4.2 V8, vznětový šestiválce 3.0 V6 TDI také o výkonu 155 kW.
2007 – Modernizace a facelift modelu, turbodiesel 3.0 V6 TDI nyní také o výkonu 176 kW, uvedeno sportovně laděné provedení R-Line se vznětovým desetiválcem 5.0 V10 TDI naladěným na výkon 257 kW.
2010 – ukončení výroby první generace vozu a nahrazení stejnojmenným nástupcem.

Bezpečnost dle Euro NCAP

Bariérovým testem Euro NCAP prošla první generace Volkswagenu Touareg v roce 2004.
Za ochranu posádky při nárazu získal 5 hvězdiček z 5 možných (34 bodů)
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách 4 hvězdičky z 5 možných (39 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 1 hvězdičku ze 4 možných (7 bodů)

Milan Jirouš

15.4.2012 6:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist