Volkswagen Passat 1.8 TSI vs. Mercedes-Benz S 500 L (2015)

Manažerský vůz střední třídy z Wolfsburgu je považován za dostupný luxus téměř pro každého, jak ale obstojí proti opravdové limuzíně ze Stuttgartu, která je ztělesněním přepychu?

Že v tomto netradičně pojatém srovnávacím testu proti sobě stavíme neporovnatelné? To jistě ano. Jenže naší snahou dnes není zjistit, které auto je z této dvojice lepší, protože by to nebylo vůbec férové. Místo sbírání tvrdých dat s pravítkem v ruce budeme víc filozofovat. Volkswagen Passat totiž má pověst dostupného luxusu téměř pro každého, a nás tak zajímá, jak obstojí sedan středního managementu v přímém srovnání s limuzínou pana ředitele.


Lidový přepych bude zastupovat benzínový Volkswagen Passat 1.8 TSI, protože turbodiesely jsme pro dnešek z principu zavrhli a motor ze středu nabídky se nám jeví jako volba rozumu, vrchol luxusu pak Mercedes-Benz S 500 L, protože nic menšího než plnotučný osmiválec na prodlouženém rozvoru prostě nepovažujeme za dostatečně dobré. Anebo?

Interiér

Přestože největší rozdíl mezi oběma vozy zpozorujete v interiéru, jsou si oba rivalové v některých ohledech až nápadně podobní. Třeba v tom, jak oba reprezentují technologický vrchol v daném segmentu. V Mercedesu jistě nepřehlédnete dvě velkoplošné televize s krásnou grafikou a líbivými animacemi, Volkswagen také zobrazuje přístroje na aktivním info displeji a nabízí možnost různého zobrazení. Zapomenout nesmíme ani na moderní technologie, ve kterých Passat drží krok s eSkem. Radarový tempomat, hlídání pruhů, asistent dálkových světel, panoramatická kamera… dobře, kameru nočního vidění, ani ionizovaný vzduch z klimatizace nebo vyhřívané loketní opěrky nenabídne, ale třeba asistent pro couvání s přívěsem je celkem inovativní záležitost, kterou se nikdo jiný chlubit nemůže.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Jinak je pojetí luxusu obou aut jako nebe a dudy. Mercedes sází především na rozmařilost. Všude, kam se podíváte a sáhnete, najdete jen prvotřídní materiály, dokonalý odpor tlačítek a spoustu prostoru. Pojízdný obývák, nabízí se zavedené klišé, jenže tohle má blíž k pojízdnému salónku doutníkového klubu. Volkswagen je vedle toho především praktický, přesně jako popelník postavený pod stříškou u vchodu Smíchovského nádraží. Díky koženým sedačkám, modernímu designu a perfektní ergonomii je to ovšem také moc pěkné místo k životu. A hlavně méně komplikované. Ovládání multimédií, klimatizace, palubního počítače, to vše je intiutivinější ve Volkswagenu. Než všechno v Mercedesu nastavíte, uletí vám letadlo. Naštěstí soukromý tryskáč, kterým jako majitel S-Klasse tak nějak automaticky létáte, na vás na rozdíl od pravidelné linky, kterou se kodrcáte s klíčky od Passatu v kapse, počká.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pohon

Víte, co mne na dnešní době štve nejvíc? Že luxus už dávno nedefinuje velikost motoru pod kapotou. Dřív byl známkou přepychu co největší motor s uklidňujícím projevem a nenucenou silou, dnes stačí čtyřválcový nafťák, ale hlavně ať to má připojení na všechny ty internety, ajfouny a fejsbuky. A moc to nežere, protože to by si pak dispečer ve špedici všminul, že mu ta nafta nějak podezřele rychle mizí… U Mercedesu naštěstí pamatují na to, co je základem každého auta, a proto vám nabídou (vedle onoho čtyřválcového turbodieselu) i vidlicový osmiválec spalující benzín. Volkswagen do Passatu kdysi také montoval osmiválec, bohužel dnes vám nenabídne ani šestiválec.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Věčná škoda, nicméně benzínový čtyřválec je svým tichým a jemným projevem, i když jej rozdráždíte, vedle dieselového rachtání pořád o mnoho lepší, přestože svými vlažnými výkony nikoho příliš neohromí. Motor v S-Klasse se oproti tomu chová přesně tak, jak se na luxusní limuzínu patří. Vzdálené ševelení osmi válců je uklidňující jako šumění vánku před bouří, kterou za mocného hřmění kdykoliv na požádání rozpoutá. Lenivá automatická převodovka Mercedesu sice není tak briskní, jako dvouspojka Volkswagenu, jenže co jí chybí na rychlosti, dožene vybraným chováním. V komfortním režimu se vždy rozjíždí na dvojku, to aby zbytečným žďuchnutím mezi jedničkou a dvojkou nerušila posádku. Hydroměnič to hravě zvládne, zatímco DSG se vždy musí rozjíždět na jedničku, jinak by spojky brzy připomínaly pánve v čínském bistru. Drobnosti, které ovšem kousíček po kousíčku naplňují definici luxusu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Spotřeba

Jsou věci, o kterých se ve vybrané společnosti prostě nemluví, i když všichni jejich existenci podvědomě tuší. Stejně jako se nemluví o tom, že jsou místa, kam i král chodí sám, podobně nevhodné je řešit spotřebu paliva čtyřapůllitrového osmiválce dopovaného dvěma turbodmychadly. Je to přímo vulgární. Také Mercedes zachovává v tomto ohledu dekórum a na palubním počítači vám vyšší než dvacetilitrový průměr prostě neukáže, přitom to neznamená, že S 500 neumí jezdit „úsporně“ – po městě za patnáct, ustálenou devadesátkou klidně i za devět litrů.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Osmnáctistovka Volkswagenu je vedle toho úsporná jako ministr financí Lichtenštejnska, přestože s turbodieselem, který do značné míry stojí za kultem osobnosti Passatu, by to bylo ještě lepší. Pravda, benzínový motor není zrovna běžný zjev, pokud vám ale jeho charakter vyhovuje, spotřeba ve městě kolem deseti litrů se nezdá jako příliš vysoká daň. Volnou devadesátkou se pak dostanete i na pět a půl litru. Oněch jedenácti litrů, které svítí na palubním počítači na fotografiích, jsem docílil na dálnici při 160 až 180 km/h.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ovladatelnost

Mercedes si zprvu žádá respekt, nejen kvůli svému ušlechtilému původu, ale především proto, že váží přes dvě tuny, měří přes pět metrů a naklání se jako Titanic po střetu s ledovcem. Což je ve výsledku vlastně žádoucí, i když přes ostré nerovnosti se nepřenese s takovým přehledem. Ovšem nepamatuji se, kdy naposledy mne bavilo jezdit tak pomalu a jenom si užívat bohorového klidu, konejšivého pohodlí a hřejivého pocitu, že vracím zpět do rovnováhy uhlíkovou stopu lidstva. Snadno podlehnete dojmu, že S-Klasse umí jenom korzovat v naprostém pohodlí, jenže ona suverénně zvládá i jízdu stylem „vor v zakoně“. V naprostém pohodlí, pochopitelně. Stačí jenom nastavit tlumiče do sportovního režimu, celé auto ztuhne, přestane se kolébat a celé se kolem vás zdrcne. Najednou ostré zatáčky nejsou až tak utažené a můžete je vyjíždět lehkým powerslidem (navzdory pohonu všech kol 4MATIC), což je právě ve své zvrácenosti naprosto zábavné.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Volkswagen je ve všem konvečnější, chtělo by se říct, že působí až obyčejně, nudně. Jenže právě v jeho obyčejnosti je síla. Prostě si do něj sednete, vyrazíte a všechno dělá přesně tak, jak má. Ať už se v něm jen tak vezete, nebo spěcháte na schůzku, vždycky vám padne jako pár vyšlapaných tenisek. Nemusíte pořád hlídat, jestli se vejdete do skuliny mezi špatně zaparkovanými auty, nemusíte neustále myslet na to, jak enormní setrvačnost dokáže nabrat. A nudný tedy rozhodně není. Jasně, řidičské nadšení Mazdy 6 v něm nenajdete, ale cítíe v něm zbytky mechaničnosti, ne jen umělou odtažitost. A přitom s adaptivním podvozkem DCC nezaostává ani co se týče pohodlí. Samozřejmě mu chybí plavnost S-Klasse, ale zase z něj čiší taková ta tuhá, solidní bytelnost.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Verdikt

Asi není třeba zmiňovat, že vítěz tohoto srovnání se nabízí hned od začátku. Mercedes-Benz třídy S je zkrátka jedno z nejlepších aut vůbec, pokud jste bohatí, ale ne natolik, abyste se u Rolls-Royce neptali na cenovku. Auto bez kompromisů, kterému chybí k dokonalosti jen málo, pokud vůbec něco.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Výjimečně dnes ale musíme vyhlásit vítěze dva. Volkswagen Passat sice má k luxusní limuzíně daleko, ale může vás těšít tím, že dostanete to nejlepší, co si za dané peníze můžete dovolit. Vyvážený kompromis mezi vším, co by auto mělo zvládat. A to je svým způsobem také luxus.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1798
Kompresní poměr-
Převodovkasedmistupňová dvouspojková
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu235/40 R19
Pneumatiky vzadu235/40 R19
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)132 / 180 v 5100 - 6200
Točivý moment (Nm)250 v 1250 - 5000
0-100 km/h (s)7,9
Nejvyšší rychlost (km/h)232
Spotřeba paliva (l/100 km)7,1 / 4,9 / 5,7
Objem nádrže (l)66
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4866
Šířka (mm)1832
Výška (mm)1456
Rozvor náprav (mm)2791
Provozní hmotnost (kg)1480
Celková hmotnost (kg)2030
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)740
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1800
Zavazadlový prostor (l)568 / 1152
Ceny
Základní cena modelu655 900,- (1.4 TSI 125 k Comfortline)
Základní cena test. verze732 900,- (1.8 TSI 180 k Comfortline)
Cena testovaného vozu793 900,- (1.8 TSI 180 k DSG Comfortline)
16.10.2015 11:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist