Volkswagen Multivan 2.0 TDI Bluemotion

Na první pohled užitková dodávka. Ve skutečnosti jedno z nejlepších a nejschopnějších MPV na trhu. Chce to jen dobře zvážit volbu motoru a výbavy.

  • Dynamika 4

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.4

RADOSTI
Na dodávku skvělé jízdní vlastnosti, komfort, transportní schopnosti

STAROSTI
Nízká spotřeba je vyvážená limitovanou dynamikou, zadní dveře

Volkswagen je mistr na užitková auta, historie se úspěšně táhne nazpět dlouhá desetiletí (mezi námi, ani Multivan se nevyhnul zásahu tunerů) a myslet si, že po půl století cizelování modelu T najednou šlápne Volkswagen vedle, by bylo troufalé. Multivan je obecně výborné auto, tedy pokud víte, co od něj máte čekat, přesně specifikujete své požadavky a máte jasnou představu o potřebné výbavě, pohonné jednotce a ceně, kterou chcete za auto utratit.

Modrý pohyb
BlueMotion je technologie aplikovaná na naftové motory automobilky VW, díky které dochází k optimalizaci, nebo chcete-li k zásadnímu snížení paliva. Základem systému je tradiční motor TDI, k tomu přidejte start/stop vypínání motoru, systém rekuperace kinetické energie auta, upravenou aerodynamiku a také pneumatiky s nižším valivým odporem.

Toto všechno dohromady zaručuje, že už tak ekonomicky příznivé vznětové jednotky pracují s ještě nižší spotřebou. K čemu že ale tato nudná exkurze do oblasti technologie? Má svůj důvod, Multivan v našem testu je systémem BlueMotion vybavený.

Konkrétně to znamená, že má tahle dodávka pod kapotou dvoulitrový turbodiesel s výkonem 114 koní a točivým momentem 250 Nm. Tabulková spotřeba mluví o spotřebě 7,6 l/100 km při městském provozu, o 5,7 litrech na dálnici a o neuvěřitelných 6,4 litrech nafty v kombinovaném režimu. Realita? Podle očekávání se od té teoretické liší, ale zase ne tak moc. Jezdil jsem za osm litrů – skvělý výsledek, řekl bych.

Co Multivan umí?
Umí přesně to, co by měla civilní dodávka umět. Tak za prvé je tady obrovský zavazadlový prostor. „Mé“ auto mělo v kabině kromě sedačky řidiče a spolujezdce také lavici pro další tři cestující. Multivan má v podlaze kolejnice, ve kterých lze sedačkami posunovat a tak šlo celkem snadno „přestavět“ kabinu na obrovské kombi pro pět cestujících, kdy ti v druhé řade si nemohli ani z legrace stěžovat na nedostatek prostoru. Vlastně bych se nedivil, kdyby cestující v Multivanu měli strach ze samoty, protože to mají k nejbližšímu sousedovi daleko.

A když se sezení přiblíží více k sobě (a pořád je to větší komfort než v jakémkoli osobním autě), zavazadlový prostor nabídne neutuchající možnosti. Prospekt s technickými daty hovoří o 4,3 m² ložné plochy. Kolik metrů čtverečných má vaše garáž?Jsou tady ale stinné stránky. Multivan je vysoký a tak s ním jen s velkými obtížemi vjedete do podzemních parkovišť. A vy tam, vzhledem k rodinnému charakteru auta, jezdit chcete. Na nákupy tedy pouze do marketů s venkovním parkovištěm, to je limitující.

Druhá věc – a tady je to ale otázka specifikace a já rovnou říkám, že bych si auto pro sebe navolil jinak – dveře za řidičem. Totiž žádné tam nejsou, takže i když jedete v pěti dospělých, zezadu se vystupuje pouze do jedné strany a tak se ten, kdo sedí za řidičem, načeká.

Napravo ale fungují posuvné dveře a to je paráda pro každého, kdo se kdy snažil u velkého MPV otevřít klasické dveře dokořán. Jde to, máte-li grif, snadno. Snadná bohužel není manipulace se zadními dveřmi, Ty se vyklápějí nahoru a bez zkušenosti a cviku se neobejdete. Výška pátých dveří je téměř shodná s výškou auta a tak, když táhnete za madlo dveří, musíte vynaložit značnou sílu. A pak rychle uskočit, neboť se dveře proti vám postaví v plné délce. Zaparkujete zádí u zdi a do zavazadelníku se nedostanete. A chcete-li zavřít, je to opět trochu jako v posilovně. Raz: zavěsit se za dveře. Dva: prudce máchnout dveřmi dolů a tři: uskočit a dokončit švih. Nepovedlo se? Pak vám možná dveře daly při zpětném pohybu ránu pod bradu.

Ještě zpátky ke srovnání s MPV. Ne, není to mimo mísu. Tak třeba díky čalounění, respektive podlaze zavazadlového prostoru a vůbec celého auta potaženého na dotek příjemnou látkou – sem zedníky ve špinavých bagančatech nepustíte, tohle je prostředí pro rodinnou pohodu.

Praktická madla usnadňující nastupování – viď, babičko. Přihrádky a praktické úložné prostory jsou po celém interiéru, děti nedokopnou na sedadla před sebou. Cestující se protáhnou mezi předními sedadly snadno dozadu (modelová situace „manželka před odjezdem na cestu v rychlosti a bez vystupování z auta kontroluje děti/dává vysmrkat děti/krmí děti“), a tak dále a tak dále. Já jsem naložil celou ženu, prcka, prarodiče, psy a hromadu bagáže, a jen těžko bych si uměl představit snadnější cestování.Na silnici
Je to od podstaty dodávka, to Multivanu nikdo neodpáře, a  tomu odpovídají jízdní vlastnosti. Tedy, ehm, měly by odpovídat a je neuvěřitelné, jak moc dokázali inženýři z Wolfsburgu posunout projev auta z oblasti užitkových strojů za hranici osobních aut.

Náklony v zatáčkách? Nejsou, tedy nejsou nijak zásadní, nejedno francouzské MPV kolem apexu projede s razantnějším houpáním. A tak kompaktnost, když manévrujete? Nemáte dojem, že sedíte za volantem odděleni od zbytku vozu, máte celistvý přehled o tom, co se děje v druhé půlce auta, mým pohledem rozhodně lepší než třeba v Galaxy.

Nebudu přehánět, když prohlásím, že se Multivan svým chováním blíží velkému, hodně velkému hatchbacku. Neberte mne prosím doslova, ale chci tím naznačit, že „dodávkovitost“ je u Multivanu potlačena na nejnižší úroveň. I přes dlouhý rozvor je podvozek naladěn komfortně a přejezd příčných nerovností není utrpením. Volant vyžaduje poměrně rychlou práci rukou, pokud chcete zatáčet, od dorazu k dorazu si slušně zaručkujete, ale ano, i mezi čistě osobními auty existují exempláře, které na tom nejsou zase tak odlišně.

Podvozek je tedy výborný a svými schopnostmi předčí motor, který, úsporně zaměřený, nenabízí právě vrcholnou dynamiku. Na stovku zrychlí Multivan tak pomalu, že i uvědomíte, jak stárnete. Naložte ho po střechu zavazadly a  pozvěte na palubu pět urostlých cestujících a zapomeňte na svižnou jízdu a  rychlé dálniční předjíždění.

Pětikvalt má dlouhé rychlosti opět podřízené „eko“ charakteru BlueMotionu, pokud auto rozběsníte na stotřicetikilometrovou rychlost, zvládnete ji pak šimráním plynu držet, ale rychleji nepojedete, ne za cenu zbytečně rostoucího apetitu po naftě.

Řazení řekl bych odpovídá kategorii Dodávka stejně jako pozice za volantem, o kterém jsem se nezmínil. Stačí ale, když se mrknete do galerie a z fotek, kde sedím jak na bidýlku, poznáte, že je vyšší. Žádná ležérnost, ale dokonalý přehled z pozice řidiče máte.Měření
Upřímně, předpokládali jsme, že to bude horší. A ještě ve chvíli, kdy nám nestačila jinak nekonečně dlouhá dráha na to, abychom Multivan vyhecovali na stokilometrovou rychlost (v tabulkách tak máme „jen“ zrychlení na 80 km/h), očekávali jsem čas na kolo někde u dvou minut. Výsledné měření? Dopadlo nakonec mnohem lépe a nutno říct, že by to bylo ještě lepší, když by na autě fungovaly schopnější pneumatiky. Tedy, tohle jsou prostě gumy, které mají zaručovat co nejlepší spotřebu a ne držet auto na hraně během jízdy, kdy se vybuzený novinář s pološíleným výrazem ve tváři snaží překonat čas Audi RS5. Nebo alespoň Golfu Cabrio, jehož testování má ještě v živé paměti.Kdyby nám nezáleželo na tom, že tím zcela zničíme jízdní komfort a půjdeme proti logice věci, tak nazujeme gumy s nižším profilem a pevnější strukturou a snížíme čas minimálně o sedm sekund. Multivan ale není a nemá být sprinterem dychtícím po závratných časech na okruhu, přesto ale mluvit o něm jako o uloudané brzdě provozu nelze. A to ani v této úsporné variantně.

Ceny a výbavy
Nejnižší cena Multivanu je 808 790 Kč, za tu ale dostanete opravdu minimum v podobě základní výbavy a dvoulitrového turbodieselu s výkonem 84 koní. TDIčko BlueMotion stojí 932 926 Kč s pěti sedačkami. Přidejte rádio s CD a MP přehrávačem a osmi reproduktory za šestnáct tisíc, přípravu pro spojení s mobilním telefonem (držák je vážně oldschool, jak se hrdě tyčí vpravo nad volantem) za deset tisíc, multifunkční volant za stejnou částku, parkpilot vpředu i vzadu za šestnáct, bi-xenony s LED denním svícením za pětatřicet korun a řadu dalších doplňků a jste, tak jako my v případě testovacího auta, na 1 144 407 Kč.

Verdikt
Verdikt? Je poměrně jednoduchý. Volkswagen Multivan si koupíte pouze ve chvíli, kdy potřebujete velkou a praktickou dodávku a pak nebudete nespokojení. Dvoulitr BlueMotion v dané výbavě není mým pohledem optimální volba, já bych vsadil na silnější motor a vyhnul se obavám, že s plně naloženým autem nebude agregát dynamicky dostačující, ale ten, kdo ví, že nebude vůz přetěžovat, zajísá nad nízkou spotřebou.

Za značku VW a s ní spojenou kvalitu je nutno zaplatit, dobrá stránka věci je, že si Multivan svou cenu podrží ještě dlouho poté, co si u dealera převezmete klíče. Po mne osobně je Volkswagen Multivan logickou, mnohdy logištější alternativou k velkým MPV od Fordu nebo z francouzské produkce.

Druhý pohled:
Za ten krátký čas, co jsem za volantem Multivanu strávil, můžu říct, že je to snad nejkultivovanější dodávka, ve které jsem kdy jezdil. Dobrá, trochu jí chybí výkon, zejména v rychlostech přes 80 km/h, ale jinak se velmi příjemně řídí a i když je to vlastně pracovní a praktické auto, na testovacím polygonu ostudu neudělalo. A už jen to, že se mi Multivan řídil mnohem příjemněji než plno jiných aut, svědčí o jeho kvalitách.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, 16°C
0-80 km/h (s)10,51
50-80 km/h na x.stupeň (s)5,75 na 3. st.
100-0 km/h (m)40,52
Čas na kolo (s)41,52
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1968
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu215/65 R 16
Pneumatiky vzadu215/65 R 16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)84/114 v 3500 ot./min.
Točivý moment (Nm)250 Nm od 1500 do 2750 ot./min.
0-100 km/h (s)16,5
Nejvyšší rychlost (km/h)164
Spotřeba paliva (l/100 km)6,4
Objem nádrže (l)80
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4892
Šířka (mm)1904
Výška (mm)1970
Rozvor náprav (mm)3000
Provozní hmotnost (kg)2032
Ceny
Základní cena modelu808 790 Kč
Základní cena test. verze932 926 Kč
Cena testovaného vozu1 144 407 Kč
21.11.2011 9:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist