Volkswagen Multivan 2.0 TDI (2012)

Psát o Multivanu je jako řešit, že je Václav Klaus proti EU, že voda teče z kopce a že na obloze jsou mraky. Jen těžko objevíte něco nového.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.4

RADOSTI
jízdní vlastnosti, praktičnost, kultivovanost

STAROSTI
manipulace s pátými dveřmi, ehm – neříká mi pane?!

Podezírejte mne z bezbřehé oddanosti značce Volkswagen, z toho, že mi plynou z každého pozitivně napsaného testu z Wolfsburgu dividendy, že se ukájím pohledem na znak s vé-vé, a já to pochopím. Nic z toho samozřejmě není pravda. Oddaný VW nejsem, kromě pravidelného měsíčního platu – slovy klasika – z testů nic navíc nemám a než VW mne spíše dokáže dostat do varu STI.

Každopádně musím prohlásit, že Multivan je skvělé auto. Ano, je to výjimečný vůz, ať už jde o jakoukoli konfiguraci. My my už jsme o Multivanu psali v loňském roce, a pokud tehdy hned pod nadpisem zaznělo, že je „na první pohled užitková dodávka. Ve skutečnosti jedno z nejlepších a nejschopnějších MPV na trhu,“ tak teď a tady to platí zase.Asi nemá cenu se dlouze rozepisovat o jednotlivých detailech, které má „naše“ auto, takže jen v rychlosti o motoru. Je to dvoulitrový čtyřválec, turbodiesel s výkonem 140 koní v 3500 otáčkách, točivým momentem 340 Nm mezi 1750 – 2000 otáčkami. Zrychlení na stokilometrovou rychlost nemá asi zase až takovou relevanci (je to 14,2 sekundy), pronesu čistě subjektivní poznatek, že pružné zrychlení na dálnici při  předjíždění bylo v pořádku. A že pokud něco bránilo Multivanu v rozletu, tak než výkon či hmotnost to byl „krabicoidní“ tvar s aerodynamickým součinitelem cihla.

Maximálka? Dobrá, tak 173 km/h. Spotřeba v tabulkách mluví o 7,5 litrech na nafty a a já mohu říct, že jsem jezdil do nějakých devíti litrů, a přiznávám, že jsem jezdil na poměry velké dodávky dost svižně, protože Multivan na to prostě má. A navíc, v  rámci týdenního testu jsem k pumpě nemusel, osmdesát litrů nafty jsem vyjezdit, navzdory tomu, že jsem korzoval po Praze i  okolí, dal si jednou Plzeň a zpět a pak další cesty do více přilehlých destinací, nezvládl.

O volbu rychlostních stupňů se stará manuální převodovka se šesti kvalty. Ne, její chod není tak sofistikovaný jako v rodinném hatchbacku, samozřejmě že ne, ale určitě bych raději celý den „kvedlal“ řadičkou zde než třeba v Dacii. Řazení prostě odpovídá charakteru auta s  tím, že první stupně jsou logicky kratší pro rozjezd a jak řadíte výše, stupně se prodlužují tak, aby se s Multivanem dalo jezdit po dálnici s minimální spotřebou.Zpátky ale k tomu, co dělá Multivan tak dobrým autem. Je velký, složíte do něj cokoli, co si zamanete, a přesto si zachovává, tak moc jak jen to jde, jízdní vlastnosti osobního auta. Ano, musíte si do zatáčky najíždět, ale to s Volvem S80 také. Je z něj skvělý výhled. Má posuvné dveře, díky kterým nastoupíte vždy a všude a pokud chcete, odveze v klidu třeba až sedm seniorů (staří lidé nemusejí zvedat nohy vysoko, mají se čeho držet a na palubě je až sedm míst k  sezení). Pokud by se mělo jednat o výlet, tak no problem, je tady rozkládací stůl uprostřed. Chcete přepravovat dlouhá a velká zavazadla? Stačí jednoduše všechna sedadla i trojmístnou lavici vyndat ven. Konkurence tak jednoduchý systém nemá, a to se projeví opět při vkládaní sedaček do auta. Ano, nejsou z papíru a musíte mít sílu, abyste je unesli, ale systém „cvak a je to“ nemá chybu.

Verdikt
Musel jsem svou ódu na Multivan ukončit verdiktem, protože tohoto adorování už bylo víc než dost. Většina toto byla už řečena (dnes nebo v minulosti, takže shrnu to podstatné. Multivan je nejlepší dodávka, kterou můžete hravě používat jako MPV, s nejlepšími jízdními vlastnostmi na trhu. Dodávce odpovídá vysoké sezení, nízký nástup, ale také značný poloměr otáčení nebo horší zrychlení z klidového stavu. A ano, i o motoru více víc než třeba v Golfu, jistě.

Mým pohledem vyložené negativum? Zadní dveře, které jsou obrovské a těžké. Zvednout je vyžaduje sílu a grif, to samé platí pro zavření, musíte s nimi opravdu prásknout, jinak se nezavřou. A nemůžete je otvírat v garáži, protože se v maximální poloze probouráte střechou.
Upalte mne, pověste na kříž a nebo přivažte na pranýř, ale Volkswagen Multivan je tou nejlepší volbou, pokud hledá kultivovaný transport civilního charakteru s co největší přepravní kapacitou a  variabilitou. Howgh.

4.9.2012 8:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist