autoweb.cz > Volkswagen > volkswagen multivan > Volkswagen Multivan 2.0 Bi-TDI 4Motion 200 k Generation Six (2015)
Volkswagen Multivan 2.0 Bi-TDI 4Motion 200 k Generation Six (2015)
Dynamika 8
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 10
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8.8
Radosti
Jako dodávka hlavně vypadá, jinak má ale ve své třídě asi nejblíž k luxusnímu osobnímu vozu, a to téměř po všech stránkách…
Starosti
…což si VW logicky nechá patřičným způsobem zaplatit.
Zkuste si představit, že máte k dispozici poměrně štědrý rozpočet jeden a půl až dva miliony korun a potřebujete si pořídit pořádný kočár pro svou rozvětvenou rodinu. Byli byste ochotni vrazit je všechny do naftové dodávky, když si za stejné peníze můžete pořídit luxusní SUV jako třeba Cayenne se šestiválcovým dieselem?
Na to budete mít nejspíše každý svou vlastní odpověď a sám za sebe říkám, že bych je uměl utratit i lépe, přesto si něco takového po týdnu stráveném za volantem šesté generace Volkswagenu Multivan s nejsilnějším dieselem, navíc v dvoubarevném „retro“-lakování Generation Six, představit umím.
Interiér
S vnitřkem nového Multivanu mám asi jen dva problémy. První souvisí s pozicí řidiče, přesněji řečeno s polohou volantu vůči sedadlu, která nedokáže zamaskovat tak trochu dělnický původ auta. Sedět vysoko v mírném předklonu by mi možná tolik nevadilo u skutečného užitkového vozu, jenže tento Volkswagen (a to jaksi předbíhám) má dost dobrý podvozek na to, abych si do nestabilního posedu rýpnul bez pocitu trapnosti.
Druhá stížnost směřuje k malému dotykovému displeji, který se uprostřed velké palubní desky poněkud ztrácí a kromě cestujících vpředu na něj bude zbytek posádky mžourat většinou marně. Nechápejte mě špatně, čtyřicetipalcovou plasmu, aby si i děcka ve třetí řadě mohla číst pohádky, bych na palubě opravdu nepotřeboval, o kousek větší obrazovka by však takto luxusnímu vozu slušela po funkční i estetické stránce.
Tímto výčet chyb asi končí. Kabina nabízí spoustu místa pro sedm dospělých, dvě sedačky uprostřed lze otočit proti směru jízdy a zadní lavici můžete buďto posouvat, sklápět anebo několika jednoduchými pohyby změnit na dvoulůžko. Přidejte k tomu velmi slušnou kvalitu zpracování, poměrně pečlivý výběr materiálů, ovládání klimatizace pod stropem, elektrické dovírání posuvných dveří či integrované dětské sedačky a rovnou říkám, že žádné SUV takovou kombinaci prostoru a komfortu nabídnout nemůže.
Pohon
Aktuálnímu Multivanu, který je tedy spíše rozsáhle modernizovanou pátou generací než zbrusu novým vozem, by náramně slušel pětiválec anebo klidně i šestiválcový motor, nicméně omezování spotřeby skrze škrcení emisí CO2 je důvodem, proč dnes nic většího než dvoulitrový čtyřválec v tomto modelu nenajdete.
V nejsilnějším provedení má dvě turba, docela slušný výkon 204 koní a 450 newtonmetrů dostupných už od 1400 otáček za minutu. Ne že by to byla výkladní skříň kultivovanosti a ticha, ale ve srovnání s podobně motorizovaným Mercedesem V 250 BlueTec je výrazně tišší a subjektivně uděluje Volkswagenu příjemně svižnou dynamiku.
Nevím, jestli je pro vás stovka za deset sekund a maximálka 200 kilometrů v hodině hodně nebo málo, ale v Multivanu mi to jako dlouhá doba či pomalé tempo nepřijde, a i když bude většina vyhledávat dvouspojkový automat, přimlouval bych se za velmi přesný manuál, byť s poněkud delšími dráhami řazení.
Pohon všech kol v autech tohoto typu za nezbytnost nepovažuji, pokud zrovna nebydlíte v oblastech, jako jsou Krkonoše. Na suchých silnicích totiž připojení zadní nápravy v Multivanu prakticky nepoznáte, pravdou ale je, že si v dešti můžete dovolit odbočovat na křižovatkách bez povolení plynu, takže pokud máte ve zvyku dojíždět všude na poslední chvíli a ve spěchu, 4Motion za zvážení stojí.
Spotřeba
Také kvůli čtyřkolce a sympaticky táhnoucímu motoru však nemůžete čekat, že by nejsilnější naftový Multivan skutečně jezdil v průměru za udávaných 6,7 litru na 100 kilometrů. Při nenucené jízdě předepsanými rychlostmi dokáže baštit osm až devět litrů na stovku, bez neustálého kontrolování palubního počítače se však auto nejspíše dostane na deset.
Což je ostatně hodnota, kterou Volkswagen hlásil při jízdách výlučně ve městě, naopak ustálenou osmdesátkou a snahou o úspornou jízdu bylo možné dostat se na 7,5 l. Se sedmdesátilitrovou nádrží (+ 13 l pro činidlo AdBlue) má Multivan docela dobrý dojez, pokud tedy nebudete mít cihlu v botě, protože pak může dvoulitrové TDI brát i patnáct na sto.
Ovladatelnost
Očekávat od původně dodávkového vozu přestavěného na luxusní dostavník komfort a ovladatelnost Audi A8 či spíše Volkswagenu Phaeton, by byl pochopitelně čirý nesmysl, nový Multivan však docela překvapil, a pokud se v některých směrech zlepšil ve srovnání s předchůdcem, pak to bude bezpochyby v kvalitě jízdy.
Verze Generation Six nabízí standardně dokonce adaptivní tlumiče, což může někomu připadat nemístně, mám ale za to, že smysl dávají. V režimu, kterému se i zde bůhví proč říká Sport a ne třeba Dynamic, je podvozek zbytečně tuhý a poněkud uskakuje, umím si však živě představit, že na hladkých německých dálnicích nebudete chtít ve sto sedmdesáti nic jiného.
Naopak Comfort docela komfortní i je a to bez ohledu na osmnáctky či díry, které strefujete, ačkoli občas nějaká větší rána do kabiny přeci jen pronikne. Překvapivě agilní se (v rámci možností) ukázal být Multivan i v zatáčkách, které asi nejsou jeho typickým šálkem kávy, dokázal ale, že pospíchat umí nejen na dálnicích.
Verdikt
Je docela zajímavé – a vývoj prodejů to jen potvrzuje, že je pro řidiče mnohem zajímavější a snažší dát milion či dva za crossover anebo SUV se stísněným, respektive s ohledem na ohromné vnější rozměry relativně malým interiérem, než za podobně naceněné a třeba i neméně luxusně vybavené MPV s velkou kabinou, tedy i za vůz jako je právě Volkswagen Multivan.
Tím volbu SUV neodsuzuji, ostatně každý má právo dělat si se svými penězi, co uzná za vhodné a navíc nikde není psáno, že musíme být ve všem čistě racionální. Moje averze vůči všem pseudo-terénním automobilům a křížencům postavených na kompromisech je však tak velká, že mám v rozhodování jasno.
Ano, Multivan 2.0 Bi-TDI 4Motion za 1,8 milionu bude bezpochyby považován za předražený nesmysl a tento názor nikomu nevyvracím. Pokud ale hledáte skutečně velký vůz a dokážete se vymanit z mantinelů velebících crossovery, doporučuji vám svézt se. Tohle totiž není jen dodávka, ale subjektivně naprosto plnohodnotná alternativa k těm největším crossoverům.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | dvojice turbodmychadel |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 150/204 v 4000 |
Točivý moment (Nm) | 450 při 1400-2400 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 93 |
0-100 km/h (s) | 10,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 199 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,8 / 6,1 / 6,7 |
Objem nádrže (l) | 70 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4904 |
Šířka (mm) | 1904 |
Výška (mm) | 1970 |
Rozvor náprav (mm) | 3000 |
Provozní hmotnost (kg) | 2183 |
Celková hmotnost (kg) | 3080 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 2500 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 750 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 013 420 Kč (Multivan 2.0 TDI, 84 k, Trendline), 994 995 Kč - akční cena (2.0 TDI, 150 k, Comfortline) |
Základní cena test. verze | 1 785 063 Kč (Multivan 2.0 TDI, 204 k, Generation Six), 1 522 581 Kč - akční cena |