Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI 230k: Dokonalý koktejl

První jízda | vydáno 11. 7. 2017

Velikost textu: a a a

Celkové hodnocení:

  • Dynamika:
  • Chování na silnici:
  • Provozní náklady:
  • Praktičnost:
  • X-Factor:
  • Celkové hodnocení:

Postavit univerzální hot-hatch s vyváženými vlastnostmi není snadný úkol. Volkswagen zná tajný recept na dokonalý koktejl, který prostě neumí nikdo jiný napodobit.

Radosti

  • Dostačující rychlost, charakter motoru, dobrá spotřeba
  • Tuhý a přilnavý podvozek, ovšem nikoliv nepohodlný
  • Stylové detaily v interiéru a perfektní sportovní sedačky
  • Přesné a rychlé ovládací prvky (řízení, řazení, plyn, brzdy)
  • Praktický interiér s dostatkem prostoru na všech místech

Starosti

  • Měkká spojka, která se vrací příliš pomalu
  • Stabilní a sterilní podvozek bez náznaku hravosti
  • Ovládání dotykového infotainmentu bez tlačítek
  • Označování za novou generaci, i když je to facelift
  • Dočkáme se znovu ostřejší verze Clubsport?

Volkswagen Golf GTI si kombinací svých schopností dokázal získat naše srdce a právem jej považujeme za nejuniverzálnější hot-hatch své třídy. Ostatně zkušeností pro tento stav nasbíral za 40 let existence opravdu hodně. Nyní přichází ve své již osmé podobě, ačkoliv označení za novou generaci berte s hodně velkou rezervou. Golf prošel spíš pouze lehkým, avšak neméně důležitým faceliftem.

Poznáte jej především podle nové grafiky jak předních, tak zadních světel. Zepředu vypadá díky typické červené lince zasahující až do světel ještě více agresivně - jako by svoji kořist sledoval krvavě zuřivým pohledem. Vypadá to efektně. Drsnější vzhled jde ruku v ruce také s mírně zvýšeným výkonem, ale o tom až později. Teď se vrhněme do interiéru.

Interiér

Hlavním lákadlem GTI byl vždy kromě dobře setrojeného interiéru i nenapodobitelný styl. Klasický volant, golfový míček na řadicí páce, kárované sedačky s perfektním bočním vedením ani skvělá pozice za volantem nezmizely, naopak tu najdete dvě velké novinky - digitální přístroje a dotykový infotainment. Obojí vypadá krásně, jenže jak už to tak bývá, krásné věci nemusejí vždy být praktické. Digitální budíky totiž neumějí nic moc navíc - zobrazení mapy uprostřed mezi rychloměrem a otáčkoměrem přijde na okreskách vhod, ale to je asi tak všechno. Alespoň sportovní režim s otáčkoměrem uprostřed (po vzoru modelů RS od Audi) nebo podobná lahůdka by potěšila. Navíc digitální přístroje tady působí poněkud nepatřičně - sportovně laděnému autu prostě klasické analogové budíky s opravdovými rafičkami sluší víc.

Totéž platí o vrcholné verzi multimédií s čistě dotykovým displejem. Grafika vypadá nádherně, jako od nakousnutého jablka, ale ovládání nic moc. Dříve jste měli po stranách fyzická tlačítka, kterými jste rychle přeskočili k požadované funkci, nyní se musíte proklikávat přes hlavní tlačítko Menu. Za jízdy zkrátka není vhodné soustředit se na přesné zacílení prstu. VW mohlo využít situaci a nabídnout třeba nějakou ořezanou verzi systému MMI. Vždyť i Mazda používá kolečko na středovém tunelu. Japonci! A ještě jedna věc. Pokud netrpíte obsedantně kompulzivní poruchou, asi vás nebude znepokojovat, že displej není vycentrovaný uprostřed palubní desky, jenže to vypadá odfláknutě. Od VW prostě čekáte trochu větší promyšlenost.

Pohon a spotřeba

Dvoulitrový turbomotor posílil na 230 koní, tedy úroveň předchozí verze Performance. Deset koní sotva poznáte, takže je berte spíš jako symbolický krok. Důležitější je, že si motor zachoval lineární průběh výkonu bez velké turbodíry nebo špičky a se stoupajícími otáčkami jemně graduje, přičemž točit se nechá až do sedmi tisíc. Zvuk je stále stejně příjemný, pokud se bavíme o prskavých tónech z výfuků, a jakmile vypnete generátor umělého zvuku, tak motoru uvěříte zvuk i uvnitř. Odezva na plyn je pak ve sportovním režimu hezky břitká.

Řazení si zachovává svoji přesně vymezenou kulisu a poněkud sterilní, ovšem mechanicky přesný pohyb. Spojka je stále poněkud měkčí - zabírá příjemně, ale při rychlejším přeřazení pomaleji spíná, takže mírně prokluzuje. Čekat pohotovost keramiky je bláhové, jenže při sportovní jízdě prostě rychle řadit potřebujete. A obložení zbytečně trpí. Tužší pružina by možná pomohla a přitom by se po městě mohlo stále jezdit pohodlně. Škoda. Když jsem nakousl praktickou stránku věci, stále počítejte s deseti litry paliva ve městě, s osmi na dálnici při limitní rychlosti a vyhlídkovým tempem klidně i s méně než sedmi litry. Mezi hot-hatchi lehký nadprůměr.

Ovladatelnost

Gé-té-íčko vždy působilo na silnici poněkud sterilně. Podvozek si zakládal hlavně na dokonalé mechanické přilnavosti a jakékoliv drama, utažení stopy, pohození zadkem se dělo vždy jen mírným náznakem. Tahle vlastnost stále přetrvává. Libovat si ovšem budete v krásně ostrém a přesném řízení, kterým můžete auto zalamovat do zatáček s neuvěřitelnou lehkostí, chytrém "elektronickém diferenciálu", díky němuž přední kola neproklouznou ani o píď (samosvor verze Performance vlastně tolik nechybí), a perfektně přilnavém podvozku, který se nenechá za žádných okolností rozhodit.

Nerovnosti vyhlazuje statečně, a přestože svoji posádku jemně natřásá, umí být po většinu času skutečně poddajný a komfortní. Ani ošklivější nerovnosti nerozhodí jeho klid. Nuda? Trochu. Ale prostě funguje perfektně, a právě tahle vlastnost do jisté míry utváří jeho charakter i část jeho řidičské atraktivity. Pokud hledáte rozvernější podvozek, budete se muset poohlédnout jinde, nebo si počkat na ostřejší Clubsport. Pokud ovšem znovu přijde...

Verdikt

Volkswagen Golf GTI je ve svém dalším pokračování stále stejný. Ostatně proč měnit to, co funguje? Jen kdyby si totéž řekli interiéroví designéři... Vrcholný infotainment s dotykovým displejem není zrovna dvakrát šikovný, přitom právě VW se dlouho dávalo za vzor ostatním, např. Peugeotu nebo Renaultu. Ovládat auto ryze dotykově prostě nejde! Tečka.

Až na tuhle větší stížnost dostanete jinak výborné auto, které zapůsobí šmrncovní vizáží, stylovým interiérem, každodenní praktičností, dostačujícími výkony, slušnou spotřebou, relativním komfortem a příjemným řidičským vzrušením. Prostě dokonalý koktejl, který chutná stále stejně lahodně.

Měření a technické údaje

MotorVolkswagen Golf GTI
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzin
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
RozvodDOHC
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1984
Kompresní poměrneuvedeno
Vrtání x zdvih (mm)neuvedeno
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry McPherson
Vzaduvíceprvková náprava
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu225/40 R18
Pneumatiky vzadu225/40 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)169 / 230 v 4700 - 6200
Točivý moment (Nm)350 v 1500 - 4600
Výkon/hmotnost (k/t)169
0-100 km/h (s)6,4
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)7,8 / 5,5 / 6,4
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4268
Šířka (mm)1799
Výška (mm)1482
Rozvor náprav (mm)2626
Provozní hmotnost (kg)1364
Celková hmotnost (kg)1850
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)680
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1800
Zavazadlový prostor (l)380 / 1270
Ceny
Základní cena modelu411 900,- (1.0 TSI 110 k Trendline)
Základní cena test. verze692 900,- (2.0 TSI 230 k GTI)

Komentáře ke článku

Tento článek nikdo nekomentoval, buďte první.

Chcete koupit auto? Poradíme, ať jste student, lékař nebo známý muzikant

Dotaz na to, jaké auto si koupit, prosba o pomoc při výběru či samotném nákupu auta je pro nás denním chlebem. Pokud se ale jedná o Subaru WRX STI, profesionální povinnost se st...

Chcete koupit auto? Poradíme, ať jste student, lékař nebo známý muzikant

Další článek o značce

JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den pane doktore. Stala se mi taková věc. Při parkování jsem se otočil a zas... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist