autoweb.cz > Volkswagen > Volkswagen Golf > Volkswagen Golf GTE (2016)
Volkswagen Golf GTE (2016)
Dynamika 8
Chování na silnici 9
Provozní náklady 9
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8.4
Radosti
Rychlost a ovladatelnost; nevtíravá ekologičnost; je s ním docela zábava
Starosti
Cena, která namísto běžného dopravního prostředku dělá z auta „pouze“ hračku
Volkswagen rozšiřuje svoji ostrou modelovou řadu o dalšího zástupce. Benzínové GTI, které před 40 lety prakticky založilo kategorii hot-hatchů, a naftové GTD, které úspěšně nastavuje trend úsporných warm-hatchů, nyní doplňuje unikátní počin v podobě hybridního GTE. Protože s hybridem nemusíte jezdit jenom pomalu a sbírat virtuální kytičky, proč byste také nemohli řezat zatáčky a užívat si trochu zábavy ze samotného řízení?
Že ve Wolfsburgu nechtěli postavit jenom svižnější hybrid, ale skutečně ostré, ale zároveň uvědomělé auto, podtrhuje i vzhled. Od svých dvou čistě fosilních sourozenců jej poznáte jen podle detailů. Bodykit je velmi podobný, liší se jen LED pásy denního svícení v nárazníku, na které navazuje chromovaná linka, a trochu jinou grafikou světel – místo dvou Úček svítí v každém světlometu dvě Íčka. Jasným poznávacím znamením je pak modrý proužek v masce a světlech místo typicky červeného, jiná kola, jedna dvojitá koncovka výfuku nalevo a samozřejmě znáčky GTE na patřičných místech.
Interiér
Uvnitř se opět mísí tradiční motivy ostrých modelů s barvou evokující životní prostředí. Typické kárované potahy sedaček tak znovu místo červené doplňuje modrá, stejnou barvou svítí pruhy v panelech dveří a pruhy v hlavici „řadicí páky“ jsou také, světe div se, modré. Jinak dostanete totéž, jako v ostatních modelech Gran Turismo, včetně retro zploštělého volantu s odpovídající plaketou GTE nebo skvěle tvarované sedačky, které navzdory svému poněkud obyčejnému vzhledu perfektně drží tělo.
Hybridní verze se liší ještě dalšími maličkostmi, které si vyžádal právě atypický pohon. Otáčkoměr se zmenšil a nahradil teplotu chladicí kapaliny, místo něj pak v levém tubusu můžete sledovat tok elektrické energie – na kolik procent ji využíváte, v opačném případě jak moc rekuperujete. A mírně odlišný je také displej palubního počítače, který šikovně zobrazuje údaje o spotřebě obou zdrojů. Z uživatelského hlediska je pak výraznějším ústupkem menší zavazadlový prostor, který se z 380 litrů srazil na 272 litrů, v praxi to ale znamená v podstatě jen odebrání prostoru ve spodní části pod podlahou. Drobnosti jako povinnou výbavu pod ni však stále schováte.
Pohon
Benzínový čtyřválec 1.4 TSI o výkonu 150 koní při 5000 až 6000 ot./min. a točivém momentu 250 Nm mezi 1600 až 3500 ot./min. doplňuje elektromotor o výkonu 102 koní. Točivý moment samotného elektromotoru automobilka nikde neuvádí, celkově však celý systém produkuje 204 koní a 350 Nm. Výkonově tedy GTE zapadá někam mezi GTD a GTI, jestli však v něčem oproti oběma konvenčním vozům vyniká, pak způsobem, jakým elektromotor vykrývá výkonově „hluché“ místo ve spodním spektru otáček. Okamžitá dostupnost točivého momentu je velmi příjemná a celkem obstojně mate mysl. Tohle auto vám rozhodně nebude připadat pomalé, i když dynamických schopností svého benzínového sourozence nedosahuje.
„Jednou, až svět definitivně
zezelená, bude tohle naše jediná naděje,
jak se docela hezky svézt…“
Stiskem tlačítka GTE se navíc zostří reakce na plyn, ztuhne řízení, ozve se typické bručení generátoru umělého zvuku a také dostanete všechen dostupný výkon, škoda jen, že jízdní režimy nelze konfigurovat individuálně jako v ostatních autech. Tlačítkem E-MODE naopak volíte mezi ekologickými jízdními režimy, které jsou na výběr tři – plně elektrický (automaticky se zapíná po nastartování), hybridní (kombinace obou motorů pro nejlepší efektivitu) a dobíjecí (dobíjení akumulátorů prostřednictvím spalovacího motoru). Převodovku si nevyberete, dostanete vždy jen šestistupňové DSG, kde, s trochou nadsázky, ono D v názvu značí číslovku „Drei“. Třetí spojka tu má na starosti propojení mezi benzínovým a elektrickým motorem.
Spotřeba
Po většinu času jsem jezdil v hybridním režimu, občas jsem přepnul i do elektrického módu, hlavně v zácpách nebo v parkovacích domech, a následně jsem také nechal akumulátory znovu dobít. To abych mohl na konci testu vyzkoušet, jak daleko vůz ujede čistě na elektřinu. Teoretický dojezd (pokud nebudete zkoušet maximální rychlost 130 km/h) činí 50 km, při plném nabití ukazoval palubní počítat něco kolem 40 km, v reálu to pak bylo sotva nějakých 20 km, s klimatizací nastavenou na 22 stupňů a zapnutým vyhříváním sedadla. Trochu rozdíl, ale tak už to bývá… A kolik jsem za celý týden spotřeboval paliva?
Městský provoz si řekl o 8,2 l/100 km benzínu, cítím však, že jsem se mohl ještě o něco víc snažit, takže pod osm litrů to půjde, zvlášť, když ještě víc budete využívat elektřinu a dobíjet ze zásuvky. To jsem nakonec nemohl, jelikož jsem k vozu nedostal čip, kterým bych zprovoznil veřejnou nabíječku, nicméně papírovým 1,5 l/100 km nevěřím ani náhodou. Této hodnoty dosáhnete v podstatě jen čistě na elektřinu s výjimečným nastartováním motoru, třeba když předjíždíte. Zkuste ale jet třeba z Prahy do Brna a najednou jedete prakticky jen v obyčejném benzíňáku, který je o dost těžší, jen umí část jinak ztracené energie při brzdění proměnit na pohyb vpřed. Proto jsem se ze zajímavosti ptal známého na spotřebu jeho Golfa 1.4 TSI, který ve městě jezdí za 7,5 litru. Ve světle této informace se tedy mých 8,2 litru v mnohem těžším autě a nepříliš velké snaze jeví jako celkem adekvátní hodnota.
Ovladatelnost
Stále se ovšem nemohu zbavit dojmu, že víc než o co nejnižší spotřebu tu jde z velké části také o zábavu za volantem. Volkswagen Golf GTE jezdí nejen velmi slušně, ale skutečně se v něm budete v rámci možností i bavit. Jistá část genetické informace GTIčka se totiž přenesla i do GTE. Podvozek je naladěný velmi podobně, je dost tuhý, ovšem do zatáček se vrhá se stejnou vervou a poskytuje i slušný komfort na rozbitější silnici. Ze způsobu, jakým našlapuje do zatáček, je cítit i podobná lehkost. Právě schopnost maskovat svoji vlastní tíhu je vzhledem k nemalé hmostnosti 1,6 tuny malý zázrak.
V extrému poznáte, že přední náprava není schopná odolávat takovému bočnímu přetížení jako GTI a nakonec se GTEčku trochu podlomí kolena v mírné nedotáčivosti, ale vůbec nepůsobí těžkopádně. Svůj díl na tom jistě nese i příjemně ostré a přesné řízení, které na tom sice není s citem kdo ví jak dobře, alespoň je konzistentně vyvážené a jeho prostřednictvím se vám bude auto hezky vodit po silnici. A vzhledem k tomu, že jsou podvozek a řízení jedinými zdroji příjemných pocitů z řízení, protože bez třetího pedálu a řadicí páky je tak nějak z principu menší zábava a dvouspojka je stále typicky váhavá na manuální pokyny, je jen dobře, že se Volkswagenu podařilo vše důležité sladit do uspokojivého celku.
Verdikt
V tuto chvíli se sluší dodat, že volbou GTIčka si rozhodně užijete více legrace, a když se podíváte do ceníku, zjistíte, že hravě dosáhnete i na eRko s nějakými příplatky. Pokud tedy nebydlíte někde v Oslu, Londýně nebo Bruselu a nedostanete tak masivní úlevu na dani nebo povolení pro vjezd do centra, nedává pořízení tohoto vozu moc velký smysl. Druhým dechem ale musím dodat, že ekonomická nesmyslnost ještě nedělá z Volkswagenu Golf GTE špatné auto. Tohle je naopak velmi zajímavý a úspěšný počin.
Dlouhou dobu jsem tohle auto odsuzoval jen jako další z kategorie „hračka pro ty, co na to mají“ a příliš smysluplnou věc, která by se mohla i vyplatit, jsem v něm nespatřoval. Pak mi ale začalo být sympatické. Protože je tohle víc než jenom obyčejný hybrid, který křičí do světa pomatenou zelenou doktrínu. Jezdí celkem rychle, je s ním docela i zábava a především má šmrnc, který mu mohou ostatní jen závidět. Zatímco v takové Toyotě Prius by se vám na Nordschleife všichni vysmáli, v tomhle autě budete dokonale nenápadní a možná se i budete moci kamarádit s ostatními GéTéÍčkáři. Z tohoto pohledu se tedy Volkswagenu skutečně podařilo postavit ekologický hot-hatch, jakkoliv tohle slovní spojení zní možná nepatřičně. Jednou však, až svět definitivně zezelená, bude tohle naše jediná naděje, jak se docela hezky svézt…
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec + elektromotor |
Palivo | benzín + elektřina |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1395 |
Kompresní poměr | neuvedeno |
Vrtání x zdvih (mm) | neuvedeno |
Převodovka | šestistupňová dvouspojková |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 225/40 R18 |
Pneumatiky vzadu | 225/40 R18 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 150 / 204 |
Točivý moment (Nm) | 350 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 126 |
0-100 km/h (s) | 7,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 222 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | neuvedeno / neuvedeno / 1,5 |
Objem nádrže (l) | 40 + 8,7 kWh |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4270 |
Šířka (mm) | 1799 |
Výška (mm) | 1457 |
Rozvor náprav (mm) | 2631 |
Provozní hmotnost (kg) | 1599 |
Celková hmotnost (kg) | 2020 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1500 |
Zavazadlový prostor (l) | 272 - 1162 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 372 900,- (1.2 TSI 85 k Trendline) |
Základní cena test. verze | 1 009 900,- (1.4 TSI Plug-In-Hybrid 204 k GTE) |