Volkswagen Golf GTD

Je GTI s nafťákem pod kapotou vrchol marketingového cynismu?

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 10

Jako pravidelným, věci znalým čtenářům autowebu vám nemusím vysvětlovat, co znamená fenomén jménem Volkswagen Golf v kontextu evropského autoprůmyslu (a vlastně i celé evropské automobilové kultury). A jistě není třeba připomínat, že ve své současné generaci je VW Golf naším favoritem v nižší střední třídě. Co ale možná nevíte, je to, že ze současné reinkarnace sportovní verze GTI nedokážeme být tak nadšeni, jak bychom si sami přáli.

Jestliže GTI páté generace znamenalo osvěžující připomenutí hodnot prvních dvou generací (čipernost, hravost, interakce), současný model ve svém projevu navazuje na generaci čtvrtou. Je kultivovaným, zajisté velmi schopným a rozhodně rychlým autem pro služební cesty, výlety rodinné i osamocené a jakékoli jiné druhy cest, které dokážete vymyslet. Sotva si lze ovšem představit, že se s ním vyrazíte projet jen tak – nebo dokonce že ho vezmete na uzavřený okruh, aspoň pokud máte na výběr. Volkswagen Golf GTI šesté generace je zkrátka nejvýše postavený Golf – počkat, vlastně ani to už není pravda. Ještě je tu nový Volkswagen Golf R s technikou Audi S3, který se k nám dováží jen na individuální objednávku. Takže GTI je prostě jen ta umírněnější z rychlých verzí Golfu. Což jaksi ospravedlňuje existenci nové varianty GTD.

Volkswagen Golf fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Golf fotogalerie

Kombinace vizuálních znaků GTI a jistého sportovního naladění s naftovým motorem se vyskytovala už v předchozích generacích, ale upřímně řečeno, dokud se pokoušíte chápat GTI jako aspoň částečně sportovní auto, působí přítomnost chrochtadla pod kapotou jako ryzí cynismus. Asi jako když vezmete rodinný liftback s obrovskými převisy, nastříkáte ho modrou barvou, posadíte ho na nemastný neslaný podvozek a dáte mu mnohoslibnou nálepku „RS“. Ale to jsme odbočili… Zkrátka právě proto, že GTI není ničím víc než jedním z Golfů, může podle mého skromného mínění docela dobře fungovat také s naftovým motorem.

Takže co tu vlastně máme? Golf 2.0 TDI se širokými blatníky, pěknými litými koly a hlubokým předním nárazníkem, ale bez typické červené linky okolo masky chladiče – ta zůstává vyhrazena pro „pravé“ GTI. Zatímco GTI má na každé straně po jedné koncovce výfuku, GTD míří na právě předjetá auta dvojitou koncovkou vlevo. Ve skutečnosti vypadá auto lépe než na fotkách, aspoň pokud – jako já – dáváte přednost teutonské výrazové umírněnosti před románskou teatrálností.

Uvnitř najdete všechnu robustnost a vnímanou kvalitu současného Golfu spolu se zploštělým volantem a ikonickými károvanými sedačkami, přesně jako v GTI. Což samozřejmě znamená, že sedíte v jednom z nejpůsobivějších interiérů napříč všemi kategoriemi. Jen nápis „GTD“ na spodní příčce volantu působí zlověstně: kdo by si chtěl kazit ty krásné dojmy poslechem rachtajícího dieselu?

Jenže pod kapotou tohoto Golfu motor nerachtá. Je to bezpochyby zatím nejzdařilejší zástavba nové generace čtyřválce 2.0 TDI se vstřikováním common-rail. Nevím, zda je to jen práce akustického týmu, ale motor se vyznačuje podobnou kombinací tichých cestovních kvalit a příjemně temného bručení při akceleraci jako třeba mnichovské čtyřválce. Automatická převodovka DSG (jedná se o starší šestistupňovou, „sedmikvalt“ není na takový točivý moment dimenzovaný) se vždycky postará o to, aby motor pracoval tam, kde mu to jde nejlépe, a nenuceně tak maskuje přirozené nectnosti turbodieselu. Zkrátka a dobře, tohle hnací ústrojí je takřka bezchybné. Není bez zajímavosti, že stejný agregát působí třeba v Superbu mnohem méně přesvědčivě…

Svým chováním na silnici Golf GTD nijak nevybočuje z mantinelů nastavených svými běžnými příbuznými. Jistě, o něco lépe brzdí, tolik se nenaklání, lépe se drží silnice – a také valivého hluku je víc a rány na ostrých nerovnostech jsou výraznější, protože ta velká kola se někde projevit musí. V zásadě je to ovšem Golf, jak ho známe – nepříliš interaktivní, zato však velmi talentovaný a až na nekomunikativní řízení také svým způsobem uspokojivý.

Takhle bych mohl pokračovat dlouho a popisovat jednotlivé aspekty auta až do omrzení, ale v tom případě byste se nedozvěděli to, na čem záleží úplně nejvíc – totiž že Golf GTD se mi dostal pod kůži. Vlastně je to tak, že kdybych měl někdy v dohledné době pořizovat auto na běžné ježdění v ceně okolo osmi set tisíc, o jiném bych vůbec neuvažoval. Na falešné GTI s dieselem pod kapotou docela výkon.

Jirka Červenka, iMOTOR

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyVolkswagen Golf GTD
0-100 km/h (s)8,1 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1968
Kompresní poměr16,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)81 x 95,5
Převodovkašestistupňová dvouspojková DSG
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)125 kW / 170 k při 4200 ot./min.
Točivý moment (Nm)350 Nm od 1750 do 2500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)119,2 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)220 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)7,2 / 4,7 / 5,6 l/100 km
Objem nádrže (l)55 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4213
Šířka (mm)1786
Výška (mm)1480
Rozvor náprav (mm)2578
Provozní hmotnost (kg)1426
Celková hmotnost (kg)1910
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)710
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1500 / 1700
Zavazadlový prostor (l)350 - 1305
Ceny
Základní cena modeluod 728 800 Kč
3.2.2010 7:59

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist