Volkswagen Eos (od 2006)

Kabriolety se střechou z pevných dílů nejsou ničím výjimečné ani na trhu ojetin. Zde potkáte nejčastěji peugeoty, náročnější řidiči ale hledají VW Eos.

RADOSTI
Povedený design, jízdní vlastnosti, střecha z pevných dílů tolik neláká nenechavce, rozměrné střešní okno, kvalitní materiály v interiéru, komfort sedadel a odpružení.

STAROSTI
Menší nabídka ojetin, vyšší ceny ojetých vozidel, méně místa v oblasti hlavy pro cestující vzadu při natažené střeše, ve stejné situaci je také obtížnější přístup k zadním sedadlům, horší využitelnost zavazadelníku.

Koncem roku 2005 představený kabriolet dostal jméno podle bohyně ranního rozbřesku Éós. Používá skládací střechu z pevných dílců, pod kapotou najdeme obvyklou koncernovou techniku.

Při příchodu na trh v roce 2006, byl automobil vybaven třemi zážehovými a jedním přeplňovaným vznětovým motorem. Benzinové čtyřválce doplnil v druhé polovině téhož roku šestiválec 3.2 V6 disponující výkonem 184 kW. Vrcholnou pohonnou jednotkou modelu Eos se ale stal později uvedený šestiválec 3.6 V6/191 kW.

V roce 2008 se do vozu dostaly nejmenší nabízené pohonné jednotky. Dosud byl základním agregátem motor 1.6 FSI. Nově tuto úlohu převzal přeplňovaný agregát 1.4 TSI o výkonu 90 kW. Dodávala se také dvakrát přeplňovaná čtrnáctistovka o výkonu 118 kW. Původní šestnáctistovka zmizela z nabídky.

Kabriolet Volkswagen Eos prošel faceliftem v roce 2011. Karoserie dostala ostřejší linky, ale i nová světla využívající LED diod a model poprvé vyjel také s technologií BlueMotion.

Bariérový test Euro NCAP absolvoval Volkswagen Eos v roce 2007. Proti překážce se rozjel se sundanou střechou, simulace bočního nárazu ale probíhala s nataženou střechou. Z těchto dvou střetů pak byla vypočítána bezpečnost posádky.

Výsledkem jsou čtyři hvězdičky z pěti možných za ochranu cestujících při nárazu (31 bodů) a stejný počet hvězd automobil obdržel i v hodnocení disciplíny „bezpečnost dětí cestujících v zádržných systémech,“ tedy autosedačkách (40 bodů). Ohleduplnost při střetu s chodcem byla ohodnocena dvojicí hvězd z maximálních čtyř možných (13 bodů).Pozice na trhu
Volkswagen Eos rozhodně není nějakou tuctovkou. Jak již padlo v úvodu, na trhu mají v této kategorii vozidel převahu peugeoty. Pokud se podíváme na motorizace, nejméně najdeme přeplňovaných čtrnáctistovek, šestiválce jsou výjimkou. Naopak benzinových a dieselových dvoulitrů je nejvíce.

Ceny vozu začínají přibližně na 330 000 Kč. Ani nejstarší vozidla tedy nejsou zrovna laciná. Vždyť Peugeot 307CC ze stejného roku výroby pořídíte i o 130 000 korun levněji. Volkswagen těží z lepšího jména mezi motoristy a to se přirozeně odráží na ceně Eosu.Zpracování
Jednoznačně pochvalu si Eos zaslouží za příkladné dílenské zpracování. Interiér vozu nezůstává pozadu za jinými modely značky Volkswagen a vyniká kvalitními materiály s výbornou povrchovou úpravou.

Vpředu najdete místa dostatek, ale vzadu je situace jiná. Na rozdíl od konkurence není problém s prostorem v oblasti kolen, avšak pro hlavu cestujících ho při natažené střeše opravdu mnoho není. Také nástup na zadní sedadla je v této situaci značně obtížnější.

Zavazadelník nabídne objem 380 litrů při natažené střeše, jeho využití ale omezuje kryt vymezující využitelný prostor v případě sundání střechy (konkurence používá praktičtější roletku a může využít celou šířku zavazadelníku). Střecha se tedy sklápí do zavazadelníku a v takovém případě už zůstane místo jen pro náklad o objemu 205 litrů.Jízda
Podvozek Eosu potěší dobrým držením stopy v zatáčkách. Vůz se chová jistě, ať už jedete po dálnici, nebo klikaté okresce. Nadměrné tuhosti se ale nemusíte bát. Nerovnosti jsou tlumeny velice dobře.

Častým neduhem kabrioletů je citelné kroucení karoserie v zatáčkách. U Eosu tento jev ale nevnímáte – to ukazuje na opravdu malé kroucení, jehož poslední známky zaniknou i díky měkčímu nastavení odpružení.

Stažení, či natažení střechy trvá asi 25 sekund. Na první pohled to vypadá, že se skládá jen ze tří částí, avšak zdání klame. Celkem ji totiž tvoří 470 součástek!

Jejich počet je ovlivněn i přítomností rozměrného šíbru. Takže pokud zatoužíte po jízdě pod otevřeným nebem a venkovní teplota ještě není ideální pro sundání střechy, můžete otevřít jen její část.

Pokud jde o turbulence při jízdě se staženou střechou, Eos patří k průměru. Ve vyšších rychlostech může být proudění vzduchu už nepříjemné, některé konkurenční vozy by s ním ale ve stejné situaci potíže neměly. Na druhou stranu existují i výrazně méně zdařilá vozidla, kde by byl už pořádný průvan. Při běžné jízdě po okresce je ale proudění vzduchu v prostoru pro posádku přijatelné.Motorizace
Původní základní motor 1.6 FSI není žádnou výhrou, i proto je později uvedená přeplňovaná čtrnáctistovka výrazně lepší volbou. Atmosférický dvoulitr s přímým vstřikem paliva disponuje výkonem 110 kW, vyvolává však dojem o něco slabšího motoru. Přesto nepracuje špatně.

Přeplňovaný dvoulitr je na tom ale znatelně lépe, spotřebou se přitom výrazně neliší. Přirozeně největší apetit mají šestiválce, nejúspornější je turbodiesel. Ten ale neplatí za nejspolehlivější.

Zážehové motory: 1.4 TSI/90 kW, 1.4 TSI/118 kW, 1.6 FSI/85 kW, 2.0 FSI/110 kW, 2.0 TSI/147 kW, 2.0 TSI/155 kW, 3.2 V6/184 kW, 3.6 V6/191 kW.
Vznětové motory: 2.0 TDI/103 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 2.0 TSI
Přeplňovaný zážehový dvoulitr má na vůz dostatek sil i ve svém slabším provedení. Navíc nepatří k problémovým pohonným jednotkám.

Nevhodný: 1.6 FSI
Původně mělo jít o pružný motor s nízkou spotřebou. Přesně toto Volkswagen u šestnáctistovky s přímým vstřikem paliva sliboval. Jenže opak je pravdou a agregát uspokojí jen klidné a nenáročné řidiče.

Nevhodný: 2.0 TDI
Dvoulitrový turbodiesel má velice špatnou pověst plynoucí z rizika výskytu drahých poruch. Známá je nadměrná spotřeba oleje, potíže s turbem, problémy s mazáním a další.

Časté závady

Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO upozorňuje na možné komplikace u vozidel s vyšším kilometrovým proběhem: „Většina Volkswagenů Eos má najeto jen málo kilometrů, nakonec u kabrioletu to není nic výjimečného. Přesto můžete narazit na automobily, které už pokořily hranici 100 000 kilometrů. Pokud jde o modely vybavené dvouhmotovým setrvačníkem – všechny dvoulitry, dejte dobrý pozor na jeho stav. Nejde o laciný díl.“

Setkat se můžete s automobily, které mají nefunkční některý prvek elektrické výbavy (například el. stahování oken), Mohou se objevit vůle v táhlech předního příčného stabilizátoru nebo praskání žárovek ve světlometech. „U dieselů existuje zvýšené riziko potíží s filtrem pevných částic,“ varuje zástupce AAA AUTO.

Eos se na trhu ojetin nevyskytuje často a většina vozidel má za sebou teprve několik desítek tisíc kilometrů. Je proto možné, že se postupem času objeví další komplikace, které v současné době do častých závad zahrnout rozhodně nelze. Žhavým kandidátem jsou například nadměrně opotřebená ložiska kol, což je problém postihující vozidla s nájezdem okolo 150 000 kilometrů.

Milan Jirouš

15.5.2011 12:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist