Volkswagen Caravelle 2.0 BiTDI 204 k dlouhý rozvor (2016)

Všechny problémy na světě lze nějakým způsobem vyřešit, co když ale ten problém vězí na průniku užitkových a civilních potřeb automobilu? Zkrátka když jsou vaším nákladem lidé? Pak je tu Volkswagen Caravelle.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.6

Radosti

Výkonný a kultivovaný motor; praktičnost a variabilita interiéru; stabilní jízdní vlastnosti ve vysokých rychlostech; relativní pohodlí a „luxus“

Starosti

Prostor na nohy v 3. řadě, držák na nápoje překáží spolujezdci; neoznačená táhla na vyjímání sedadel; sebevědomá cena


Ať už máte jakýkoliv problém, VW T6 vám ho vyřeší. Máte velkou, ale opravdu hodně velkou rodinu, kterou chcete zahrnout přepychem? Sáhněte po osobním Multivanu a neuděláte chybu. Potřebujete vozit spoustu nákladu a hledáte solidního dělníka na čtyřech kolech? Pak je odpovědí užitkový Transporter. A co když jsou vaším nákladem lidé, které potřebujete vozit na hotely, letiště nebo konference? Pak je tu Caravelle, která stojí na pomezí právě mezi TransporteremMultivanem. V praxi to znamená stejnou karoserii, posuvné dveře po stranách, výklopné zadní víko a dva rozvory v délkách 3,0 a 3,4 metru, jen trochu jiné uspořádání sedadel (až devět míst) a trochu méně luxusu. I když kousek, který jsme dostali na testování, má k „holotě“ dost daleko.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Interiér

Hlavní plochy palubní desky jsou vyvedené, jak jinak, z tvrdého plastu, ale celková kvalita zpracování tím nijak netrpí. Zejména ve třídě osobních dodávek je na velmi vysoké úrovni a nebojím se říct, že je dokonce hezká. To už ale bylo řečeno mnohokrát, stejně jako menší drobnosti, které se trochu nepovedly. Třeba výsuvný držák na nápoje, který překáží kolenu spolujezdce, ale to je snad jediný ergonomický přešlap v interiéru. Jinak dostanete ohromné množství odkládacích schránek, ve kterých budete ztrácet svůj majetek, a moře prostoru vpředu i uprostřed. Jen zadní řada je co do místa na nohy relativně stísněná, jelikož žádné ze zadních sedadel nejde posouvat, ale nikoliv zásadním způsobem, pořád si tu sednete pohodlně. Prodloužený rozvor se projevil zejména v prostoru pro zavazadla, kam se bohatě vejdou i dva kufry na pasažéra. Pokud vyjmete všechna sedadla, což lze celkem snadno, ovšem uvítal bych lépe značená táhla pro uvolnění sedadel, vměstnáte dovnitř (bavíme se tu o delším rozvoru) předmět dlouhý až 2,8 metru.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pohon

Pod kapotou testovacího kousku si cestu našel vrcholný turbodiesel 2.0 BiTDI s 204 koňmi a 450 Nm. V užitkovém autě se mohou tyto hodnoty zdát jako zbytečně vysoké, ale pokud se nechcete ani v dodávce omezovat a chcete prostě jezdit jako normálním osobákem, pak je poměr výkonu k hmotnosti více než 100 koní na tunu zcela dostačující. Zrychlení na stovku za 9,1 sekundy pokoří kdejaký kombík s downsizovaným motorem, převedeno do přaxe to pak znamená, že v pohodě můžete předjíždět na okreskách, připojovat se na dálnice nebo jezdit s plným autem bez větších stresů. Motor je navíc kultivovaný a při cestovních rychlostech i tichý. A pokud budete chtít, tak zvládne (jako první Téčko v historii) i přes 200 km/h. Sice k tomu potřebuje hodně dlouhou rovinu, a ve výsledku je to vlastně úplně zbytečné, ale pokud se chystáte konkurovat Lufthanse na trase Berlín – Mnichov, vězte, že stabilních 180 km/h udrží bez známek zadýchání.

„Výkony motoru a stabilita
podovzku ve vysokých rychlostech
jsou zkrátka obdivuhodné.“

Spotřeba

Přitom si ani neřekne o mnoho paliva. V extrému maximálně o 12 litrů, při legálních dálničních rychlostech pak o zhruba devět litrů, což je hodnota, která platí i pro pohyb ve městě. Vyloženě vyhlídkovým tempem kolem devadesátky mi palubní počítat ukázal 6,5 l/100 km, nutno ovšem podotknout, že s prázdným autem. Klidně ale obsaďte všechna místa a naložte ho až po střechu, protože motor má velmi slušnou výkonovou rezervu, a jelikož ho nemusíte moc pobízet, aby se neflákal, s rostoucím tempem spotřeba nestoupá tak závratně.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ovladatelnost

Jako s každou dodávkou, i s „Karavelou“ musíte najíždět do zatáček s rozvahou. Limit přilnavosti je sice dost daleko a podvozek vám skutečnost, že se blížíte na hranu, řekne velmi zdlouhavým způsobem, a když už to přeženete, tak se vhrne do přívětivé nedotáčivosti. Ale stejně je dobré mít na paměti vysokou setrvačnost celého kolosu. Pohodlí je také na vysoké úrovni, podovzek pobírá nerovnosti s přehledem a především tolik typické otřesy karoserie jsou potlačeny na úplné minimum. Obdivuhodná je také stabilita podvozku při vysokých rychlostech, kdy při zmíněných 180 km/h řízení nevyžaduje téměř žádnou interakci. Jen se útulně zaboříte do pohodlných křesel jako v obýváku před televizí a stejným způsobem jen sledujete, jak pod vámi plyne silnice. Už dlouho jsem si za volantem takhle neodpočinul.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Verdikt

Volkswagen Caravelle 2.0 BiTDI je skvělé užitkově-civilní auto, které kombinací svých schopností ze sebe činí velmi atraktivní zboží. Silný motor vám může připadat zbytečný, ale jezdí se s ním tak snadno, interiér na poměry dodávek skoro až luxusní, ale zahřeje vás na duši, a karoserie rozměrově až příliš velká, ale vůbec neřešíte, kam co dát. Především je ale řízení skutečně odpočinkovou záležitostí, která vás nebude zatěžovat nadměrnou hlučností, diskomfortem nebo výraznou potřebou soustředit se na jízdu. Jistě, „neprémiová“ konkurence vám dá o trochu méně muziky za o hodně méně peněz, jenže tohle auto prostě stojí za každou vynaloženou korunu. Má totiž svoje kouzlo. Kdybych teď snad dostal výpověď, okamžitě bych šel dělat řidiče do hotelu. Tedy za předpokladu, že by tam měli novou Caravellu…

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadly
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1968
Kompresní poměrneuvedeno
Vrtání x zdvih (mm)neuvedeno
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu255/45 R18
Pneumatiky vzadu255/45 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)150 / 204 v 4000
Točivý moment (Nm)450 v 1400 - 2400
Výkon/hmotnost (k/t)103
0-100 km/h (s)9,1
Nejvyšší rychlost (km/h)203
Spotřeba paliva (l/100 km)7,6 / 5,7 / 6,4
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5304
Šířka (mm)1904
Výška (mm)1990
Rozvor náprav (mm)3400
Provozní hmotnost (kg)1979
Celková hmotnost (kg)3080
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2500
Zavazadlový prostor (l)neuvedeno
Ceny
Základní cena modelu897 324,- (2.0 TDI 84 k Trendline)
Základní cena test. verze1 108 204,- (2.0 BiTDI 204 k Trendline)
Cena testovaného vozu1 399 555,- (2.0 BiTDI 204 k Highline)
21.4.2016 12:50| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist