Na silnicích je sníh a led. Víte, jak správně používat sněhové řetězy?

S poměrně chladnou zimou se silnice mění ve sněhová a ledová kluziště. Vhod přijdou kromě zimních pneumatik také sněhové řetězy. Jak je ale správně používat?

Co říká zákon?Asi většina z nás cítí, že používání zimní výbavy, především zimních pneumatik, je správné. Konec konců litera zákona nařizuje používání zimních pneumatik v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám takovou situaci předpokládat.

Co říká zákon ještě ale nutně nemusí znamenat, že je postaveno na rozumných základech. Existují případy, kdy např. kvalitní nová letní pneumatika má za ideálních podmínek (sucho, nepříliš extrémní teploty) lepší vlastnosti než stará a opotřebovaná zimní pneumatika.To samé můžeme pozorovat např. u schopnosti odvodu vody, kdy kvalitní sportovní letní pneumatika může zimní obutí předčít, ačkoliv při návrhu zimních pneumatik se počítá s častým provozem v „mokrých“ podmínkách. Rozdíly jsou ale někdy těžko pozorovatelné a diskutabilní. Typickým příkladem může být velkoměsto s hustým provozem a mírnějšími podmínkami, kde lze zimní období, za ideálních podmínek, přečkat bez úhony i na letním obutí.

Zimní pneumatiky mají ale vzhledem k povětrnostním podmínkám, které na silnicích v tomto období panují, povětšinou výhodu. Někdy ale nastanou situace, kdy ani ty nestačí a přijdou ke slovu sněhové řetězy. Jejich používání zákon specifikuje jen okrajově, např. kde použití zimní výbavy přikazuje dopravní značení. V takovém úseku silnice je povinností použít buď zimní pneumatiky, nebo sněhové řetězy. Maximální povolená rychlost pro jízdu na sněhových řetězech činí 50 km/h. Používání sněhových řetězu je ale dobrovolné. Tak jako každý doplněk auta musí i sněhové řetězy podléhat patřičné homologaci pro zajištění jejich funkčního a bezpečného užívání.

Co je důležité vědět?
Prvním a zásadním problémem, který může nastat, je samotná velikost řetězů. Většina modelů je univerzální a velikosti kol se přizpůsobí, což spočívá v nutnosti sněhové řetězy na kole dopnout. Velký průměr nebo šířka kola by tedy neměly dělat potíže, ale vždy záleží na konkrétním modelu sněhových řetězů.

Překážkou ale může být prostor mezi kolem a podběhem, do kterého se řetězy musí vejít. Buď nemusí jít řetězy vůbec nasadit, třeba kvůli příliš malému prostoru mezi lemem blatníku a kolem, nebo, pokud se řetězy nasadit podaří, mohou za jízdy „překážet“ a přijít do kontaktu s podběhem nebo jinými komponentami podvozku (zavěšením, odpružením, brzdovým vedením apod.)Pokud tedy řetězy nejdou nainstalovat, nebo velikostně nepadnou a jakkoliv brání bezproblémovému provozu, může být jejich použití nebezpečné a mohou poškodit vozidlo. V tomto případě vyhledejte radu v provozním manuálu auta nebo použití zkonzultujte s výrobcem auta.

Na některé modely výrobci aut nazutí sněhových řetězů totiž vůbec neumožňují. Nemusí to ale být dáno pouze rozměry, svůj díl může sehrát i nekompatibilita s různými elektronickými bezpečnostními systémy nebo jejich špatné nastavení. V takovém případě by ale výrobci většinou měli nabízet alespoň alternativu v podobě vlastní originální zimní výbavy. V extrémním případě je možností použití menší sady kol, vždy ale dodržujte výrobcem předepsané rozměry a doporučení.

Jak s řetězy manipulovat?
Sněhové řetězy je možné použít pouze na souvislé vrstvě sněhu nebo ledu. Při použití na čistém asfaltu, např. v místech, kde je silnice dobře udržovaná, řetězy vždy sundejte. Riskujete tím nejen nadměrné opotřebení nebo poškození samotných řetězů a auta, ale také povrchu silnice. Při delší cestě různě udržovanými místy to tedy může znamenat, že bude nutné řetězy nasazovat/sundávat častěji, než jednou.


Takhle učí se sněhovými řetězy manipulovat výrobce automobilových doplňků a …


… tohle je instruktážní video od renomovaného výrobce pneumatik. Zvládnete to!

Pokud jste si koupili nové řetězy a hned je hodili do kufru s tím, že stejně nebudou zapotřebí, je z tohoto pohledu rozumné si manipulaci s řetězy vyzkoušet v teple a pohodě domova, než je budete nuceni použít naostro. Asi nikoho nenapadne trénovat nasazování řetězů při nudnější chvilce na letní dovolené, ale při té zimní vysoko v horách se to pak může hodit. Nasazování řetězů ve sněhové vánici s prokřehlými prsty v tlustých rukavicích a nalepeným sněhem v podbězích bude totiž pěkná otrava. Ideální příležitostí je tedy např. zimní příprava auta. Ve chvíli, kdy kontrolujete provozní kapaliny a přezouváte pneumatiky, si můžete jednou tréninkově střihnout nazouvání řetězů. Pokud vás už přestal bavit ježek v kleci, tohle je skvělý hlavolam.

Jak s řetězy jezdit?
Jak už bylo řečeno, sněhové řetězy mohou negativně ovlivnit práci některých elektronických bezpečnostních prvků, především ABS, kontroly trakce nebo stabilizačního systému. Proto je lepší všechny elektronické asistenty, pokud to konkrétní model umožňuje, deaktivovat. Se stabilizačním systémem bude u velkého množství aut problém, některá auta by ale měla umožňovat vypnutí alespoň kontroly trakce. Tyto kroky a vůbec jejich potřebu je ale nejlepší nastudovat v manuálu konkrétního vozu a řídit se vždy uvedenými pokyny. Mimochodem, přemýšlel nad tímto někdo v Evropské unii při všech těch snahách povinně implementovat elektronické trpaslíčky do všech aut? Tak jako se vším, ani s bezpečností by se to nemělo bezhlavě přehánět.



Řetězy se dávají na poháněnou nápravu. U Škody Felicia to určitě není za zadní!

Zpět ale od politiky k používání řetězů. Důležité je po prvních desítkách metrů zkontrolovat správné usazení řetězů na kolech. V souvislosti s jízdními vlastnostmi nastává otázka, na jakou nápravu řetězy nasadit. Nasazují se vždy na hnanou nápravu. Jelikož jsou sněhové řetězy pro většinu řidičů spíše nouzovým a krátkodobým řešením problému, vozí s sebou pouze jednu sadu, protože potřeba řetězů vzniká ve chvílích nedostatečné trakce hnané nápravy, např. při zapadnutí nebo neschopnosti vyjet kopec. V tu chvíli je primární auto vůbec rozjet, než jej zatočit.

Ideální je ale obout všechna čtyři kola, jelikož nasazení řetězů do značné míry mění přirozené vyvážení podvozku, tedy ve výsledku chování automobilu. Nehledě na poháněnou nápravu, pokud se v horských oblastech po neudržovaných cestách pohybujete často, stojí za zvážení pořízení dvojí sady sněhových řetězů. S jednou sadou řetězů budou mít auta s pohonem přední nápravy (obutými předními koly) přetáčivou tendenci, s pohonem zadní nápravy (obutými zadními koly) naopak nedotáčivou. Auta s pohonem všech kol je vhodné obout na všechna kola. Je nutné také zdůraznit, stejně jako v případě samotných zimních pneumatik, že rozdíly v pohonu jedné nebo obou náprav jsou pouze v trakčních schopnostech, tedy při akceleraci. Při brzdění a zatáčení se schopnosti různých typů pohonu smazávají. Rozjeté auto s řetězy na všech kolech prostě nezachrání ani fakt, že je to čtyřkolka.

Počítejte také s tím, že s nasazenými řetězy je třeba udržovat menší rychlost (max. 50 km/h). Věnujte také větší pozornost okolnímu provozu a předvídejte, především při prvních kilometrech jízdy. Auto se na řetězech chová jinak a přivyknout si chvilku trvá. Při všech manévrech buďte také obezřetnější, řetězy se totiž mohou snadno zachytit do porostu nebo kamení, což může nezvratně poškodit vozidlo. Ve chvílích, kdy není použití řetězů nezbytné, odmontujte je a před uložením vyčistěte, usušte a zkontrolujte případná poškození. Jednotlivé články řetězů se také opotřebovávají. Při větším opotřebení je možné řetězy obrátit, po dalším opotřebení z druhé strany již řetězy nepoužívejte. Při skladování je nikdy neolejujte, menší povrchová koroze jejich funkčnost nijak neohrožuje.

Existuje alternativa?
Na trhu existuje mnoho variant sněhových řetězů. Liší se od sebe nejčastěji konstrukčním řešením. Moderní jsou řetězy s velkou částí plastových dílů a různými upínacími systémy, které usnadňují manipulaci. Celoobvodové kovové řetězy s články pletenými do tvaru H nebo X jsou ale osvědčenou klasikou.

Poslední dobou začínají být také populární tzv. sněhové návleky (anglicky „snow sock“, tedy sněhová ponožka), vyrobené ze speciálního textilního materiálu. Tak, jako bývá trendem vyřazování rezervní pneumatiky a její nahrazování rychloopravnou sadou (především kvůli hmotnosti a zbytečné přítomnosti), podobně to je i se sněhovými řetězy. Stejně jako u rychloopravných sad toto řešení ale přináší kompromisy.



Sněhové řetězy nejsou žádnou novinkou. Už roky je používají zejména modelky.

Hlavní výhodou sněhových návleků je jejich snadná obsluha a manipulace s nimi. Nasazení je většinou otázkou vteřin. Také není třeba zařízení dopínat, jako v případě řetězů. Při manipulaci také nehrozí poškození, především poškrábání ráfků kol. Jsou také prostorově skladnější a lehčí. Samotnou jízdu také doprovází menší hluk a vibrace, tudíž větší komfort.

Nevýhodou je naopak menší účinnost. Zapadlé auto v závěji jen tak nevyprostíte, ani kdybyste zrovna seděli v Land Roveru Defender. Pro sněhové návleky potom také platí obdobná doporučení jako pro sněhové řetězy, včetně maximální rychlosti a změn v chování vozidla. Pokud chcete tento systém využít jen jako nouzové řešení, poslouží dobře. Pro častý zimní provoz mají ale klasické řetězy větší užitnou hodnotu.

17.1.2017 12:31| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist