autoweb.cz > reportáž > Velká galerie: Muzeum Tatra Kopřivnice
Velká galerie: Muzeum Tatra Kopřivnice
Tatra skutečně byla založena v polovině devatenáctého století jako fabrika na bryčky a kočáry, později železniční vagóny a nějakých deset let před koncem století přišel na svět jeden z prvních automobilů v Evropě, Präsident. A tím to všechno začalo a tohle všechno také v muzeu Tatry najdete. A nejenom to.
Samozřejmě tady jsou exponáty ze samotných počátků, kdy pohled na výrobu automobilů snadno zaměníte s kovárnou ze staročeské pohádky, ale tak, jak šel čas, jsou i vystavené stroje nám známější a známější. Jen těžko dnes už asi najdeme pamětníky jízd prvního prezidenta T.G. Masaryka v jeho Tatře 80, ale nad dálkovým speciálem, který jel expedici kolem světa v polovině osmdesátých let dvacátého století (a na cestě byl nějakých 37 měsíců) už jsme jako čtenáři ABC, hltající zprávy o jízdě – a modeláři, kteří si právě tohle auto z papíru střihali, skoro mačkali slzy nostalgie. A v náladě období třicet let nazpátek zůstaneme.
To samá nálada panovala hned vedle u červené Tatry, která jela v osmé dekádě dvacáté století rally Paříž-Dakar. To jsme ale v sekci nákladních aut, kam jsme se od prezidentského vozu skokem přenesli, pojďme zpátky k osobním autům – v muzeu je asi vše, co kdy z výrobní linky Tary sjelo. A víc než to.
Zajímají vás prototypy? Můžete se na ně podívat, nebo na modely ve zmenšených velikostech. Závodní speciály, od těch nejstarších až po celkem moderní monoposty a okruhové unikáty s výkonem 400 koní a vzhledem a la DTM. A to stále nejsme u konce. Motorové saně, železniční vagóny hasičské soupravy… Tak, jak je patrné z přiložené galerie.