ÚAMK: Kabriolety otočené na střechu? Výsledky u některých jsou prý doslova šokující.

Český Automotoklub připravil ve spolupráci s německým ADACem analýzu testů nehod kabrioletů. Pokud tedy už bourat, tak ve kterém ano v jakém ne?!

Máme tady tedy test, který provedl německý autoklub ADAC spolu s dalšími partnerskými autokluby, včetně ÚAMK. Testovala se pevnost konstrukce čtyř populárních kabrioletů nižší střední třídy, v rámci přetočení na střechu, a testovány byly Opel Cascada, VW Golf Cabriolet, Renault Megane CC a Peugeot 308 CC. Výsledky testu jsou však u dvou vozidel doslova šokující.


Opel Cascada
Ochranu cestujících lze hodnotit známkou „dobrý“. Ačkoli – čelní A sloupek byl při havárii deformován daleko směrem k cestujícím, takže hlava se dostane do kontaktu s pevnými předměty. Nicméně výsledky ukazují, že tento vůz má vysokou úroveň bezpečnosti. Bezpečnostní vybavení Vůz má rozsáhlé bezpečnostní prvky, které zahrnují vedle airbagů a předpínačů bezpečnostních pásů i systém ochrany při převrácení. Zapálí je pyrotechnické patrony, které se nacházejí za zadními sedadly.

Opel Cascada 1.6 SIDI

První jízda | vydáno 22. 10. 2013

Výsledky testu: Cestující vpředu A-sloupek se na straně spolujezdce deformoval a posunul asi o 12 cm dolů. Tato silná deformace má za následek kontakt hlavy předních figurín s vozovkou. To představuje vysoké riziko úrazu. Díky dobře fungujícím bezpečnostním pásům na předních sedadlech jsou následky poměrně nízké. Cestující na zadních sedadlech Díky systému ochrany při převrácení se hlavy vyhnou kontaktu s vozovkou. Naměřené tlaky zůstávají z velké části pod biomechanickými limity zatížení. Zároveň je třeba konstatovat, že podpěry systému ochrany při převrácení jsou velmi tenké.

Renault Megane CC
Ochrana cestujících je hodnocena známkou – „dobrá“. Jde o uspokojivé výsledky pokud jde o přední řadu sedadel, zato velmi dobré jsou hodnoty ochrany na zadních sedadlech. Nicméně hovoříme u třech ze čtyř cestujících o vyšším zatížení. Bezpečnostní vybavení Vůz má rozsáhlé bezpečnostní prvky, které zahrnují vedle airbagů a předpínačů bezpečnostních pásů i systém ochrany při převrácení za zadními sedadly.

Výsledky testu: Cestující vpředu Rám čelního skla se deformoval po celé šířce vozidla, a to o 5 cm a 7 cm. Vzhledem k tomu je možný kontakt hlav s vozovkou, což potvrzují naměřená zatížení, která přesahují biomechanické limity. Cestující na zadních sedadlech Aktivní ochrana při převrácení zaručuje velkou vzdálenost hlav od povrchu vozovky. Podpěry systému ochrany při převrácení jsou příkladné.

VW Golf Cabriolet
Ochranu cestujících lze hodnotit pouze jako „dostatečnou“. Tři ze čtyř cestujících měli přímý kontakt hlavy s vozovkou. A sloupek se deformuje velmi silně, takže cestujícím vpředu to nabízí jen málo prostoru při převrácení pro přečkání havárie bez následků. Bezpečnostní vybavení Vůz má rozsáhlé bezpečnostní prvky, které zahrnují vedle airbagů a předpínačů bezpečnostních pásů i systém ochrany při převrácení s ochrannými prvky za zadními sedadly.

Výsledky testu: Cestující vpředu A-sloupek byl při testu silně deformován. Na straně řidiče o 8 cm a na straně spolujezdce o 15 cm směrem dolů. Z tohoto důvodu musíme mluvit o nestabilní ochraně předních cestujících. Cestující na zadních sedadlech I se systémem ochrany při převrácení jsou cestující jen mírně chráněni, a při testu došlo ke kontaktu hlav pasažérů s vozovkou. Navíc vzadu nejsou předpínače bezpečnostních pásů. Podpěry systému ochrany při převrácení jsou velmi tenké.

Peugeot 308 CC
Ochranu cestujících lze hodnotit jako „uspokojivou“. Deformace sloupku je mírná a není znatelné omezení světlé výšky. Nicméně cestující zažijí zvýšené riziko úrazu. Na zadních sedadlech byly naměřeny mírně zvýšené hodnoty. Bezpečnostní vybavení Vůz má rozsáhlé bezpečnostní prvky, které zahrnují vedle airbagů a předpínačů bezpečnostních pásů i systém ochrany při převrácení za zadními sedadly.

Peugeot 308 CC

Autonovinky | vydáno 11. 7. 2008

Výsledky testu: cestující vpředu – A-sloupek je na straně spolujezdce deformován asi o 4 cm. Dá se předpokládat, že přesto existuje zvýšené riziko úrazu. Cestující na zadních sedadlech – aktivní ochrana při převrácení zaručuje velkou vzdálenost hlav cestujících od povrchu vozovky. Ochranné oblouky systému ochrany při převrácení jsou příkladné i vzhledem k jejich tvaru obráceného písmene U.

Co radí tedy ÚAMK na závěr? Zatímco převrácení kabrioletu se stane velice zřídka, tak důsledky pro cestující jsou daleko horší než u klasických vozidel. Člen posádky by neměl převyšovat ochranné prvky vozidla a horní hranu čelního skla. Důležité je správně si nastavit výšku pásu. Také vhodně nakoupit dětský zádržný systém a zvolit si nejnižší možnou vhodnou pozici pro sezení.

zdroj: ÚAMK

4.6.2014 10:37| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist