Trendy v oblasti financování ojetých vozů

Češi stále častěji využívají možnosti koupě dražších ojetých vozů na splátky. Důvodem je zejména zlepšující se finanční situace v ČR a snaha pořídit si co nejmodernější automobil.

Většině Čechů ještě před sedmi lety připadalo naprosto nemyslitelné zabývat se možností financování vozu, natož pak uvažovat o koupi dražšího automobilu. Hlavní bylo, že auto jezdilo, bezpečnost nebyla považována za tak důležitou. Od roku 2010 se však preference českých klientů začaly v oblasti exkluzivity a bezpečí vozů výrazně měnit, s čímž souvisí i zvýšený zájem o financování automobilů.

Důvodem je stále se zlepšující ekonomická situace a trend vyhledávat kvalitu za přijatelnou cenu. Vyplynulo to z dlouhodobého sledování vývoje a trendů financování ojetých vozů společnosti AAA AUTO. Navíc dnes řada motoristů více než dříve kouká i na to, jak jejich auto vypadá, zda není příliš opticky zastaralé a zda má výbavu na dostatečné úrovni.

Díky tomu, že si Češi stále častěji vybírají pohodlnější, bezpečnější, luxusnější a tedy i dražší vozy, roste jejich průměrná cena i průměrná cena financovaných ojetin. A to ne zrovna o malé částky. Zatímco v roce 2010 činila průměrná částka auta na splátky 150 000 korun, o rok později byla částka již o deset tisíc vyšší a v roce 2016 se vyšplhala až na 210 000 korun.


U Mototechny, jež klientům zprostředkovává ještě luxusnější vozy nebo zánovní automobily, je tento trend mnohem markantnější. Jen za pouhé tři roky zde totiž došlo k nárůstu průměrné ceny z 250 000 na 360 000 korun. Pozoruhodné však je, že vývoj akontace, tedy vstupní splátky, jde přesně opačným směrem. Běžný zájemce o financování ojetých vozů v roce 2010 zaplatil 30% akontaci, zatímco v loňském roce byla akontace pouze 24% z ceny vozu.

Obdobný vývoj můžeme shledat také u průměrné měsíční splátky, která se rok od roku snižuje. Důvodem je neustále se měnící produktová nabídka, která přináší dokonalejší služby šité zákazníkovi na míru. Díky tomu je tak dnes stále častěji možné získat úvěr za výrazně výhodnějších podmínek než tomu bylo před sedmi lety.

Druhým důvodem pak může být i to, že klienti preferují stanovení delší doby splátky. To je vidět například na tom, že v roce 2010 byla průměrná splátka uzavřena na 52 měsíců, zatímco v roce 2016 už to bylo na 64 měsíců. Zákazníci tedy považují za důležitější mít stále na kontě nějakou finanční rezervu, počítat s tzv. zadními vrátky i na úkor toho, že budou muset splácet úvěr po delší dobu.

V tomto směru je výhodou i fakt, že dnes mohou svůj závazek kdykoli snížit mimořádnou splátkou, či jej zcela vyrovnat. Zatímco dříve to mohlo znamenat citelné finanční sankce (v závislosti na úvěrových podmínkách).

„Lidé se dnes nechtějí vydávat z finančních rezerv, zároveň však chtějí vyšší kvalitu, a proto poměr prodaných vozů formou financování s našimi renomovanými partnery neustále roste. V případě Mototechny je pak prodej ojetin prostřednictvím financování ještě významnější a tvoří celkem 2/3 všech prodejů. Což ve výsledku znamená, že se jen od roku 2013 téměř zdvojnásobil. A my věříme, že podobný trend bude i nadále pokračovat. Kvalita a bezpečnost je v oblasti ojetých vozů pro lidi dnes mnohem důležitější než skutečnost, že se zadluží. I proto se uchylují k variantě pořízení ojetého vozu formou financování, která je pro ně dlouhodobě přijatelná,“ hodnotí situaci Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO.

Možnost delšího splácení a tedy i závazku nižších splátek tak znamená menší finanční zátěž, což mnohým motoristům dovoluje tvořit finanční rezervy pro případ nenadálých výdajů. Současně se tak řada ojetin stává dostupnější pro širší skupinu řidičů.

21.4.2017 9:08| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist