Toyota Yaris Hybrid-R: kondenzátorová studie má 420 koní

Japonsko představí ve Frankfurtu studii benzín-elektrického hybridu poháněného přeplňovanou šestnáctistovkou a trojicí elektromotorů.

Opravdu se nás neptejte, čím si právě Yaris vysloužil právo stát se jedním z nejrychlejších vozů koncernu Toyota, každopádně Japonci jej využili jako pojízdní demonstrátor schopností nejnovější hybridní techniky.

Základem pohonného systému konceptu postaveného pro frankfurtský autosalon je přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru ze série Global Race Engine, který pochází od německé sportovní divize TMG (Toyota Motorsport GmbH) a může být nasazen v různých motoristických sportech podle pravidel FIA.

Čtyřválec produkuje 300 koní anebo též 188 koní na litr a o přenos výkonu na kola přední nápravy se stará šestistupňová sekvenční převodovka. Yaris Hybrid-R má poháněná také zadní kola, ty však roztáčí elektromotory, zvlášť pro pravou i levou stranu. Ani zde automobilka detailní specifikace neuvádí, víme akorát, že jejich špičkový výkon činí 60 koní a to znamená, že v celkovém součtu dokáže tento vůz poslat na kola až 420 koní.O napájení dvou elektrických jednotek se nestarají akumulátory, nýbrž super-kondenzátory po vzoru závodní okruhové placky TS030 Hybrid. Jejich kapacita je nízká, na druhou stranu se však umí také velmi rychle nabíjet. Pokud řidič jede ve sportovním módu, dokážou elektromotory pracující na plný výkon vypomoci spalovacímu agregátu po dobu pěti sekund. V běžném silničním režimu mají energie na deset vteřin, v takovém případě je však souhrnný výkon obou elektromotorů omezen na celkových 40 koní.

Toyota Yaris fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Toyota Yaris fotogalerie

Zajímavé je, že ve voze je také třetí elektromotor o výkonu 60 koní integrovaný mezi motorem a převodovkou, slouží však pouze v roli generátoru a to v jednom ze dvou stavů. Při zpomalování či brzdění dobíjí kondenzátory, což je – předpokládáme – naprosto jasné. Druhá situace je malinko komplikovanější, tak si ji popíšeme podrobněji.

Konstruktéři předpokládali, že se přední pneumatiky můžou snadno dostat do situace, kdy bude 300 koní zkrátka příliš a dojde k prokluzu jednoho anebo obou kol. Právě v takové situaci se generátor začne chovat jako pokročilý systém kontroly trakce a přesměruje přebytečný výkon dozadu v podobě elektrické energie, čímž podpoří trakci, zrychlení a zároveň není nutné omezovat dodávku paliva do motoru.

Společně s technikou individuálního přerozdělování výkonu mezi zadními koly (případně i jejich přibrzďování) podle poloměru zatáčky, zvoleného úhlu řízení, rychlosti, požadovaného směru a dalších parametrů se podle Toyoty značně vylepšila ovladatelnost a celková dynamika vozu.

Jak přesně bude koncept vypadat, momentálně ještě nevíme, k dispozici jsou pouze skici a fotky přeplňovaného čtyřválce, nejpozději během pár týdnů však chybějící data i záběry určitě zkompletujeme.

27.8.2013 8:30| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist