Toyota Land Cruiser 4,5 V8

Terénní schopnosti a luxus jdou dohromady jen v ojedinělých případech. Jako první většinu lidí napadne Range Rover, který přímo pro tento případ vznikl. Není ale jediný.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod

Toyota má ve výrobě terénních aut dlouhou tradici. První Land Cruiser se na světě objevil už v roce 1954 a byla to téměř naprostá kopie Jeepu. Od té doby se ovšem mnohé změnilo. V osmdesátých letech je objevila série 60, která už se dá považovat za terénní SUV a katapultovala Toyotu na přední příčky výrobců civilních teréňáků.

V posledních generacích si Land Cruiser udržel pověst neobyčejně luxusního, ale zároveň v terénu schopného auta. Už v minulé generaci se modelová řada rozdělila na menší Land Cruisery LC90 a větší osmiválce. A právě model V8 teď přichází v úplně nové verzi a – světe div se – ještě o kus větší, než dřív.Technika

Už předchozí verze byla pořádně veliká, rozměry nového Land Cruiseru ale přesahují všechny meze. Při výjezdu od dealera Toyoty jsem měl neodbytný pocit, že pokud bych nezatočil volantem, tramvaj by neměla šanci.

Mluvíme o délce bez půl centimetru rovných pět metrů, výšce přes metr devadesát a hmotnosti… inu, automobilka udává nějakých 2555 kg, ale podle nezávislého vážení několika zahraničních časopisů hmotnost většinou dosahuje téměř 2,9 tuny.

O rozpohybování takové masy se stará zbrusu nový motor – je to naftový osmiválec o objemu 4,5 litru, výkonu 265 koní a točivém momentu 650 Nm. Osmiválcových dieselů po světě moc neběhá a téměř bez výjimky jsou to velmi povedené, kultivované a silné motory.

Konstrukcí zůstává i nová verze věrná osvědčenému robustnímu řešení se samostatným rámovým podvozkem. Výhodou je pochopitelně maximální odolnost proti různému pokroucení v těch nejobtížnějších terénních podmínkách, kde by pouhá samonosná karoserie zkrátka nestačila. Automobilka použila v konstrukci vysokopovenostní ocel a hydroformované prvky podvozku, čímž se snažila zlepšit tuhost celého auta ve zkrutu – oproti minulé verzi prý vzrostla 1,4x.

Stálý pohon všech kol využívá služeb aktivního středového difereciálu, který plynule mění poměr dodávky točivého momentu mezi přední a zadní nápravu, podle toho, jak je zrovna třeba. Kromě toho se dá zamknout a také můžete použít redukční převodovku. Veškerá nefalšovaná terénní technika tu prostě je.

Pružiny jsou sice tradiční ocelové, ale hydraulické tlumiče mají externí plnění, takže můžete jejich pomocí měnit světlou výšku auta o celých 10 centimetrů. Takhle napsané se to nezdá moc, ale věřte mi, že v nejvyšší poloze působí vůz až výhrůžným dojmem a velmi špatně se do něj nasedá dokonce i s mojí výškou.Na silnici

Při jízdě si nemůžete nevšimnout, že je to opravdu hodně těžké auto… Vybízí vás k poklidné jízdě, nikam nespěchat a hlavně ne do zatáček. Na druhou stranu, motor by byl docela pro – jeho mohutný točivý moment dokáže s autem pěkně zacvičit… Stovka za 8,2 sekundy je dobrá už sama o sobě, ale v takhle obrovském autě působí až nemístně. Také pružné zrychlení je impozantní, je tu ovšem jeden problém.

Odezva na plyn je hodně líná, v případě rozjezdu dokonce až zoufale pomalá. Pochopitelně je to věc, která trápí většinu moderních dieselů a může za ní mimo jiné systém recirkulace výfukových plynů. Na druhou stranu, průběh dodávky točivého momentu je skvělý, dvě malá turba se roztočí okamžitě a prodlevu téměř neznají.

Tlumiče umožňují měkké nastavení Comfort, Standard a tužší, humorně nazvané Sport. Rozdíl sice poznáte, ale praktické využití příliš nevidím, zejména když na dálnici podvozek automaticky ztvrdne a sníží se, aby vozu zajistil lepší stabilitu. Skutečně to docela funguje, na dálnici se s Land Cruiserem V8 jezdí pohodlně a bez potíží.

Brzdy jsou dimenzované bohatě, ale musíte mít na paměti, jakou hmotnost chcete zastavit – jakmile jste na vlhkém, či kluzkém povrchu, velkou setrvačnost neobelže ani to nejlepší ABS. Ovšem největší slabinou při rychlejším tempu je řízení, ve kterém necítíte žádnou zpětnou vazbu. Právě přeposilovaný volant s velmi pomalým převodem vás společně s velkými náklony v rychleji najetých zatáčkách od jakýcholi dynamických projížděk spolehlivě odradí.Prostor a výbava

Při tak rozložitém exteriéru je poměrně logické očekávat spoustu místa i uvnitř. Rozhodně nebudete zklamáni, vnitřní prostor si zaslouží superlativa. Pravda, pokud si pořídíte sedmimístnou verzi, ve které se zadní dvě sedadla sklápějí k bočním stěnám zavazadlového prostoru, nemůžete očekávat příliš místa v kufru. V pětimístné verzi je ale kufr téměř bezedný a pro menší lidi bude vzhledem k vysoké nakládací hraně a výklopnému spodnímu dílu víka docela problém dosáhnout na jeho konec.

Druhá řada sedaček se dá podélně posouvat, takže můžete mít buď ještě větší kufr, nebo dost místa pro nohy zadních cestujících. Zkrátka a dobře, z hlediska prostoru nebudete v Land Cruiseru strádat.

Výbava je ovšem také na vysoké úrovni – některými materiály se Land Cruiser blíží modelům od Lexusu a to je velká pochvala. Nejvíc vám luxusní odnož Toyoty bude připomínat středová konzola, která je částečně převzatá z velkého Lexusu LS. Škoda „dřevěného“ obložení, které celkový dojem dost kazí.Verdikt

Na našem trhu je k dispozici pouze jedna verze největšího Land Cruiseru. Dieselový osmiválec a prakticky kompletní výbava je zkrátka kombinace, kterou by stejně zvolila většina zákazníků. Můžete volit leda mezi pětimístnou a sedmimístnou verzí, rozdíl je 60 tisíc Kč. Pětimístná verze stojí 2 084 000 Kč, což je celkem dost, ale nezapomínejte, že mluvíme o autě s plnou výbavou, včetně navigace, dvacetipalcových kol (cokoli menšího by vypadalo směšně) a tak dále.

Převažující pocit z téměř týdenního ježdění je ovšem poněkud rozpačitý. Předně, jak vidíte na fotkách, jsem dostal auto se zlatou metalízou. Takhle nápadná barva trochu svádí k myšlence, že majitel jen potřebuje, aby všichni okolo viděli, že má fakt velké auto, které bylo fakt drahé. A bohužel je faktem, že takových zákazníků se najde celkem dost.

Je ale dobře, že takové auto existuje, protože se určitě najdou i tací, kteří potřebují drsný terénní vůz, který je zároveň velmi pohodlně sveze i na silnici a neochudí je o luxusní výbavu. A pro ty je Land Cruiser jako stvořený.

Honza Koubek

29.9.2008 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist