Toyota Auris (2013): poprvé za volantem

Auris vyráží do boje proti Golfu, Focusu a korejským hatchbackům. Má ale v rukávu jeden velký trumf. Hybridní technologii, kterou nikdo z konkurentů nenabízí.

RADOSTI
komfortní a poddajný podvozek; nízká spotřeba

STAROSTI
horší interiér; odhlučnění by mohlo být lepší

Ještě než začnu mluvit o novém Aurisu, je potřeba připomenout, jak úspěšný byl Auris předchozí. Jde o druhý nejprodávanější model Toyoty, kterých jen v Česku jezdí na 6600 kusů. To jen abych vám nastínil, jak moc je Auris pro Toyotu důležitý, a jak moc si na tom novém dali záležet.Do designu se zapojil samotný prezident automobilky, Akio Toyoda, jenž se zasadil o jeho agresivnější design. Vůbec veškeré budoucí Toyoty ve vás mají vzbuzovat větší emoce, a Auris je jedním z těch prvních, kde se tak děje. Vypadá v reálu moc hezky, ani nevím, jestli je to tím, že je Auris o citelných 55 milimetrů nižší než předchůdce, nebo novým designovým jazykem Keen Look.

Co pouhým okem neodhalíte je nižší hmotnost, která v porovnání s předchůdcem klesla v průměru o 50 kilogramů, v případě hybridní verze rovnou o 70 kg. Se základní motorizací se Auris dostane na nějakých 1150 kilogramů provozní hmotnosti.

Nadšení ze vzhledu nesdílím uvnitř, uspořádání na mě působilo chaoticky, všude jsou nějaká zvlnění a zakřivené plochy, které ve výsledku vůbec nepůsobí celistvě. Kupříkladu navigace je zasazena do orámovaného lichoběžníku, který má zvláštní černou barvu s polomatným efektem a nevypadá to moc pěkně.


Palubní deska je chaotická, ergonomie průměrná a ani materiály nejsou kdovíjak skvělé. Zpracovaní je precizní jako obvykle.

Toyota Auris fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Toyota Auris fotogalerie

Na barvu to ale nejezdí, více mi vadilo, že navigace vystupuje z palubní desky a není natočená k řidiči, takže na ni nevidíte zpříma. A podobných ergonomických přešlapů je tu hned několik. Alespoň že v otázce zpracování tradičně nelze najít nedostatky, tohle má Toyota v malíku už dlouhou dobu.

Zajímat vás bude určitě i zavazadlový prostor, který má objem 360 litrů. Ten je stejný pro všechny verze, hybridní ústrojí nikterak nesnižuje kapacitu zavazadelníku, protože jsou baterie umístěny v sedácích. Podlaha v kufru má dvě polohy a v její vyvýšené pozici se sedadly vytvoří rovnou plochu.

Protože je Auris ryze evropským modelem, má poměrně rozsáhlou paletu motorů, počínaje malým benzíňákem, přes dvoulitrový turbodiesel, až po hybrid. Já jsem usedl jen za volant dvoulitrového turbodieselu a hybridu, základní motorizace na místě nebyla, ale díky nízké hmotnosti by nemusela jezdit vůbec špatně.


Do benzínové šestnáctistovky jsem se nedostal, sáhl jsem po hybridu, kterých tu byla celá řada.

Takže nejprve vrcholný diesel. Na svůj objem má dvoulitr nikterak oslnivý výkon 124 koní a točivý moment 310 Nm, kterého se dočkáte v rozmezí 1600 – 2400 ot./min. Ve skutečnosti nemá cenu motor moc točit, po dosažení 4000 ot./min. citelně uvadne a dožaduje se zařazení vyššího stupně. Je ale adekvátně svižný, velmi kultivovaný a díky šestistupňovému manuálu si může dovolit delší zpřevodování, takže vás na dálnici nebude obtěžovat nadměrným hlukem.

A hybrid? Celkový výkon soustavy je 100 kW (136 k), ke kterému velkou měrou přispívá benzínová osmnáctistovka. Elektromotor vpředu se stará o hladký rozjezd z klidových rychlostí a s lehkou nohou vás rozpohybuje až na rychlost 50 km/h. Pak už je všechno na spalovacím motoru, který se ale i při vyšších rychlostech dokáže vypnout.

Hned po prvních pár kilometrech si všimnete přepracované řídící jednotky planetové převodovky, která motor nehoní tak často do otáček, jako tomu bylo v minulosti. To se stane jen při předjíždění nebo akceleraci na dálnici, za běžných okolností je motor tichý a skoro o něm nevíte.

Většina řidičů ale motor nebude vytáčet hlavně kvůli spotřebě, která se dokáže dostat na velmi příjemné hodnoty. V normálním provozu můžete jezdit za nějaké čtyři litry, ve svižnějším tempu s občasným předjížděním pojedete za pět. A opravdu rychlá jízda po dálnici vyžene spotřebu na 6,5 l/100 km.

Díky tomu, že světlá výška klesla o 10 mm a celková výška se snížila o 50 mm, je těžiště Aurisu proklatě nízko. V Toyotě si mohli dovolit namontovat měkčí pružiny a ve výsledku je Auris agilní, ale zároveň dostatečně komfortní. Auto se v zatáčkách nenaklání a když to přeženete s nájezdovou rychlostí, následuje bezpečná nedotáčivost. Lepšímu zážitku za volantem překáží jen elektrické řízení, které je velmi lehké a okolo středové polohy navíc hodně necitlivé.Pojďme se ještě v rychlosti podívat na české ceny. Nemá smysl vypisovat všechny výbavy, nejaktuálnější najdete na webu výrobce.

Pokud byste chtěli sáhnout po vůbec nejlevnějším Aurisu, bude se jednat o benzínovou třináctistovku s výkonem 99 koní, šestistupňovou manuální převodovkou a výbavou Power, za kterou si u Toyoty řeknou 329 900 Kč. Výbava už je v základní výbavě více než akceptovatelná, ve standardu najdete 7 airbagů, denní led světla, klimatizaci, přední okna v elektrice, multifunkční volant a tak dále, a tak dále.

Nejlevnější diesel 1,4 l D-4D DPF přijde s Power výbavou na 389 900 Kč, naftový dvoulitr s výkonem 124 koní lze koupit jen s vyšší výbavou Active od 449 900 Kč. Ve světe hybridů se bavíme o dvou výbavových stupních, prostředním Active a vrcholné Style, přičemž zaváděcí cena činí 489 900 Kč za Active, respektive 539 900 Kč za Style.

Pro všechny Aurisy platí štědrá nabídka paketů, které zahrnují tempomat, parkovací senzory nebo panoramatickou střechu. I ty jsou za zvýhodněnou cenu, ale jak říkám, pro přesný výpis raději mrkněte do ceníku Toyoty, kde najdete podrobný výpis ke kterým motorizacím a výbavám je můžete pořídit, a za kolik.

Letmý pohled ke konkurenci odhaluje, že na tom Auris není vůbec špatně. Vlastně má před ní často navrch, protože už v základu nabídne výbavu, za kterou jinde musíte draze zaplatit. K tomu slušně jezdí, dobře vypadá a bude určitě spolehlivý. Když k tomu přičtete hybridní ústrojí, které už se po těch letech dá označit za vychytané, začínají pro dieselové motory těžké časy.

6.12.2012 6:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist