Tomáš Richtr, komentátor Formule 1, analyzuje, proč se nejede Velká cena Německa

To riziko ve vzduchu už nějakou dobu viselo, přesto to ale zní opravdu divně, když už se to stalo skutečností: Velká cena Německa vypadla z kalendáře F1.

Když jsme letos oslavovali rekordních 20 závodů v kalendáři, netušili jsme, že z něj na poslední chvíli vypadne GP Německa. Ona se samozřejmě vrátí – už příští rok. Ale nejasnost dalšího jejího osudu jen podtrhuje zoufalost komerčních aspektů, když se evropští promotéři pokouší o hostování závodu F1.

Letos měl formuli 1 přivítat Nürburgring poté, kdy se počínaje rokem 2007 dohodl s Hockenheimem na pravidelném střídání. Oba okruhy hostily formuli 1 do té doby ve stejném roce; Nürburgring se jel pod hlavičkou GP Evropy. Tehdy už bylo u konce období velké slávy Schumacher – Ferrari, a tak Němci řádně nasycení úspěchem o formuli 1 začali pomalu ztrácet zájem.

Nebyla to tedy zrovna vhodná doba pro obří investice, pro které se majitel areálu, firma Nürburgring GMbH, rozhodl. V roce 2009 byly otevřeny nové komerční prostory: hotel a nákupní centrum. Vyrostla nová horská dráha Ring Roster, kterou se ale nikdy nepodařilo zprovoznit. Společnosti Nürburgring GMbH narostly dluhy, a když jí byla odmítnuta překlenovací půjčka, vloni nadvládu nad areálem převzala Capricorn Group s ruským podnikatelem Viktorem Charitoninem. Odhadovaná cena se pohybuje mezi 70 až 80 miliony eur, asi dvojnásobek toho, co před tím neúspěšně nabídl Bernie Ecclestone.

To je hlavní důvod, proč už na konci loňského roku bylo zřejmé, že se letos na Nürburgringu nepojede. Noví majitelé a Bernie Ecclestone se nedokázali dohodnout na nové smlouvě. Šéf Nürburgringu Carsten Schumacher ještě v lednu potvrdil, že smlouva dohodnuta není, a bude-li, pak musí být rentabilní.

Bernie Ecclestone začal rychle škemrat u pořadatelů závodu na Hockenheimringu a nechal se veřejně slyšet, že F1 se bude jezdit už jen tam, ačkoli pro liché roky nemá dohodnutý s Hockenheimem kontrakt. Vloni závod navštívilo jen 50 tisíc diváků. Přitom 88 tisíc diváků navštívilo jen páteční tréninky na Silverstonu a Red Bull Ring byl také vyprodán.

Závody na Hockenheimringu ale byly ztrátové a v roce 2010 hrozilo, že se tam pojede poslední velká cena F1. Nakonec byla podepsána nová dohoda do roku 2018, ale jen na sudé roky. Ecclestonovi se nepodařilo s Hockenheimem dohodnout, ačkoli prý nabídl stejné finanční podmínky jako nedalekému Spa-Francorchamps. Ten ostatně  z podobných důvodů zmizel z kalendáře pro sezonu 2006.

Němci přitom o formuli 1 ztrácejí zájem: vloni sledovanost zaznamenala meziroční pokles o 17 % a pokles podílu na trhu z 31,9 % na 28,25 % (share). To vše navzdory úspěšnému tažení německého pilota Sebastiana Vettela, nebo možná právě proto, a vloni souboji národní automobilky o titul mistra světa mezi dvěma jeho jezdci, přičemž jeden z nich je německé národnosti.

Ecclestonovi nelze upřít snahu o záchranu Nürburgringu. Ostatně jej navrhl koupit, údajně za 50 milionů eur. Přeplatili jej ale jiní, kteří jsou na pokraji bankrotu. To naznačuje, že Ecclestone to asi neměl úplně špatně spočítané. Jednání s oběma okruhy se dostala do fáze, když se nepořádání závodu stalo nejlevnější variantou. Čas uplynul. Hockenheim byl ochoten pro letošní rok naskočit jako náhradník, ale loňská návštěvnost vlaje ve vzduchu jako červený varovný hadr. Jako by formuli 1 v Německu chtěli úplně všichni, jen ne Němci.

Tomáš Richtr, komentátor Formule 1 – Sport1 HD a Sport2 HD

28.3.2015 4:34

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist