Testujeme zimní pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance: První (kilo)metry

Goodyear představil novinku na letošní zimu a jsme se ji rozhodli otestovat. A půjde o náročný, velmi náročný test....

Testování pneumatik se na Autowebu věnujeme, a rádi a důvod je zřejmý – bez ohledu na výkon, typ pohonu, koncepci vozu, jsou to jen a jen pneumatiky a čtyři plošky velikosti lidské dlaně, které drží auto na silnici, za všech povětrnostních podmínek a rychlostí. A my máme neustále nutkání hledat to správné obutí, hodnotit, testovat, porovnávat.


Na řadě je tedy Goodyear UltraGrip Performance a je třeba hned na začátku vysvětlit tu poznámku o náročném testu, která zazněla v podtitulku. rozhodli jsme se testovat na starším BMW řady 3, tedy na autě s pohonem zadní nápravy, bez jakýchkoli elektronických bezpečnostních asistentů. což mezi námi není nic tak hrozného, a ani náročného, když na to přijde, ale pohledem dnešní doby může jít o podmínky, které většina dnešních řidičů nepovažuje za komfortní. Naopak my věříme, že se nám podaří dostat více na dřeň a vyzkoušet vlastnosti pneumatik, které očekáváme, že budou vynikající, velmi intenzivně.

Jak si zbrusu nové pneumatiky povedou na ryzí zadokolce bez elektronické kontroly trakce? Příchod zimy v našich klimatických podmínkách obvykle rozdělí motoristy na řidiče a majitele řidičáku. Spolehlivou cestou, jak se nezařadit do té druhé skupiny, je právě kvalitní obutí. Můžete mít čtyřkolku s uzávěrkami, ale na letních pneumatikách se nemusíte ani rozjet. A naopak, s dobrými zimními pneumatikami se není třeba bát vyrazit ani s čistou zadokolkou, kterou máme my. Navzdory teplému podzimu až do začátku listopadu teď všechno nasvědčuje tomu, že o sníh letos nebude nouze.

Na samý úvod sluší představit oba naše protagonisty. Na straně jedné je tady BMW 328i generace E36 s pohonem zadních kol, manuální převodovkou, samosvorným diferenciálem a absencí jakékoli kontroly trakce vyjma pravého kotníku řidiče. A na straně druhé ty nejmodernější pneumatiky, jaké má momentálně Goodyear ve své nabídce – model UltraGrip Performance.

Na BMW máme gumy o průměru 17 palců, což je přibližně střed nabídky, nejmenší si můžete pořídit patnáctky, největší pak devatenáctky, šířka se pohybuje v rozmezí od 195 do 255 milimetrů, profil od 40 do 65. A teď trocha teorie. Pneumatika disponuje technologií SnowControl, která má optimalizované uspořádání příčných drážek, upravený dezén běhounu a tuhost bloků. To v překladu znamená, že má na sněhu a ledu mnohem lépe brzdit, lépe zatáčet a v neposlední řadě vám má usnadnit přenos výkonu na povrch pod koly. Zatímco hydrodynamické drážky pomůžou s rozjížděním na mokru nebo rozbředlém sněhu, nové složení směsi pak zlepší chování pneumatiky zejména na mokrém asfaltu. K tomu se přidává i čtvercová styčná plocha, která rovnoměrně rozloží tlak, což se opět podepíše na lepší trakci gumy.

V neposlední řadě nechybí indikátor opotřebení, takže se nemusíte spoléhat na mozkové myšlení, ale stačí se jen podívat a hned víte, jestli ještě můžete jezdit, nebo už je čas na výměnu. Jak si na sněhu nové obutí povede ukáže až čas, zatím jsme stihli vyzkoušet suchý a mokrý asfalt při teplotách okolo nuly a pneumatiky (podle předpokladů) nezklamaly. Nepřijdou nám nijak zvlášť hlučnější než stávající letní gumy (Goodyear říká 71 dB) a na mokru mají skutečně výbornou trakci.

Tak dobrou, že i se skutečně nerozvážným šlapáním na plynový pedál je problém zadní kola výrazněji protočit, což může být špatná zpráva pro všechny driftery, a naopak dobrá zpráva pro všechny, kteří se potřebují hlavně v bezpečí dopravit do cíle svojí cesty a dbají ma co největší přilnavost. I když se na silnici nahromadí hodně vody, bohatě prořezávaný běhoun pneumatiky statečně odvádí svoji práci. Vliv zimních pneumatik na spotřebu bude ještě předmětem dalšího zkoumání, ale jestliže teď palubní počítač obvykle ukazuje něco v rozmezí od 10 do 13 litrů, nijak zvlášť velký vliv zimních pneumatik na celkové spotřebě nečekáme. 

25.11.2015 11:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist