Testování BMW s pohonem všech kol v BMW xDrive Village

Jízda na sněhu a ledu? Pro někoho strašák, pro jiného zábava... Pro nás ovšem náplň pracovního dne. Díky BMW.

Pohon všech kol je nedílnou součástí nabídky modelové řady značky BMW, a i když mohou zarytí a tzv. pravověrní příznivci mnichovské automobilky namítat, že pohon zadních kol (ideálně v kombinace s manuální převodovkou a benzínovým řadovým šestiválcem s atmosférickým plněním) je tím nejlepším – ne – povinným, co si do BMW objednat, tak prodejní čísla mluví naopak ve prospěch jiných specifikacích. Pohon všech kol dnes hraje zásadní roli.

Doslova „dnes,“ protože právě teď jsme v Peci pod Sněžkou, kde BMW během zimního období provozuje tzv. xDrive Village, tady možnost pro všechny zájemce (s řidičským průkazem, starší osmnácti let) vyzkoušet si v zimních podmínkách právě vozy s pohonem všech kol a my jsme se na dnešek přenesli do role zákazníků a vyzkoušeli jsme, jak takový program probíhá.


Nejprve čím se jezdilo – k dispozici byla desítka vozů složená z BMW X3, X4, X5 a X6 pokud se budeme dívat na SUV, a také 3GT, 4, 5, 2 Active Tourer… S naftovými (až na výjimku 2.8i) motory a automatickými převodovkami a program byl následující. Ze základny v Peci pod Sněžkou jsme se testovacími auty přesunuli přes Černou horu na letiště vzdálené asi pětadvacet kilometrů. Na zasněžené letiště je třeba dodat, kde jsme se rozdělili na dvě skupiny a vyzkoušeli jsme handling a vyhýbací manévr.

Já jsem byl ve skupině, která nejprve vyrazila na handling, které obnášel ovál s různými typy zatáček, brzděním a slalomem. Střídali jsme jak jednotlivá auta, tak také různé typy nastavení režimů vozu. Od sportovního přes Sport+, včetně zcela vypnuté stabilizace. Logicky pak, budeme-li mluvit o jednotlivých autech, bylo zřejmé, že X5 a X6 budou vyžadovat se svou hmotností u třech tun jiný přístup než kompaktní vozy. Pokud bych měl vybrat jedno auto, které se mi líbilo, tak musím přiznat, že mne velmi mile překvapila řada 2 Active Tourer. První předokolka v nabídce BMW, zde ovšem s xDrive, tedy pohonem všech kol. Krátké, mrštné, agilní auto, s moderně střiženým kabátem a hbitými reakcemi. Bylo velmi příjemné jezdit s ním i v ostřejších zatáčkách, a později i na namrzlém povrchu, kde v tu samou chvíli už velká auta velmi bojovala s přilnavostí. Dvojka se držela stopy déle, snadněji se ohýbala k apexu. 

Přes „nutnou“ zastávku na kávu jsme se pak přesunuli na druhé stanoviště, kde naše práce spočívala v tom, že jsme se rozjeli na danou rychlost, v označeném místě provedli rychle vyhýbací manévr, pak auto stabilizovali, dojeli do širší vracečky, kterou jsme mohli projet bokem, zhoupli jsme se do protisměru a pak ještě jednou a byl před námi výjezd zpět na rovinku, na kterou jsme najížděli tak, abychom auto poslali do driftu. Ve smyku bylo zapotřebí autu udržet, pak ho ze smyku dostat do přímé jízdy a vrátit se na start. A tak dokola, několikrát za sebou, znovu s různě nastavenými režimy, opět jsme se střídali v autech. 

A opět bylo jasné, že SUVčka budou potřebovat jiný přístup než menší auta, nicméně zase je třeba říct, že vozy na dlouhém rozvoru byly čitelné v driftu, snadněji a více předem dávaly najevo, že kola přijdou o grip).

Trenér předem avizoval, že pokud bude někdo schopný, bude moct vypnout stabilizaci a jezdit zcela bez ní, já jsem zcela neskromně provedl deaktivaci rovnou… A musím říct, že je skvělé, že pokud člověk chce jezdit a spoléhat se na elektroniku, tak může a auto pracuje v jeho prospěch. Stejně jako je vynikající to, že s vypnutou stabilizační pomocí jsou vozy BMW čitelné, ovladatelné, příjemné na řízení – ať si kdo chce co chce říká, a teď narážím opět na „zaryté pravověrce,“ o kterých jsem se zmiňoval na začátku.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

BMW xDrive Village určitě znáte, z reklamy o „místě s 365 ročními obdobími“

Závěrem celé akce byl parkour, za kterým jsme se vrátili zpět na základnu do Pece pod Sněžkou, přesedli jsme do SUVček a před námi byla jízda přes umělé kovové překážky, které simulovaly boční náklon, křížení náprav a poslední „atrakcí“ byla lávka, tedy nájezd na plošinu, která se při přejezdu překlopila, auto se zhouplo a na druhé straně sjelo dolů. Co je třeba dodat? Že při bočním náklonu i křížení náprav vyšlo najevo, že BMW mají tuhou a pevnou karoserii, nebyl patrný žádný zkrut, že pohon všech kol je opravdu „inteligentní“ tím, jak i s koly ve vzduchu pracuje tak,aby kola s přilnavostí dostala auto tam, kam je potřeba.

Nějaký závěr? Než čekat nějaký verdikt, který u reportážně pojatého textu nelze až tak předpokládat, přejdu spíše k pozvání – není totiž nic snazšího, než to, o čem jsem teď psal, vyzkoušet na vlastní kůži. Jen se zaregistrovat na webu BMW a účast na testování v xDrive Village může absolvovat každý. Je to zcela grátis, stačí pouze řidičák… ale to už jsem vlastně říkal.

29.1.2015 6:18| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist