Testovali jsme nové pneumatiky Michelin Alpin

Renomovaný výrobce pneumatik představil nové zimní pneumatiky vyrobené za pomoci nejmodernějších technologií. Fungují? To si pište!

Zima definitivně odešla, otázka, zda vyměnit či nevyměnit pneumatiky za letní vzhledem k tomu, kolik je venku stupňů, už není na místě a odpověď zní ano, je třeba přezouvat. Máme tady jaro a to je ideální čas představit si, ehm, novou zimní pneumatiku. Vážně, a má to svou logiku.

Co si obout na léto už asi víte, možnosti jsou různé, ale je dobré počítat s předstihem s tím, že až se babí léto začne sklánět letos k podzimu, může být už pozdě začít zjišťovat situaci na trhu.

Michelin představil dvě nové zimní pneumatiky a ještě předtím, než se jim podíváme na zoubek, je třeba říct, že jejich vývoj probíhal ruku v ruce s důsledným analyzováním zákaznických potřeb. Našich potřeb. A co že to vlastně řidiči chtějí? Bezpečnost při rozjezdu, bezpečnost při brzdění, jistotu při zatáčení a řešení situací.První pneumatika, o kterých bych chtěl mluvit, je Michelin Latitude Alpin a pokud mám teoretizovat, tak později, nejdříve vyrazím s tímhle obutím na projížďku – guma byla připravena pro prémiová SUV a jak nejlépe zjistíte chování prémiového SUV? Tím, že s ním vyrazíte do terénu. A tím myslím skutečný terén, ne příměstskou dálnici, ale například zasněžený les s dvoumetrovými závějemi asi hodinu jízdy od lotyšské Rigy.


Alpiny na sněhu držely, projevovalo-li se něco negativně, tak hmotnost auta.

Trakce, ovladatelnost, jistota. Tak bych asi popsal své dojmy z jízdy v Range Roveru Evoque. Navzdory doporučení instruktorů (pardon) jsem vypnul stabilizaci hned po pár minutách jízdy, auto znatelně zklidnilo a získalo na jistotě. Elektronika totiž zbytečně zasahovala do jízdy a ano, kazila pneumatikám práci. Přilnavost na sněhu byla fantastická, masivní bloky vzorku dokázali perfektně krájet měkký podklad. Držet stopu mezi stromy bylo celkem snadné. A pokud mělo dojít ke ztrátě adheze, tak s bezpečnými signály od čitelně prokluzujících kol.

Ani v Rize není koncem zimy třeskutý mráz, takže se mi pod koly střídal led, sníh, ledové bahno, směs tvořená sněhem, blátem a vodou. V žádném okamžiku jízdy jsem neměl dojem, že bych auto nekontroloval.

Mohl bych teď začít básnit o  tom, o kolik procent je nová guma lepší než její předchůdce, protože má inovativně designovaný vzorek, ale umím počítat jen do padesáti (jde o to, že je guma „řezaná“ tak, že v každém okamžiku zatočení kol je k dispozici maximum hran vzorku, které se opírají do podkladu). Nebo že je obutí vyrobeno z nové směsi, která obsahuje slunečnicový olej. Ale neudělám to, místo toho vám doporučím zkušební jízdu a osobní zkušenost. Já jsem byl nadšený, jak Range na Latitude Alpin fungoval v přímém směru, i v zatáčkách.Abych byl v rámci své „lotyšské mise“ úplný, musím pohovořit o Alpin Pilot. Pokud jsme doteď řešili SUVčka, na řadu jdou teď silné sportovní sedany a Porsche. Pilot Alpin se dodává ve dvou verzích a jedna z nich pasuje na 911. Sníh, zadokolka a dobrá zimní guma? To nutně předznamenává kopec řidičské zábavy.

Dvě flotily 911, jedna obutá na Michelinech, druhá na Pirelli. A k tomu testovací polygon pokrytý sněhem, leden, břečkou a místy s odkrytým asfaltem.


Díky vrozené přetáčivosti byla s 911 na Michelinech velká zábava.

Nejprve jsem řídil Porsche na Pirelli, auto si na nich drželo trakci možná o chvilku déle než v další rundě na Michelinech, jenže pak šlo rychle po tečně ven. Nedotáčivost byla až nepříjemná. Alpiny možná o chvilku dříve ztratily přilnavost, ale když už šlo auto do skluzu, utíkat začala nejdříve bezpečně zadní náprava. Tohle chování se mi zdálo čitelnější.

Jiný vzorek, jiný polygon, stejný název pneumatiky a Mercedes E63 AMG. S tímhle autem jsem v minulosti najel stovky kilometrů a přesně si pamatuju, jak dokonalé na suchém asfaltu bylo. Výtečné bylo i teď na sněhu a ledu, i když vše probíhalo v podstatně nižších rychlostech než tehdy na mezinárodní prezentaci.


Přeplňovaný osmiválec, dlouhý rozvor, pohon zadních kol? Ideální drift!

Při prvním kole jsem měl strach, že jakmile pošlu motor do otáček, zadní kola se roztočí ve smrtelné křeči a ztratí veškerý grip, ale mýlil jsem se. Vroam, vroam,… stačí pumpovat pravou nohou na plynu podle klasických pravidel driftu a Mercedes pohazuje zadkem přesně mezi vytyčenými kužely. Vlastně jsem byl tak trochu zaskočený tím, jak těžké bylo kola utrhnout, podvědomě jsem čekal větší klouzačku. Přední kola držela jak helvetská víra, pokud bych měl použít otřepané klišé, zadní se nechávala provokovat plynem.

DOPORUČUJEME: Porsche 911 Carrera S

Tak ještě jednou… Zima je pryč a teď budeme řešit pár měsíců jiné starosti, než je zimní obutí. Je ale důležité si do podzimu zapamatovat, že Michelin vyrobil nové zimní pneumatiky, které jsou na absolutním vrcholu mezi konkurencí a že až teploty začnou opět klesat k bodu mrazu, měly by byt Michelin Latitude Alpin a Pilot Alpin součástí vašeho nejužšího výběru.

Filip Rakovan

23.3.2012 10:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist