Test pneumatik Continental WinterContact TS 850 P

Pokud vyrábíte pneumatiky, musíte být o krok napřed. Tedy, o krok... asi tak o půl roku. Když se nasazují letní gumy, výrobce přichází s informacemi o tom, čím se bude jezdit příští zimu.

Sezóna zimních pneumatik končí a na pořadu dne je teď aktuálně výměna zimního obutí za letní, nicméně také premiéry nových zimních modelů, které pak dorazí na trh před koncem roku tak, aby je mohli mít zákazníci na svých vozech před další zimou. Takovým případem je i nová zimní guma značky Continental s označením WinterContact TS 850 P. Na test tohoto modelu jsme vyrazili do rakouských Alp.

Cesta začínala na salzburském letišti, kde jsme nasedli do BMW X1 a po suchém asfaltu zamířil na jih k zasněženým vrcholkům hor. Jak v rychlosti zhodnotit chování pneumatiky na silnicích z větší části v normálním a místy mokrém stavu? Jízda byla pohodlná a schopnost pneumatiky držet stopu ve všech směrech v pořádku. Jistota a bezpečnost je asi to jediné, co mě napadá, protože spotřebu na krátkém úseku řešit nešlo, zejména pak bez možnosti porovnávat s jiným obutím. Pokud bych měl zmínit hlučnost, spíše než hlomoz od pneumatik jsem vnímal rušivé zvuky od zpětných zrcátek a motoru. Nicméně není na místě řešit projevy auta, takže abych byl konkrétní, pneumatiky byly zcela v pořádku.

Co o nové pneumatice říká výrobce? Continental tvrdí, že se jim v případě novinky WinterContact TS 850 „podařilo dosáhnout znatelného zlepšení výkonnostních charakteristik“, ale také že „je lepší než předchozí guma nejen pokud jde o ovladatelnost na sněhu a suché vozovce, ale rovněž i v brzdném účinku“. Tyto schopnosti má podle výrobce zajistit nový asymetrický dezén určený pro výkonné vozy i rychlá SUV. Od podzimu model Continental WinterContact TS 850 P a větší provedení WinterContact TS 850 P SUV oficiálně nahradí pneumatiky ContiWinterContact TS 830 P a ContiCrossContact Winter, které se ale i nadále budou prodávat.

Ale pojďme zpátky do Rakouska, konkrétně do jednoho z vyhlášených lyžařských středisek, kde jsme měli k dispozici nejprve Audi A4 Avant a opět BMW X1. A také dva rozdílné úkoly. S Audi jsme se měli rozjíždět z klidu a co nejrychleji dosáhnout stanovené rychlosti, přičemž jsme střídali pneumatiky s novým vzorkem a gumy ojeté. Jeden by ani neřekl, že se na sněhu může rozdíl ve sprintu na padesátikilometrovou rychlost vyšplhat na téměř deset sekund.

Na „kluzišti“ se střídaly různé typy sněhu. Rozdíly v jízdě byly evidentní.

Na druhém stanovišti jsme se rozjížděli s BMW na padesátikilometrovou rychlost a po signálu brzdili až do úplného zastavení. Jednou v autě na nových „Conti,“ druhý vůz byl na nízkorozpočtových pneumatikách nevalného renomé. Rozdíl? Pokud budeme brát bod zastavení v Continentalech za referenční polohu, pak na levných slupkách jsme k zastavení z padesátky potřebovali o celou délku vozu navíc. Pro představu – jedete padesátkou po městě a zastavíte buď před přechodem, anebo až za ním.

Nechci moralizovat, přeberte si to, prosím, každý podle svého, ale asi je jasné, co chci příkladem s přechodem pro chodce ve vztahu k brzdné dráze říct. Ve srovnání se svým předchůdcem vykazuje pneumatika Continental WinterContact TS 850 P pětiprocentní zlepšení ovladatelnosti na sněhu. Asi největší vliv na tuto změnu má dezén s lamelami uloženými pod jiným úhlem a jejich menším rozptylem. Vývojářům se navíc podařilo do povrchu běhounu vtěsnat více bloků, což vedlo ke značnému nárůstu počtu bočních hran. Drážky na vnitřní straně pneumatiky proto dokážou zachytit větší množství sněhu a díky tomu zvýšit tření, což v důsledku znamená více přilnavosti.

A o tom jsme se také mohli přesvědčit na dalším testovacím okruhu. Nejprve jsme si odskočili na kluznou sněhovou plochu, kde nám inženýři od Continentalu předvedli, jak se pomocí přístrojů zabudovaných do aut měří a testují pneumatiky, a následně jsme sedli do trojkových BMW a Audi TT RS.

Také druhé pneumatice – WinterContact TS 850 P SUV – byl do vínku dán nový dezén s lepšími záběrovými vlastnostmi, který navíc napomáhá tomu, aby při jízdě na štěrku nedocházelo k zachycování a vtlačování kamínků do běhounu. Kostra tohoto modelu je zároveň zkonstruována tak, že si hravě poradí i s vyšší hmotností crossoverů a SUV a dokáže účinně přenášet vysoké síly, které na ni působí při zrychlování, zatáčení či zpomalování.

A jak se nám jezdilo? V případě BMW vlastně ani nevadilo, že nemají samosvorný diferenciál a pod kapotou pracuje slabší naftový čtyřválec. Na mokrém sněhu to příjemně progresivně klouzalo a s autem se dalo krásně (a zábavně) jezdit bokem. Pokud mi špéra chyběla, tak ani ne při snaze o vyvolání driftu, tam stačilo vytočit volant a prošlápnout plyn, ale spíše při srovnávání vozu do původní stopy, kdy se zadní náprava dokázala (právě díky novým gumám) poměrně agresivně zakousnout do povrchu.

Zobrazit všechny fotografie

BMW bylo na nových zimních Continentalech ovladatelnější. Nebo zábavnější?

U Audi TT RS byla samozřejmě situace trochu jiná. S pohonem všech kol bylo zapotřebí auto více nutit ke skotačení, jezdit vyšší rychlostí, takže hranice mezi řízeným powerslidem a neovladatelným klouzáním byla poněkud menší, nicméně ne neviditelná. Sám za sebe jsem se bavil více v BMW, což je zřejmě dáno tím, že mám se čtyřkolkami najeto poměrně hodně, mluvím ale o autech s přeplňovanými motory a japonskou DNA, která jsou na zábavu připravená lépe než Audi.

S BMW jsem měl více práce a jezdil pomaleji, ale také jsem se více pobavil. Od zábavy ale zpět k práci a serióznějším věcem. Podtrženo, sečteno – přestože Continental WinterContact TS 850 P nelze považovat za speciální pneumatiku s hrubým dezénem a je spíše určena na běžné silnice, kde funguje výtečně, jako univerzální zimní obutí ji můžu jen doporučit. Pokud to vidíte podobně, na uvedení na trh si budete muset ještě chvíli počkat. Jak už jsem zmiňoval, dorazí až ke konci roku a pak budou známe také dostupné rozměry i její cena.

20.3.2014 3:54| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist