Suzuki Vitara 1,6 VVT 4x4 AllGrip: Oslava skromnosti

První jízda | vydáno 24. 7. 2017

Velikost textu: a a a

Celkové hodnocení:

  • Dynamika:
  • Chování na silnici:
  • Provozní náklady:
  • Praktičnost:
  • X-Factor:
  • Celkové hodnocení:

Když to funguje, proč vymýšlet za každou cenu něco nového? Vitara dokazuje, že i s klasickým receptem můžete postavit skvělé auto, které patří do dnešní doby

Radosti:

  • Kultivovaný motor
  • Snadná obsluha
  • Praktičnost

Starosti:

  • Zastarale působící materiály uvnitř

Když to nepřeháníte s designovými cingrlaty, můžete postavit auto, které nestárne. Možná, že Vitara vypadala již od začátku trochu konzervativně, nicméně pokud se na ni podíváte dnes, není patrné, že se tato generace představila před téměř třemi lety. Možná za to mohou široké možnosti individualizace, které soudě dle toho, co vidíme na silnici, zákazníci rádi využívají. Tmavé i lesklé prvky, různé mřížky chladiče, barevné panely palubní desky nebo možnost vybrat si třeba i design analogových hodin uvnitř – můžete se skutečně vyřádit a sestavit si unikát dle vlastního vkusu. Základ karoserie si vystačí s jednoduchými liniemi, šťávu mu dodávají právě doplňky.

Interiér

V jednoduchosti je krása. Palubní deska Vitary si nepotrpí na avantgardu a přináší vám přehlednost a uživatelskou přívětivost. Z pozice řidiče máte všechny funkce na dosah a v jejich ovládání je snadné se zorientovat. Včetně multimediálního a 3D navigačního systému s jednoduchým rozvržením čtyř dlaždic pro jednotlivé prvky – mapy, telefonování, rádio, aplikace. Za volantem sedíte vzpřímeně a pohodlně, kormidlo je výškově nastavitelné o 40 milimetrů a podélně o 36 milimetrů, takže ideální polohu najdete raz dva. Design přístrojového štítu se nese opět ve znamení jednoduchosti: dva analogové budíky, mezi nimi dobře čitelný digitální displej s podsvícením pro zobrazení základních informací. Možná až obstarožně působí tlačítka vlevo dole pod volantem, kterými zapínáte mlhovky, asistenta pro sjízdění svahů, stop startu, nouzové brzdění a přepínáte vzdálenost palubnímu radaru. Na druhou stranu, je snadné je nahmátnout a obsluhovat i naslepo. Materiály v interiéru však nejsou úplně na úrovni, dnes už se to dělá lépe. Na zadních sedačkách je slušná porce místa nad hlavou i pro kolena, i když sedáky jsou relativně nízko nad podlahou. Hrana zavazadlového prostoru je v jedné rovině s jeho podlahou díky přepážce, pod kterou se vejde skutečně dost věcí. Udávaný objem kufru 375 litrů můžete dobře využít a vězte, že Vitara prošla tradičním testem převozu kočárku s rozměrným podvozkem a sedačkou bez ztráty kytičky. A když už se bavíme o transportu dětí, máme zde úchyty ISOFIX na bočních zadních místech plus systém TopTether. Tato verze Elegance Panorama je "plná palba" s panoramatickým střešním oknem - oproti nižšímu stupni za příplatek pouhých 25 tisíc.

Pohon

Atmosférická šestnáctistovka? V roce 2017? Mimořádně osvěžující záležitost! Downsizing a přeplňování v tomto případě nejsou vůbec potřeba. Motor má sametový chod, dobrý zátah díky rozumnému zpřevodování manuálního pětikvaltu a skvěle si poradí i s nákladem a na dálnici. Systém pohonu všech kol AllGrip funguje díky mezinápravové spojce, disponuje čtyřmi režimy. Auto připojuje zadní kola dle potřeby, Lock v rychlosti do 60 km/h rozdělí točivý moment mezi nápravy v poměru 50:50 a také upraví fungování ESP, Snow upřednostní zadní kola a zostří reakce ESP. Poslední režim Sport lehce omezí zásahy ESP a hlavně zostří reakce plynového pedálu. Jednou z dalších výhod atmosférického motoru je pak malý rozptyl spotřeby v různých podmínkách a při různém zacházení, v průměru se pohybuje lehce nad šesti litry.

Ovladatelnost

Stačí respektovat pravidlo „pomalu dovnitř, rychle ven“ a Vitara na okresce dosáhne velmi slušného tempa. Nedotáčivost přichází postupně a lehké náklony vás včas upozorní, kdy už to přeháníte. Samozřejmě nejde o nějaký hot hatch na chůdách (má světlou výšku 185 centimetrů) ale s trochou plynulosti a díky poddajnému podvozku si snadno poradí se svižnější jízdou. Při normální jízdě je Vitara velmi pohodlná, dobře filtruje nerovnosti a s výjimkou velkých děr v silnici nepřenáší rázy do kabiny. Ovládání je příjemně analogové, od řízení až po brzdy s dostatkem citu, víte, po čem jedete, aniž by vás auto obtěžovalo.

Verdikt

V jednoduchosti je skutečně krása. Je osvěžující, že si i někdo dnes může dovolit prodávat stroj, který funguje mechanicky a „autově“ – v tom pozitivním slova smyslu. Proč věci komplikovat, když fungují? Vitara má kultivovaný a úsporný motor, solidní výbavu, komfortní podvozek, snadno se obsluhuje a nabízí také slušnou porci praktičnosti. Škoda, že podobné věci na trhu ubývají, bude se mi po nich stýskat.

Měření a technické údaje

MotorSuzuki Vitara 1,6 VVT 4x4 AllGrip
Konstrukcečtyřválec
Palivobenzín
Zdvihový objem (cm3)1586
Kompresní poměr11,0:1
Vrtání x zdvih (mm)78,0 x 83,0
Převodovkapětistupňová, manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Vpředuvzpěry McPherson a vinuté pružiny
Vzadutorzní náprava a vinuté pružiny
Pneumatiky vpředu215/55 R17
Pneumatiky vzadu215/55 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)88/120 v 6000
Točivý moment (Nm)156 v 4400
0-100 km/h (s)12,0
Nejvyšší rychlost (km/h)180
Spotřeba paliva (l/100 km)5,6
Objem nádrže (l)47
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4175
Šířka (mm)1775
Výška (mm)1610
Rozvor náprav (mm)2500
Provozní hmotnost (kg)1235
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)400
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)375/1120
Ceny
Základní cena modelu386 700 Kč
Základní cena test. verze440 450 Kč
Cena testovaného vozu526 850 Kč

Komentáře ke článku

Tento článek nikdo nekomentoval, buďte první.

Tagy: Suzuki

Podívejte se, jak Porsche vyrábí karbonové ráfky

Jak se vyrábějí ultralehká kola, která stojí víc než běžné auto? Pojďme nahlédnout do kuchyně Porsche...

Podívejte se, jak Porsche vyrábí karbonové ráfky
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, pane doktore, prosím Vás, zajímá mě, jestli musí mít profesní průkaz, d... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist