autoweb.cz > Suzuki > Suzuki Vitara > Suzuki Vitara 1.6 VVT 4×4 AllGrip (2015)
Suzuki Vitara 1.6 VVT 4×4 AllGrip (2015)
Dynamika 7
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Radosti
Živý motor; schopný podvozek; nízká hmotnost; poměr cena/hodnota
Starosti
Proč takhle nejezdí víc (nejen) crossoverů?
Poslední dobou nelze nepozorovat jistý trend, kdy se dříve drsné off-roady s rámovou konstrukcí, poctivým pohonem všech kol a redukční převodovkou transformují na módní městské crossovery se samonosnou karoserií a pohonem jedné nápravy, případně doplněným o levný typ čtyřkolky pro případy „co kdyby náhodou“. Doba si to zkrátka žádá a stejnému trendu nyní propadlo také Suzuki Vitara. Ublížilo to nějak slavnému jménu?
Interiér
Pokud se podíváte dovnitř, pak jistě ne. Stále je tu přítomný jistý nádech devadesátých let, na která odkazuje hlavně přemíra tmavých a tvrdých plastů, jenže ve výsledku ničím neurazí. Naopak, co mne na interiéru nejvíce potěšilo, byla jistá sladěnost, která především u japonských vozů nebývá samozřejmostí. Dotykový displej multimédií působí kvalitním a moderním dojmem a především jeho obsluha je celkem intuitivní, ačkoliv třeba dotykové ovládání hlasitosti bude zprvu působit problémy. Co se prostorových dispozic týče, nepřišel jsem na nic, čím by se nová Vitara vymykala standardu. Vlastně ano – tenké sloupky a velká zrcátka napomáhají dobrému rozhledu.
Pohon
Poněkud nestandardní je pohonná jednotka. Atmosférická šestnáctistovka o výkonu 120 koní při 6000 ot./min. a točivém momentu 156 Nm v 4400 ot./min. papírovými hodnotami neoslní, jenže v kombinaci s poměrně muší váhou nepsůboí jinak udušeně. Naopak z jejího točivého charakteru vyzařuje chuť do života, a přestože by její projev někdo mohl vnímat jako hlučný, při nízkých otáčkách a částečném zatížení je kultivovaný. Standardní pětistupňová převodovka by si určitě zasloužila jednu rychlost navíc, potěší ale precizním chodem, který činí z řízení Vitary na poměry této třídy neobvyklý požitek.
Spotřeba
Spousta lidí nad crossoverem s jiným než turbodieselovým motorem možná ohrne nos, pro jízdu především po městě a krátké přískoky za hranice města se přece jen hodí o něco víc benzínový motor. Atmosférická jednotka má díky jednodušší konstrukci navíc i příslib méně častých poruch. Ve světle těchto faktů pak průměrných 7,5 l/100 km po městě není příliš, uvolněným tempem po okreskách se pak dostanete i k hranici šesti litrů, což není vůbec špatné.
Ovladatelnost
Tedy za předpokladu, že si můžete říkat tibetský mnich, protože řídit nové Suzuki Vitara vás prostě bude bavit. Může za to i podvozek, který navzdory své primitivní konstrukci funguje obstojně. Do zatáček se vrhá s nadšením, poslušně drží stopu a nechá se i pobídnout k poněkud neslušným hrátkám, přitom si na nedostatek komfortu rozhodně nelze stěžovat. Připočítejte k tomu řízení se slušnou měrou zpětné vazby, již zmíněné řazení a nadšený motor, pohon všech kol, který vám na mokru dodá nepřekonatelnou míru trakce a v terénu se také neztratí, a máte auto, ze kterého se vám bude jen těžko vystupovat. Což se mi v kategorii vozů, k nimž už z principu chovám jistou zdrženlivost, už dlouho nestalo.
Verdikt
Nové Suzuki Vitara svou přeměnu zvládlo na výbornou. Vyhoví totiž nárokům moderní doby, která vyžaduje především zajímavý vzhled, styl, technologie a prostor, ale zároveň potěší i poněkud zpátečnickým přístupem k řízení. Vzhledem ke kategorii vozů, do které spadá, funguje na silnici výtečně, a neurazí ani schopnostmi v terénu. A pokud snad opravdu potřebujete něco drsnějšího, i když při pohledu do jeho tváře vám srdce spíš pookřeje, pořád je tu Suzuki Jimny.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1586 |
Kompresní poměr | 11,0 : 1 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry McPherson |
Vzadu | torzní náprava |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 215/55 R17 |
Pneumatiky vzadu | 215/55 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 88 / 120 v 6000 |
Točivý moment (Nm) | 156 v 4400 |
0-100 km/h (s) | 12,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 180 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,5 / 5,1 / 5,6 |
Objem nádrže (l) | 47 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4175 |
Šířka (mm) | 1775 |
Výška (mm) | 1610 |
Rozvor náprav (mm) | 2500 |
Provozní hmotnost (kg) | 1235 |
Celková hmotnost (kg) | 1730 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 400 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1200 |
Zavazadlový prostor (l) | 375 / 1120 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 386 700,- (1.6 VVT 4x2 120 k Comfort) |
Základní cena test. verze | 440 450,- (1.6 VVT 4x4 AllGrip 120 k Comfort) |