Suzuki SX4 (2005 – 2014)

Ojetá auta | vydáno 17. 11. 2016

Velikost textu: a a a

Dvojče Fiatu Sedici má mezi motoristy dobré jméno. Těží z pověsti japonské značky a z faktu, že ve verzi s pohonem všech kol jde o jednu z cenově nejdostupnějších čtyřkolek.

RADOSTI
Existuje ve verzi s pohonem všech kol iAWD, živé zážehové motory s rozumnou spotřebou, vzdušný interiér, dobrá spolehlivost, dobré jízdní vlastnosti.

STAROSTI
Sedan pouze s pohonem předních kol, do modernizace o něco větší hlučnost v interiéru, omezený výhled šikmo vpřed kvůli širšímu A-sloupku karoserie.

Vzhled crossoveru Suzuki SX4 dalo stejně jako jeho dvojčeti Fiatu Sedici proslulé studio Ital design. Právě vyhlášené italské designérské škole tak vůz vděčí za nadčasové křivky, díky nimž je lákadlem i dnes, kdy se už vyskytuje pouze na trhu s ojetými automobily.

Při výběru vozidla můžete potkat kusy vyráběné v Maďarsku i Japonsku (ty se vozily do Evropy do modernizace v roce 2009). Rozpoznáte je podle umístění antény a také předního nárazníku, kde je u aut pocházejících z Japonska v oblasti mlhových světel vykousnutí. Anténu mají umístěnou vzadu, zatímco vozy vyráběné v Maďarsku vpředu nad čelním sklem – těch je na trhu drtivá většina.

Suzuki SX vyjelo s pohonem předních kol, nebo ve verzi s pohonem všech kol iAWD, kde rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu elektromagnetická lamelová spojka umístěná před zadním diferenciálem. V praxi se pohon zadních kol připojuje při prokluzu kol přední nápravy.

Kdo zatouží po čtyřkolce, měl by při výběru motorizace zapomenout na základní benzinovou patnáctistovku i turbodiesel 1.6 DDiS - ten se oficiálně do ČR stejně nedovážel a tak se s ním můžete setkat pouze u automobilů prodaných nových mimo Českou republiku. Důvodem je fakt, že ve spojení s těmito motorizacemi se pohon všech kol vůbec nenabízel.

Nicméně i základní agregát 1.5 16V o výkonu 73 kW je pro SX4 zcela vyhovující. V rámci modernizace v roce 2009 dostal proměnné časování a jeho výkon narostl na 82 kW. Tato obě dvě provedení těží stejně jako motor 1.6 VVT z rozvodů poháněných odolným řetězem, což znamená v případě pořízení ojetiny citelnou úsporu na servisních nákladech. Naopak turbodiesely používají rozvodový řemen, kde je třeba důsledně dodržovat interval výměny.

Ale zpět k benzinové šestnáctistovce. Ta disponuje výkonem 79 kW do modernizace, pak dostala výkon 88 kW. Přestože motory vykazují asi o desetinu vyšší spotřebu, než uvádí výrobce, platí i tak za úsporné. Kdo si rád hlídá jízdní styl podle palubního počítače, měl by vědět, že byl k dispozici až po modernizaci v roce 2009.

Turbodiesely pro Suzuki dodal Fiat a koncern PSA Peugeot Citroën. V případě druhého jmenovaného dodavatele se jedná o známý agregát 1.6 HDi, zde uvedený jako 1.6 DDiS. I zde jej pronásledují typické problémy pro tuto pohonnou jednotku, takže odcházejí turbodmychadla, potíže jsou se vstřikovači nebo třeba podtlakovým okruhem. Jediným kladem tohoto dieselu je absence filtru pevných částic.

Suzuki Swift (od 2004)

Ojetá auta | vydáno 25. 9. 2009



Turbodiesely italské produkce byly dva, v italských vozech uvedené jako T-Jet. Nejprve se montoval 1.9 DDiS o výkonu 88 kW, což je dost i pro verzi s pohonem všech kol. Od modernizace v roce 2009 jej nahradil lepší agregát 2.0 DDiS, jehož výkon dosahuje 99 kW. Tento motor je lepší nejen po výkonové stránce, ale i z hlediska spolehlivosti filtru pevných částic, což je u ojetin vzhledem k ceně tohoto dílu důležité.

Dobrou zprávou je, že podvozek Suzuki SX4 dobře tlumí nerovnosti a posádce zajistí dostatečné pohodlí. Současně vůz vykazuje dobré jízdní vlastnosti a verze s pohonem všech kol si zdárně poradí i v nepříznivých podmínkách, jako je sníh nebo třeba rozblácená polní cesta.

Na řidiče čeká přehledné pracoviště s dobře padnoucím volantem a designově jednoduchou palubní deskou. To není na škodu, avšak použité plasty by mohly být lepší. Často je jim totiž vytýkáno, že jsou zdrojem pazvuků při přejezdu nerovností.

Prostoru je ve vozidle vzhledem k vnějším rozměrům možná i o něco více, než by člověk čekal. Zavazadelník o objemu jen 270 litrů ale není zrovna výhrou v loterii. To je jeden z důvodů, proč po Suzuki SX4 nakonec řada zájemců nesáhne.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3
Zobrazit všechny fotografie



Naopak lákadlem bývá jak možnost pořízení verze se spolehlivým pohonem všech kol, tak obecně nízká poruchovost. Přesto samozřejmě má i tento model svá slabší místa, kterým je třeba při výběru ojetiny věnovat zvýšenou pozornost. Typickým příkladem mohou být turba u naftových motorů, kde nejsou vždy v dobré kondici.

„Občas se vyskytne závada lambda sondy,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Objevit se mohou také problémy s filtrem pevných částic, zejména u italského turbodieselu 1.9 DDiS z důvodu konstrukce a řešení vypalování přívstřikem nafty. Později uvedený italský dvoulitr používá jiný filtr pevných částic vykazující vyšší spolehlivost.

Jako problematické se nezřídka hodnotí přestavby na LPG, zejména do modernizace, kdy měly motory mechanicky vymezené ventilové vůle. Jak známo, ne každý motor si s LPG rozumí a zde mohou po delší době nastat zásadní potíže. „Známé jsou závady originálního autorádia nebo opotřebená ložiska předních kol, která prozradí typické hučení,“ radí zástupce AAA AUTO co dále kontrolovat.

Ve zpětném zrcátku
2005 – představení hatchbacku Suzuki SX4 a jeho sourozence Fiatu Sedici a zahájení výroby SX4 v Maďarsku (zde výroba i Fiatu Sedici) a Japonsku.
2006 – na začátku roku uvedeno do prodeje Suzuki SX4 s pohonem předních, nebo všech kol, se zážehovými motory 1.5 16V/73 kW, 1.6 VVT/79 kW a turbodiesely 1.6 DDiS/66 kW (výroba PSA Peugeot Citroën), 1.9 DDis/88 kW (výrobce Fiat)
2007 – uvedena verze sedan výhradně s pohonem předních kol a zážehovým motorem 1.6 VVT/79 kW.
2009 – modernizace modelu, motor 1.5 nově s proměnným časováním ventilů VVT a výkonem 82 kW, výkon motoru 1.6 VVT narostl na 88 kW, dosud montované turbodiesely staženy z nabídky, nově turbodiesel 2.0 DDiS/99 kW z produkce Fiat.
2013 – uveden nástupce Suzuki S-Cross, model SX4 ale zůstává v nabídce.
2014 – ukončena výroba Suzuki SX4.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým teste společnosti Euro NCAP prošel model SX4 v roce 2006. Za ochranu posádky při nárazu dostal čtyři hvězdičky z pěti možných, za ochranu dětí upoutaných v autosedačkách tři hvězdy z pěti možných. Ohleduplnost při střetu s chodcem vozu vynesla tři hvězdičky ze čtyř maximálně udělovaných.

Komentáře ke článku

Tento článek nikdo nekomentoval, buďte první.

Opel Corsa S je odvar z OPC, má 150 koní

Vypadá (skoro) jako OPC, ale není to OPC. Je to nová Corsa S, kterou hýbe zážehová čtrnáctistovka naladěná na 150 koní.

Opel Corsa S je odvar z OPC, má 150 koní

Další článek o značce

JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den. Četl jsem tento článek: https://nazory.aktualne.cz/komentare/hlidka... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist