Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet 4×4 AllGrip: Nové srdce, nová tvář

Facelift a přeplňovaný benzínový motor – to jsou hlavní zprávy pro nové Suzuki S-Cross. Ale naší zprávou je, že stále jezdí skvěle...

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Radosti

  • Živý motor
  • Výrazná tvář
  • Obratnost na okreskách

Starosti

  • Materiály v interiéru
  • Přecitlivělá elektronika

Dílo jest dokonáno. Populární Suzuki SX4 už v nabídce automobilky nenajdete a nyní je pryč i jeho označení, které měla první verze S-Crossu. Vzpomínáte si na ni, že? Nebo ne? Jak vlastně vypadala? To byl její velký problém, fungovala velmi dobře a příjemně se řídila, ale její „obličej“ neměl žádný výraz, snadno jste ji přehlédli. To nyní nehrozí – nový S-Cross zdobí výrazná a velká čelní světla s diodami pro denní svícení a chromovaná maska s vertikálními žebry. Konečně má tvář, kterou si můžete zapamatovat, a to je dobře. Liší se také přední nárazník, další změny aby člověk hledal lupou.

Interiér

Usedněte do měkké a pohodlné sedačky a přijdete si jako doma. Ovládací prvky jsou tam, kde je čekáte, a dělají to, co mají. Ovládání všeho je nekomplikované a logické, včetně nové obrazovky multimediálního a navigačního systému. Žádná složitá menu, máme zde čtyři dlaždice, přes které se ihned dostanete k telefonu, navigaci, audiosystému a aplikacím, které můžete provozovat přes váš smartphone. Trochu otravné je ovládání hlasitosti přes dotykovou plošku na levé straně, při jízdě se na jeho obsluhu musíte soustředit víc, než je zdrávo – díky bohu za multifunkční volant, kde už fyzická tlačítka najdete. Je nastavitelný v dostatečně velkém rozsahu, aby příjemnou polohu našel každý, přístrojový štít má jednoduchou a přehlednou grafiku bez zbytečných šidítek. Proto trochu zamrzí, že Suzuki nepoužilo lepší materiály – většinou zde najdete tvrdé plasty, které však neskřípou a jsou pěkně sestavené.

Pohon

Tak už i Suzuki podlehlo přeplňování. Benzínový S-Cross dostal nové turbomotory BoosterJet o objemu 1,0 a 1,4 litru – my zde dnes máme větší jednotku s výkonem 140 koní a 220 Nm točivého momentu. Dobrou zprávou je, že se práce povedla na první pokus. Motor je kultivovaný a tichý, zároveň hezky táhne už od nízkých otáček – nemá problém roztočit se z nějakých patnácti set, i když jedete do kopce, a ochotně táhne až téměř k omezovači. Na plyn reaguje svižně a zároveň ne zbrkle, po aktivaci sportovního režimu, který změní mapování pedálu, vám skutečně přijde, že řídíte pěkně živou věc. Než automaticky sáhnete po dieselu, zkuste se s BoosterJetem projet, možná změníte názor. Manuální převodovka také funguje dobře, neklade odpor a strefit kvalty není problém.

Ovladatelnost

Nevím, čím to je, ale Suzuki se vyznačují oním starosvětsky příjemným kontaktem se silnicí. Víte, po čem jedete, aniž by vás tyto informace obtěžovaly, zkusíte auto dotlačit do nějaké extrémní situace, ale ono prostě drží na asfaltu. Řízení má v S-Crossu příjemnou zpětnou vazbu a podvozek hravě zvládá hrboly i výmoly, nenechá se rozhodit vyjetými kolejemi a nerovnostmi v asfaltu, ani když jedete lehce nelegálním tempem. Prostě pokračuje ve směru, který udáváte, zatím co si podvozek řeší své věci. Pohon všech kol AllGrip využívá spojku, připojující zadní kola. Na driftování v oblacích kouře od pneumatik rozhodně není, ale na prokluz reaguje celkem svižně a na občasné výlety na sníh nebo do bahna s přehledem stačí. V režimu Lock ho můžete natvrdo uzamknout, zároveň se omezí zásahy stabilizační a protiklouzavé elektroniky – funguje až do rychlosti 60 km/h, takže na sklouznutí po zamrzlém parkovišti má také talent.

Elektronika

Palubní radar slouží k fungování adaptivního tempomatu – ten se chová civilizovaně a tak, jak byste čekali. Ale pak zde máme také systém Radar Brake Support (součást nejvyšší výbavy Elegance), který sleduje situaci před vámi: Na hrozící srážku vás upozorní hlasitým pípnutím a změnou barvy displeje mezi budíky, pokud nereagujete, spustí brzdový asistent pro maximální brzdnou sílu. Když i v takové situaci nic nepodniknete, začne sám brzdit. Velkým tlačítkem vlevo dole pod volantem můžete nastavit, zda má reagovat na blízké či vzdálené překážky, nicméně mi přijde, že je zvlášť v městském provozu dost přecitlivělý. Neustálé pípání a přibrzďování, když jezdíte v kolonách, umí být pěkně otravné, systém RBS se sice dá vypnout, ale otázka zní, zda ho vůbec potřebujete. Umím si představit, že extrémně nepozorným řidičům nebo seniorům zachrání víc než párkrát nárazníky i plechy, ale na normálního řidiče je až moc citlivý.

Verdikt

Plastika tváře a transplantace srdce se u S-Crossu povedla. Příjemně se ovládá, jeho motor je živý a kultivovaný, jeho podvozek dobře kombinuje vlohy pro komfort i lehce dynamičtější jízdu. Nicméně nad materiály v interiéru visí otazník, zvlášť ve vyšších specifikacích za více peněz. Nejsou vysloveně špatné nebo ohavné, jen by mohly působit o něco luxusněji. S radarovým brzděním se buď naučíte žít, nebo ho budete vypínat – nejvyšší specifikace Elegance totiž za 44 tisíc oproti verzi Premium přináší parkovací senzory vpředu i vzadu plus kameru, navigaci i střešní ližiny, čili samé užitečné věci. Ale to hlavní – být dobré auto – to má omlazený S-Cross v malíčku.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1373
Kompresní poměr9,9 : 1
Vrtání x zdvih (mm)73,0 x 82,0
Převodovkašestistupňová, manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Vpředuvzpěry McPherson a vinuté pružiny
Vzadutorzní náprava a vinuté pružiny
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu215/55 R17
Pneumatiky vzadu215/55 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)103/140 v 5500
Točivý moment (Nm)220 v 1500 - 4000
0-100 km/h (s)10,2
Nejvyšší rychlost (km/h)200
Spotřeba paliva (l/100 km)5,6
Objem nádrže (l)47
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4300
Šířka (mm)1785
Výška (mm)1585
Rozvor náprav (mm)2600
Provozní hmotnost (kg)1315
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)1200
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)400
Zavazadlový prostor (l)440
Ceny
Základní cena modelu409 900 Kč
Základní cena test. verze512 900 Kč
Cena testovaného vozu556 900 Kč
10.2.2017 1:05| autor: Richard Herbich

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist