Subaru WRX STi (2014) na nových fotografiích a v jednom sympaticky akčním videu

Tohle bude příznivce a příslušníky klanu Mitsubishi EVO bolet asi hodně, jejich největší rival od Subaru jede v plné formě dál a ve své nové podobě nabízí 309 koní.

Se zbrusu novým vrcholným dílem japonského koncernu Fuji Heavy Industries vás snad nemusíme nějak zvlášť seznamovat. Světovou premiéru absolvovalo Subaru WRX STi na probíhajícím detroitském autosalonu, kde byly potvrzeny primární data o pohonné jednotce i zbytku techniky.

Pro pořádek připomínáme, že se pod přední (tentokrát hliníkovou) kapotu s charakteristickým sáním nastěhoval dvou a půl litrový plochý čtyřválec s turbodmychadlem, který produkuje 309 koní při šesti tisících otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 393 newtonmetrů při čtyřech tisících otáčkách.

Navzdory indiciím připouštějícím variátor anebo dvouspojkový automat spolupracuje benzínový motor v tuto chvíli výlučně se šestistupňovou manuální převodovkou posílající násobenou sílu agregátu na mezinápravový planetový diferenciál DCCD, který za normálních podmínek rozděluje výkon mezi přední a zadní nápravu v poměru 41:59.

Řidič má – jak je zvykem – možnost v omezené míře tento poměr manuálně měnit pomocí přepínače na středovém tunelu. Pokud aktivní přerozdělování síly nestíhá a začnou prokluzovat kola, do hry se zapojí elektronicky ovládaná mechanická uzávěrka diferenciálu a v případě, že ani to nestačí, aktivován je nový systém přerozdělování točivého momentu (Active Torque Vectoring) využívající cílené přibrzdění konkrétního kola. Třeba zásahy na vnitřním předním kole se bude elektronika snažit zajistit mnohem neutrálnější chování, respektive potlačovat nastupující nedotáčivost při rychlých nájezdech do zatáček.

Stále málo? O další, ideální přenos výkonu na silnici mezi pravou a levou stranou se starají samosvorné diferenciály na přední i zadní nápravě, přičemž vzadu je klasický Torsen a vepředu rozvodovka využívající rovněž šnekové soukolí, Subaru jej však podrobněji nepopisuje.

Také u této novinky vsadil koncern FHI na systém SI-Drive umožňující řidiči vybírat pomocí kruhového ovladače jeden ze tří dostupných modů nazvaných Inteligent, Sport a Sport Sharp. Mění řídicí mapu motoru a upravuje rovněž odezvu pohonné jednotky na plyn.

Automobilka se pochopitelně snaží poukázat i na jiné detaily než jen pohon STi a připomíná, že vůz je postaven na kompletně nové tuží platformě, ačkoli nárůst torzní tuhosti a odolnosti vůči ohybu neuvádí. Čísly nespecifikuje ani změny na podvozku oproti poněkud slabšímu WRX, v tiskové zprávě jsme se akorát dočetli, že auto dostalo tužší odpružení i tlumiče, rychlejší převod řízení (13,0:1 vs. 14,5:1), který redukuje počet otáček od dorazu k dorazu z 2,8 na 2,5 a brzdy Brembo.

Téměř historickou povinností byla instalace křídla na zádi, modrá barva a v podbězích se opět objevila „zlatá“ osmnáctipalcová kola (BBS) s pneumatikami o rozměru 245/40 R18. Tuto kombinaci bude mít především první tisícikusová série WRX STI Launch Edition, obáváme se však, že ta bude rozebrána dříve, než se vůz dostane do Evropy. Právě o termínu nástupu v EU nepadlo zatím ani slovo, předpokládáme ale, že nejpozději v Ženevě budeme vědět více.

15.1.2014 12:34| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist