Subaru Legacy 2.0D

Ano, další Subaru. Tentokrát je to ale dlouho slibovaná a netrpělivě očekávaná dieselová verze.

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 10

Na úvod

Já vím, poslední dobou to vypadá, že jsme tady v autowebu všichni dostali k narozeninám Imprezu zdarma a tak píšeme jenom o Subaru. Bohužel, klíčky on ničeho zlatomodrého v kapse nemám – problém je spíš v ostatních automobilkách. Novinek v testovacích flotilách českých zastoupení je jako šafránu a náhoda tomu prostě chtěla, že se nám sešlo několik zajímavých Subaru najednou. A to si ta dvě možná nejzajímavější ještě schováváme…

Dieselový motor jsme vám už slibovali tolikrát, že ho ale odsouvat rozhodně nebudeme. Tenhle motor je tak trochu rarita a dokonce z několika různých důvodů. Ano, je to první plochý dieselový motor v sériovém autě, ale především je div, že vůbec vznikl. Samozřejmě že v Evropě na něj všichni netrpělivě čekají, ale když si uvědomíme, že Subaru prodává nadpoloviční většinu svých aut v Japonsku a na dalších trzích, kde naftě pšenka příliš nekvete, ekonomicky to zas tak velký smysl nedává. Zejména když je jejich motor typu boxer natolik odlišný, že ho ani nemohou nabídnout jiné automobilce.

Rostoucí cena nafty navíc zmenšuje i cílovou skupinu evropských zákazníků. Subaru ovšem přesto neoficiálně naznačuje, že by se do vývoje mohl dostat i dieselový třílitrový šestiválec. Vědí co dělají? Skutečně je jejich nový výtvor tak dobrý?Technika

Nebudu chodit kolem horké kaše: ano, opravdu je to dobrý motor. Velmi dobrý. První známky úspěchu můžete vidět už v technických specifikacích: ve srovnání s benzínovým dvoulitrem nepřibral ani jediný kilogram váhy a navíc je o nějakých 7 centimetrů kratší. Žádná „dieselově těžká příď“ se tedy tentokrát nekoná.

Kromě toho má shodné vrtání a zdvih (86 mm), což společně s extrémně krátkým klikovým hřídelem značně snižuje vibrace a hluk. Po nastartování studeného motoru sice zvenku rozhodně nepřeslechnete, že už do spalovacích komor nestříká benzín, ale jen co se motor zahřeje, po nadměrném hluku je veta. Motor má stejné servisní intervaly jako benzínový dvoulitr a kromě toho je o něco výkonnější.

Díky unikátnímu horizontálnímu rozložení válců nepotřebuje vyvažovací hřídele, takže má nižší setrvačnost a tedy dobře reaguje na pokyny plynovým pedálem. Vyvinout takhle neobvyklý motor jistě nebylo nic jednoduchého (a taky že jim to v Subaru trvalo…) ale, ať mě trefí kulový blesk, jestli se to nevyplatilo. Dobře se podívejte na fotku motoru, protože to je nejlepší naftový dvoulitr současnosti. A s náskokem.Na silnici

Byla by škoda podrazit povedenému motoru nohy spojením s nevhodným zbytkem auta, jenže to u Legacy nehrozí. Že je symetrický pohon všech kol geniální už jsem tu v minulých týdnech psal dvakrát a čím déle s ním jezdím, tím pevnější je moje přesvědčení, že jde o jednu z nejlepších koncepcí, jakou si můžete do rodinného sedanu/kombíku přát.

Motor je za jízdy tichý, ale podle zvuku nepřeslechnete typické bručení boxeru. Odezva na plyn i průběh točivého momentu jsou na první pocit lepší, než jsme u dieselů zvyklí, pořádný zátah už navíc přichází od nějakých 1300 otáček…

V jízdních vlastnostech není žádný rozdíl, podvozek nabízí nadměrnou porci přilnavosti a přitom je vyvážený a v zatáčce se dá dobře ovládat plynem. Díky točivému momentu 350 Nm není vůbec žádný problém vjet do zatáčky na roztočenou trojku a prudkým ubráním plynu poslat auto do táhlého a krásně řiditelného smyku.

Až dosud jsem na tvrzení o sportovní jízdě v dieselovém autě reagoval většinou jen trpkým úsměvem. Ale teď je všechno jinak – stačí si zvyknout na jiný průběh točivého momentu a tedy častější řazení a s dieselovým Legacy se můžete na točité okresce opravdu bavit.Prostor a výbava

Legacy kombi je u nás nesrovnatelně (a možná by bylo vhodnější použít výraz „drtivě“) prodávanější, než sedan. Jedním z důvodů je jistě i kufr, ovšem nečekejte žádné zázraky a roztrhané rekordy. Pohon všech kol znamená celkem vysokou podlahu.

Výbava je ovšem slušná a jak už jsem psal minule, interiér si polepšil v oblasti kvality materiálů i dílenského zpracování, přičemž designově zůstává konzervativní, ale zároveň ergonomicky dotažený.

Celkově je Legacy důkazem, že dobře udělaný interiér „klasického“ uspořádání mnohdy svou použitelností předčí, nebo alespoň dorovná i „moderní“ SUVčka a podobně. Minimálně pokud se bavíme o běžných uživatelích.Verdikt

Že je Legacy dobré auto, jsme už napsali nesčetněkrát a nebyli jsme sami – kolegové novináři na celém světě chválí jeho vyváženost a bezvadnou kombinaci jízdních vlastností a komfortu. Až dosud všechny testy končili zásadním „ale“ – protože vysoké provozní náklady benzínových boxerů prostě nezakryl ani sebelepší podvozek. Jenže to už teď není pravda.

Dieselový dvoulitr je ve své první inkarnaci naladěný na co nejlepší poměr výkonu a spotřeby a v tomto ohledu překonává naprostou většinu svých soupeřů. Později jistě přijdou silnější verze, ale tahle stopadesátikoňová umí jezdit za méně než sedm litrů a to i když ho zrovna nešetříte. Sháníte dieselový kombík a rádi byste záživnou jízdu? Tak to máte hodně snadnou volbu…

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)8,9
Motor
Konstrukceplochý čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1998
Kompresní poměr16,3:1
Vrtání x zdvih (mm)86,0 x 86,0
Převodovkapětistupňová mechanická
Poháněná kolastálý pohon všech kol
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110/150 v 3600 ot./min.
Točivý moment (Nm)350 Nm při 1800 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)203
Spotřeba paliva (l/100 km)7,1/5,0/5,7 l/100 km
Objem nádrže (l)64
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4720
Šířka (mm)1730
Výška (mm)1470
Rozvor náprav (mm)2670
Provozní hmotnost (kg)1585
Celková hmotnost (kg)2000
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1700
Zavazadlový prostor (l)459/1649
Ceny
Základní cena modelu803 800 Kč
Cena testovaného vozu923 800 Kč
10.6.2008 10:40

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist