Subaru Impreza (2007 – 2012)

Vozy japonského Subaru rozhodně nepatří mezi tuctové automobily. Přesto se na trhu ojetin běžně vyskytují, a to včetně modelu Impreza.

RADOSTI
Jízdní vlastnosti, dostatek místa pro posádku, pohon všech kol, cestovní komfort.

STAROSTI
Tvrdé plasty v interiéru působí lacině, menší zavazadelník, omezená nabídka dílů z druhovýroby.

Model Impreza se zapsal do historie úspěchy na závodních tratích, konkrétně svým účinkováním ve WRC. Díky jezdcům jako McRae, Burns nebo Solberg vůz japonské automobilky zná i řada motoristů, kteří auto používají pouze k přesunu z místa A do místa B.

Přestože zmiňovaná četná vítězství vybojovala vozidla předchozích generací, modelová řada z nich těží dosud. Nic na tom nemění ani fakt, že vozy WRC nemají se sériovými automobily nic společného, a to ani se sportovním provedením WRX STi. Z něj vychází soutěžácké „enko“, ve WRC je technika přece jen jiná.

To ale už odbíháme od tématu. Zkrátka a jednoduše, hatchback Subaru Impreza uvedený v roce 2007 těží ze známého zavedeného jména. To platí i dnes, kdy jej potkáváme na trhu s ojetými vozy. Navíc tento model zdobí spolehlivost, což ocení snad každý zájemce o starší vůz.Na motoristy zajímající se o Imprezu čeká prostorný interiér s pohodlnými sedadly. Designově zdařilou palubní desku ale trochu srážejí tvrdé a levněji působící plasty. Škoda, protože jinak je prostor pro posádku velice vydařený.


Otázkou je, zda lze takto mluvit i o zavazadlovém prostoru. Díky karoserii typu hatchback je velice dobře přístupný, avšak objemem pouhých 301 litrů za konkurencí citelně zaostává.

Čím automobil ale rozhodně nezaostává, jsou jízdní vlastnosti. Pohon všech kol pracuje znamenitě a navíc se nemusíte obávat ani přílišné tuhosti podvozku. Ten totiž až nečekaně dobře tlumí nerovnosti.Samozřejmě u sportovního modelu je jinak nastaven, ale zde se to přirozeně očekává. Vůz WRX STi ale podrobněji rozebírat nebudeme, stejně jako odvozený model Impreza XV (později jen Subaru XV).

Místo toho se podíváme na nabídku pohonných jednotek. Najdeme zde výhradně motory typu boxer, tedy čtyřválcové pohonné jednotky s protilehlými písty. Benzinové agregáty jsou zde tradicí, poprvé v historii se však pod kapotu modelu Impreza dostal také turbodiesel.


I v tomto případě se jedná o pohonnou jednotku typu boxer. Má objem dva litry a disponuje výkonem 110 kW. V nabídce se objevila v roce 2009. Od počátku výroby byly k dispozici pouze zážehové agregáty.

Mezi těmi představuje základ jednotka o objemu 1,5 litru a výkonu 79 kW. Z hlediska spotřeby nejde o zlou volbu, ale kdo chce mít vždy dost výkonu, měl by sáhnout po dvoulitru. Jeho 110 kW uspokojí už i náročnější řidiče. Spotřeba je však o něco vyšší.Jednotka 2.5/169 kW se dostala do sportovněji laděného modelu WRX a špičkový agregát 2.5/221 kW se nastěhoval do nejsilnějšího modelu WRX STi. V obou případech jde o přeplňované agregáty.

Z hlediska spolehlivosti si Subaru Impreza stojí dobře. Přesto se můžete s některými závadami setkat častěji. „U sportovních verzí WRX a WRX STi se nezřídka setkáte se zvlněnými brzdovými kotouči, mnohdy je také trápí nadměrně opotřebená spojka. To je ovšem poměrně běžným příznakem všech čtyřkolek s vyšším točivým momentem motoru. Životnost spojky běžně bývá asi 100 000 kilometrů,“ líčí své zkušenosti Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO.


Nadměrně opotřebená spojka se vyskytuje i u vozidel s turbodieselem pod kapotou. „Zde pozor i na stav drahých vstřikovačů Denso, které byly hlavně z počátku produkce velmi citlivé na kvalitu nafty. Mohou se vyskytnout také problémy s ucpáváním filtru pevných částic, jenž se při popojíždění ve městě nestíhá regenerovat,“ upozorňuje Topol.Nutností je kontrola vozu na zvedáku – někdy se lez setkat s úniky oleje z diferenciálů a převodovky. „U hodně ojetých kusů se někdy vyskytují hlučnější převodovky. Na vině jsou opotřebená ložiska, jejichž výměna je sice možná, zato však dost pracná,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO.

Ve zpětném zrcátku
2007 – uvedení nové generace Subaru Impreza netradičně v provedení hatchback, se zážehovými čtyřválcovými motory typu boxer 1.5 R/79 kW, 2.0 R/110 kW, 2.5 WRX/169 kW, 2.5 WRX STi/221 kW.
2009 – nabídka rozšířena o turbodiesel 2.0 D/110 kW.
2010 – drobný facelift, uveden odvozený model Impreza XV (crossover).
2011 – uveden model WRX STi v klasickém provedení sedan.
2012 – v Evropě představen nástupce, ukončen prodej Subaru Impreza třetí generace ve verzi hatchback (vyjma WRX STi, zde se očekává ukončení prodeje v roce 2013).

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel vůz Subaru Impreza v roce 2009. Podle nového hodnocení získal celkově 4 hvězdičky z 5 možných.
Za ochranu posádky při nárazu dostal 84%.
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 73%.
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 72%.
Za přítomnost bezpečnostních asistentů si připsal 57%.

Milan Jirouš

20.8.2013 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist