autoweb.cz > Subaru > Subaru Forester > Subaru Forester 2.0D Lineartronic (2015)
Subaru Forester 2.0D Lineartronic (2015)
Dynamika 6
Chování na silnici 9
Provozní náklady 9
Praktičnost 10
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8.4
Radosti
Kultivovaný motor; naladění převodovky; jízdní vlastnosti; na nic si nehraje
Starosti
Trochu výkonu navíc by neškodilo, stejně jako kapku nižší posaz
Velké SUV, turbodieselový motor, pohon všech kol a automatická převodovka, to je recept, který Evropanům prostě chutná. Japonská automobilka Subaru to už nemohla dále ignorovat a proto tuto kombinaci konečně nabízí i v největším modelu Forester, který nyní prošel modernizací. Změnu v polovině životního cyklu modelu však máte možnost postřehnout prakticky jen podle žraločí ploutve, která nahradila klasickou prutovou anténu, jinak si Forester zachovává svou tvář.
Interiér
Více změn se odehrálo uvnitř vozu, ačkoliv co do počtu je jich také poskrovnu. Nejvýraznější novinkou je modernější multimediální rozhraní s dotykovou obrazovkou, lesklé dekory výdechů a ovladačů klimatizace, pozměněný multifunkční displej a přepracované dálkové ovládání na volantu. Estetiku nechť každý zhodnotí podle vlastního vkusu, naživo však budete mít z kabiny o kapku dražší dojem. Jinak je Forester jak vpředu, tak i vzadu a koneckonců i v kufru obrovský. Přes bohaté prosklení máte nejen silnici jako na dlani, ale i spoustu světla uvnitř, a navzdory vysokému posazu si za volant sednete klidně i s cylindrem na hlavě.
Pohon
Jak už bylo řečeno, to hlavní, oč tu běží, je nová kombinace dvoulitrového turbodieselu ve spojení s automatickou převodovkou. Jak na motoru, tak na převodovce proběhly dílčí úpravy v zájmu zvýšení efektivity, důležitější než podrobný popis detailů je skutečnost, že pohonná jednotka svým jemným a nenuceným chodem činí z motorů konkurence elektrické centrály a převodovka CVT je nově naladěna tak, aby svou činností co nejvíce připomínala klasický automat s hydroměničem, což se jí úspěšně daří.
Spotřeba
Už minule jsem se přesvědčil, že s Lineartronicem může slušných čísel dosáhnout i užraný přeplnovaný benzíňák, a nejinak je tomu i s motorem 2.0D. Když si k tabulkovým hodnotám vždy připočtete jeden litr nafty, dostanete se na reálné hodnoty, kterých lze běžně dosáhnout. Přiznám se však, že jsem za celý týden testování měl velké obtíže dobrat se k regulérním hodnotám spotřeby, to proto, že mě řízení Foresteru prostě a jednoduše tolik bavilo.
Ovladatelnost
A to i navzdory prvotním pocitům, že se ta vysoká koza zákonitě musí hned v první ostřeji projeté zatáčce překlopit na střechu. Nízko uložený plochý motor však propůjčuje Foresteru schopnosti s chutí zatáčet jako o třídu menší auto. Na jazyk se mi dere slovo mrštnost, na to je to ale pořád přece jen velký kus auta. Pokud v něm ovšem sedíte poprvé, jistě vás překvapí, s jakou jistotou se drží silnice. Spojte si to s „oldschoolovou“ zpětnou vazbou ovládacích prvků a hned vám bude jasné, proč mi řízení tohoto vozu vykouzlilo tolik úsměvu na tváři. Přitom podvozek zůstává velmi pohodlný a pokud se snad vydáte do lehčího terénu, víte, že si Forester (narozdíl od ostatních) na tvrďáka skutečně nehraje.
Verdikt
Možná bude můj názor vypadat trochu nekonzistetně, když jsem při minulém roadtripu se Subaru Forester XT bažil po manuálu a teď glorifikuji příchod automatu. To proto, že se k divoké nátuře XTčka manuál hodí, zatímco ke klidné povaze turbodieselu náramně sedne automat. Nehledě na fakt, že Lineartronic je s nafťákem o něco lépe sladěný než z benzíňákem. Ať už vás tedy řízení Foresteru baví natolik, že si manuál společně s 50 000,- Kč necháte, nebo se ráčíte hýčkat prací automatu, důležité je, že si konečně můžete vybrat. A ani jedním rozhodnutím neuděláte chybu.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | plochý čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Kompresní poměr | 16,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 86,0 x 86,0 |
Převodovka | automatická s variabilním převodem |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry McPherson |
Vzadu | dvojité lichoběžníky |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Pneumatiky vpředu | 225/60 R17 |
Pneumatiky vzadu | 225/60 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 108 / 148 v 3600 |
Točivý moment (Nm) | 350 v 1600 - 2400 |
0-100 km/h (s) | 9,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 188 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,3 / 5,4 / 6,1 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4595 |
Šířka (mm) | 1795 |
Výška (mm) | 1735 |
Rozvor náprav (mm) | 2640 |
Provozní hmotnost (kg) | 1690 |
Celková hmotnost (kg) | 2080 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2000 |
Zavazadlový prostor (l) | 1592 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 699 000,- Kč (2.0i Active 150 k) |
Základní cena test. verze | 789 000,- Kč (2.0D Active 147 k) |
Cena testovaného vozu | 839 000,- Kč (2.0i Active CVT 147 k) |